Afløser for WRT54G
Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-01-10 19:49

Hejsa,

Jeg har en trofast gammel Linksys WRT54G, som jeg overvejer om skal
pensioneres.

Men hvad er egentlig dens moderne ækvivalent?

Jeg tænker selvfølgelig på at der findes en klippestabil Open Source
alternativ Linux firmare til den.

Jeg leder efter noget med Gigabit ethernet og minimum 802.11g WiFi og
helst med et lavt strømforbrug.

/Peter

PS: Og hvilken firmware er anbefalet? OpenWRT? DD-wrt?

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 15-01-10 21:04

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote:

> Jeg leder efter noget med Gigabit ethernet og minimum 802.11g WiFi og
> helst med et lavt strømforbrug.
> PS: Og hvilken firmware er anbefalet? OpenWRT? DD-wrt?

Jeg har en WRT610N som kører dd-wrt (uden problemer). OpenWRT fungerer
også, men ikke med
wifi.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I'm sorry, Data. I can't do that." Love, Hal.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-01-10 13:10

Allan Willems Joergensen wrote:

> Jeg har en WRT610N som kører dd-wrt (uden problemer). OpenWRT fungerer
> også, men ikke med
> wifi.

Netgear har også lavet en Linux-baseret model: WNR3500L

Er der nogen, der kender noget til den vs. ovenstående?

/Peter

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-01-10 11:10

Peter Mogensen wrote:

> Netgear har også lavet en Linux-baseret model: WNR3500L
>
> Er der nogen, der kender noget til den vs. ovenstående?

bemærker lige at de 2 produkter vist er næsten ens.
Samme chip, samme frekvens samme ram

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 17-01-10 11:34

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

>bemærker lige at de 2 produkter vist er næsten ens.
>Samme chip, samme frekvens samme ram

Der er vist ikke ret mange chips, som man decideret har lavet
Linux-distributioner til. Markedet er nok for prisbevidst til
det (hvis man kan spare et par kroner ved kun at have 512 KB
flash i stedet for 4 MB, har man allerede tjent en formue,
når man sælger en million routere... men Linux-folket taber).

En helt klar undtagelse er netop WRT54-serien, der i bl.a.
nogle af ASUS' udgaver har USB 2.0 og 32 MB RAM. Det er jo
fantastisk til en lille miniserver der kan en del mere end
bare print- og filserver.

Men fælles for dem er, at de er baseret på samme design. Jeg
gætter på, at der er tale om et reference-design lavet af
Broadcom selv. Det billige i den serie består altså i, at man
som producent ikke behøver kaste mange udviklingskroner i det.
Omvendt må forbrugeren finde sig i, at produktet ikke findes i
nogen nævneværdige varianter - udover at nogle producenter
lodder et USB-stik på hist og lidt ekstra flash på her.

Hvad man derimod ikke lige kan lodde på er Gigabit, .11n og
den slags. Hvilket unægteligt er lidt øv. Specielt i disse
tider, hvor strøm er dyrt, og man ikke har lyst til at have
en gigabit-switch stående ved siden af og bruge lige så meget
strøm som en hel WRT-baseret server.

Det er præcis det samme, man ser inden for multimediebokse
(Popcorn, TViX og adskillige set-top-bokse): her er det ikke
Broadcom men Sigma Design, der har lavet et referencedesign,
som alle læner sig mere eller mindre op ad. Men igen har man
udfordringen, at det nærmest er umuligt at finde en boks med
en "ekstra" feature - altså noget de andre ikke har. For det
er stort set samme chipset, der er i dem allesammen.

Omvendt kan man nu også komme rigtig langt med Intels Atom -
uden at skidtet behøver at bruge ret meget strøm og fylde SÅ
meget mere. Mulighederne er naturligvis også det større, og
med en SSD (eller blot noget USB/CF/SD-flash) kan man sagtens
slippe for en snurrende harddisk. Til gengæld er investeringen
en del større end en router, specielt hvis chipsettet ikke
skal bruge for meget strøm og man skal have en ordentlig PSU.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 17-02-10 20:19

Peter Mogensen wrote:

> bemærker lige at de 2 produkter vist er næsten ens.
> Samme chip, samme frekvens samme ram

Nu har jeg fået lidt kig på ASUS RT-N16.
Den ser ganske fornuftig ud - omend ikke så billig som WNR3500L
Og det lader endda til at folk har fået den til at køre med Linux 2.6
Jeg kan dog ikke finde nogen forklaring på hvordan.

