Monopolistisk konkurrence eller oligopol i~
Fra : Michael Sørensen

Dato : 14-01-10 23:26

Hej.
Har i et bud på, hvilken typemarked bilbranchen befinder sig på

(Fuldkommen konkurrence) - den har jeg udelukket
Monopolistisk konkurrence
Oligopol
(Monopol) - den har jeg udelukket

Jeg kan ikke bestemme mig for, hvilken af de to midterste, menjeg hælder
selv mest til differentieret oligopol.

Dog tricker det mig lidt, at definitionen til oligopol siger, at
markedet består af relativt få men store udbydere. Og hvornår er der
"få" og hvornår er der "mange".

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 15-01-10 15:42

> (Fuldkommen konkurrence) - den har jeg udelukket

Hvorfor?

> [...]
>
> Dog tricker det mig lidt, at definitionen til oligopol siger, at markedet
> består af relativt få men store udbydere. Og hvornår er der "få" og

Få er 2-3-4.
5 er mange.

Mvh Maria

Fra : Michael Sørensen

Dato : 16-01-10 02:16

Maria Frederiksen skrev:

> Hvorfor?

Fordi bilbranchen på ingen måde passer ind i kassen "fuldkommen konkurrence"

Bl.a. ud fra nedenstående to deldefinitioner af fuldkommen konkurrence.

- Der skal være mange købere og sælgere således at ingen enkelt køber
eller sælger alene har magt til at bestemme markedsprisen.

- Varerne eller ydelserne der handles er homogene, det vil sie så tilpas
ensartede, at det ikke spiller nogen rolle for køberen, om der købes fra
den ene eller anden udbyder.

Fuldkommen konkurrence er derimod eksempelvis landmænds produktion af
slagtesvin.

> Få er 2-3-4.
> 5 er mange.

Det er vel en subjektiv og relativ holdning at antage?

Jeg kan i øvrigt oplyse, at Michael Andersen i bogen "Erhvervsøkonomi i
videnssamfundet" side 74 beskriver bilbranchen som værende på et
oligopol marked

Oligopol : Kendetegnet ved få store virksomheder med enten
differentieret eller homogente produkttyper. Det er vanskeligt at komme
ind på markedet for nye virksomheder. Udbyderes prisindflydelse er
betydelig og der er stor afhængighed virksomhederne imellem.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-01-10 19:26

> Det er vel en subjektiv og relativ holdning at antage?

Næ, det står i mine noter fra skolen, så jeg må formode at min lærer har
sagt det.

> [...]
> for nye virksomheder. Udbyderes prisindflydelse er betydelig og der er
> stor afhængighed virksomhederne imellem.

Hvis du har tiltro til side 74, hvorfor er du så i tvivl?
Jeg ville ikke mene at der er "få store virksomheder", men kan du
argumentere i din opgave for at det er der, så er det dit udgangspunkt og
dermed en rigtig besvarelse.

Mvh Maria