Netgear sagde også i efteråret at de arbejde på at få Linux 2.6 på
WNR3500L og at man ville høre mere i det næste måneder, men jeg kan ikke
rigtig finde noget nyere om det.

Så hvis der er nogen, der har ASUS RT-N16 og kører Linux 2.6 på den, så
er jeg da interesseret.

Jeg ville også gerne vide hvor meget strøm den slugte. Det lader jo til
at være en lidt heftigere maskine end de andre.

/Peter

Fra : ndlarsen

Dato : 29-01-10 20:33

On 2010-01-16 13:09, Peter Mogensen wrote:
> Allan Willems Joergensen wrote:
> Netgear har også lavet en Linux-baseret model: WNR3500L
>
> Er der nogen, der kender noget til den vs. ovenstående?

Jeg har en WNR3500L kørende derhjemme. Den har kørt upåklageligt efter
jeg smed dd-wrt ind på den. Den eneste anke jeg har til dd-wrt er at
swapdisk ikke er en mulighed med den revision jeg p.t. har inde. Wifi
kører fint. Jeg har ikke haft mulighed for at teste n delen.

/ndlarsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-10 13:55

Peter Mogensen skrev:
> Hejsa,
>
> Jeg har en trofast gammel Linksys WRT54G, som jeg overvejer om skal
> pensioneres.
>
> Men hvad er egentlig dens moderne ækvivalent?

Hva' ska' den ku' ku'?

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-01-10 18:19

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hva' ska' den ku' ku'?

Det syntes jeg eller jeg skrev.

Gigabit ethernet og minimum 802.11g WiFi og helst med et lavt strømforbrug.

Så er der jo alle detaljerne som jumboframes osv. Men det kan jeg jo
selv finde og vurdere, når jeg er blevet "henvist".
Mit problem i første omgang er om der overhovedet er noget med
ovenstående, der kører hjemmestrikket Linux stabil.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-10 19:50

Peter Mogensen skrev:

> Det syntes jeg eller jeg skrev.
>
> Gigabit ethernet og minimum 802.11g WiFi og helst med et lavt strømforbrug.

Jeg spørger af interesse fordi den jo skal kunne NOGET for at du ikke
bare er tilfreds med den firmware der ligger på fra fabrikantens side.

Hvis det bare drejer sig om at kunne ssh'e ind udefra og køre Emacs er
det et spørgsmål om RAM. Skal den selv hente filer kræver det jo USB og
den slags.

Fra : Peter Mogensen

Dato : 16-01-10 21:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg spørger af interesse fordi den jo skal kunne NOGET for at du ikke
> bare er tilfreds med den firmware der ligger på fra fabrikantens side.

Ahh... ja.
Men det har sådanset intet med hvilket produkt det skal være at gøre.
Den skal kunne køre en community distribution. Så finder jeg selv ud af
om den har det jeg iøvrigt skal bruge.

Er der virkelig så mange forskellige produkter, der opfyldet det, at det
er kræver jeg beskriver i detaljer hvad jeg kunne finde på at gøre fra
en shell på sigt?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-01-10 23:55

Peter Mogensen skrev:

> [...]
>
> Er der virkelig så mange forskellige produkter, der opfyldet det, at det
> er kræver jeg beskriver i detaljer hvad jeg kunne finde på at gøre fra

Ingen anelse. Jeg brændte min WL500Deluxe af sidst jeg prøvede, så jeg
er blevet lidt mere forsigtig :)

Nu har tiderne ændret sig lidt, så jeg har ikke brug for USB-harddisk på
routeren.

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-01-10 21:41

Peter Mogensen wrote:

> Gigabit ethernet og minimum 802.11g WiFi og helst med et lavt
> strømforbrug.

Behold din WRT54G og smid en gigabit switch på LAN siden.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-01-10 01:24

Peter Mogensen wrote:

> Det var egentlig også min første tanke, men så kom jeg på at undersøge
> om der var sket noget på området siden jeg sidst undersøgte sagen.

Både og... WRT54G er stadig en god router. Nu hedder den blot WRT54GL, så
WRT54G kan sælges med noget billigere hardware.

Der er vist ikke så mange Linux routere med N wifi, hvor man kan få fri-
software firmwares (de fleste "frie" firmwares til WRT54G bruger i øvrigt
stadig den proprietære Broadcom driver til wifi).

--
Jesper Lund

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 17-01-10 07:52

Peter Mogensen wrote:
> Hejsa,
>
> Jeg har en trofast gammel Linksys WRT54G, som jeg overvejer om skal
> pensioneres.
>
> Men hvad er egentlig dens moderne ækvivalent?

Jeg stod i samme situation for ca. et halvt år siden og jeg endte med at
købe en Netgear WNDR3300 som jeg er (næsten) helt tilfred med.

Den kører problemfrit med DD-WRT, men havde store stabilitets problemer
i starten, det viste sig dog at hvis jeg kører med AES krypterings
algoritme istedet for TKIP så forsvandt problemerne (hvorfor aner jeg
ikke), og den kører nu 100% problemfrit.

Desværre er der heller ikke Gb LAN i denne model :( Derfor er jeg kun
næsten helt tilfreds.

Desuden blev jog også lidt skuffet over at erfare at DD-WRT ikke har
grafisk interface der kan konfigurere firewall options som f.eks.
filtrering på source adressen, men det har jo ikke noget med enheden at gøre

Open-WRT har ikke testet denne enhed og jeg vil ikke kaste mig ud i
eksperimenter.

Så alt i alt er jeg ganske tilfreds trods enkelte kompromis'er

Jeg kender ikke en box med Gb LAN, men ville helt sikkert gå efter det.
Det gjorde jeg nu også den gang, men kunne ikke finde en der samtidig
har N wireless.

Håber det kan hjælpe.

/Kasper

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-01-10 15:27

Klaus Ellegaard wrote:

> [...]
> dyrt, og man ikke har lyst til at have en gigabit-switch stående ved
> siden af og bruge lige så meget strøm som en hel WRT-baseret server.

Nogle Asus routere, for eksempel wl500gP v1 (men ikke v2), har mini-PCI
netkort som kan udskiftes (v2 har embedded), typisk med et Atheros kort.
Der er vist lidt problemer med at få ath9k til at spille i AP mode i
OpenWrt, men det kommer nok en dag.

Den eksterne gigabit switch kommer man ikke uden om, men på den anden
side er 4 LAN porte ikke nok til mit hjemmenetværk.

> Omvendt kan man nu også komme rigtig langt med Intels Atom - uden at
> skidtet behøver at bruge ret meget strøm og fylde SÅ meget mere.

Eller Alix baseret på AMD Geode
<http://www.pcengines.ch/alix.htm>

--
Jesper Lund

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 18-01-10 01:17

On Sun, 17 Jan 2010 07:52:18 +0100
Kasper Nordal Lund <fake@usenet.spam> wrote:

> Peter Mogensen wrote:
--SNIP--
> [...]
> grafisk interface der kan konfigurere firewall options som f.eks.
> filtrering på source adressen, men det har jo ikke noget med enheden

http://x-wrt.org/

--SNIP--

//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (apparent) e-mail address. Instead Use
//e-mail : jgaarde <at> gmail <dot> com
<http://www.linkedin.com/in/jacobgaarde>

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 18-01-10 06:19

Jacob Gaarde <-dont@dev.null.invalid> wrote:

> http://x-wrt.org/

X-Wrt er baseret på OpenWRT, så det ændrer ikke på hvordan dd-wrts
brugerflade er.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"They've been acting weird all morning." - Tenchi

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 21-01-10 20:29

On Thu, 21 Jan 2010 18:09:41 +0100
Kasper Nordal Lund <fake@usenet.spam> wrote:

--SNIP--

> Cool, tænkte jeg lige indtil jeg så Allans svar, og han har jo
> desværre ret. Det er ikke til DD-WRT. ØV

jeg mener dog at have hørt om folk der installerede WordPerfect 5.0 på
IBM's PC-DOS 7.0 eller på DR-DOS selvom det var lavet til MS-DOS