flere vedhæftede filer med mail med php
Fra : Martin

Dato : 14-01-10 14:58

Jeg har en formular hvor felter inklusiv en filupload sender indholdet med
vedhæftet fil via php til given mailadresse, samt svar til senderen
Målet er en formular hvor der kan vælges flere fileuploads istedet for kun
een.

Kender nogle noget kode evt. link

Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Dennis Munding

Dato : 15-01-10 01:53

Hej Martin!

"Martin" <post@teknit.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> vedhæftet fil via php til given mailadresse, samt svar til senderen
> Målet er en formular hvor der kan vælges flere fileuploads istedet for kun

Umiddelbart kan jeg ikke se noget galt i at tilføje et ekstra input felt til
upload:

<input type="file" name="fil1" />
<input type="file" name="fil2" />

....men måske jeg har misforstået noget...??

Dennis Munding
a.k.a. The Eye - Member of the PosseGrim Squad
http://pgsquad.com/
"When you hear the wind - you're already dead..."

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 02:41

Martin skrev:

> [...]
> vedhæftet fil via php til given mailadresse, samt svar til senderen
> Målet er en formular hvor der kan vælges flere fileuploads istedet for kun

PHP spærrer af sikkerhedsgrunde specifikt for at der kan uploades
mere end én fil pr. gang.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-10 07:25

On Fri, 15 Jan 2010 02:41:15 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>PHP spærrer af sikkerhedsgrunde specifikt for at der kan uploades
>mere end én fil pr. gang.

Det er ikke rigtigt - php kan fint klare uploads af flere filer, se
f.eks eksempel 3 her:
http://dk.php.net/manual/en/features.file-upload.post-method.php

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 09:38

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er ikke rigtigt - php kan fint klare uploads af flere filer, se
> f.eks eksempel 3 her:

Okay. Så er det vist filvælgeren der kun accepterer en fil ad
gangen.

--
Bertel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-01-10 13:46

On Fri, 15 Jan 2010 09:37:54 +0100, Bertel Lund Hansen

>Okay. Så er det vist filvælgeren der kun accepterer en fil ad
>gangen.

Ja, du kan fylde een fil i hvert file-upload-felt i en formular. Men der
er ikke noget til hinder for at have flere file-felter i samme formular.
Men det har med html at gøre og ikke php.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-01-10 14:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Okay. Så er det vist filvælgeren der kun accepterer en fil ad
> gangen.

Ja - lidt endnu - i HTML5 er der support for multiple filupload fra et
enkelt felt. Det er dog endnu ikke implementeret i alle browsere.

Bliver ret lækkert...
<input type="file" multiple="multiple" name="file[]" />

Men igen - kan desværre ikke bruges endnu - da det ikke er supporteret
af alle browsere :(

Mvh
Johan

Fra : Martin

Dato : 15-01-10 11:02

On 14-01-2010 14:58, Martin wrote:
> [...]
> vedhæftet fil via php til given mailadresse, samt svar til senderen
> Målet er en formular hvor der kan vælges flere fileuploads istedet for kun

<input type="file" name="file[]" />
<input type="file" name="file[]" />
<input type="file" name="file[]" />
<input type="file" name="file[]" />

Fra : Martin

Dato : 15-01-10 11:11

On 15-01-2010 11:02, Martin wrote:

> <input type="file" name="file[]" />
> <input type="file" name="file[]" />
> <input type="file" name="file[]" />
> <input type="file" name="file[]" />

Hov.. nåede ikke at blive færdig

Så får man et array ud i sin $_FILES så kan man løbe den igennem og
vedhæfte til en mail...

Fx. kan man bruge
http://phpmailer.worxware.com/

$mail = new PHPMailerLite;
$mail->AddAddress(email);

foreach($_FILES AS $file) {
if (is_uploaded_file($file)) {
move_uploaded_file('path/to/files' . $file['name']);
$mail->AddAttachment('path/to/files' . $file['name']);
}
}

$mail->Send();

foreach($_FILES AS $file) {
unlink('path/to/files' . $file['name']);
// Hvis man ikke vil gemme filerne bagefter
}

Fra : Leif Neland

Dato : 15-01-10 11:41

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> Hov.. nåede ikke at blive færdig
>
> Så får man et array ud i sin $_FILES så kan man løbe den igennem og
> vedhæfte til en mail...

Lige en sidebemærkning:

Det er ikke altid smart at bruge mails til at sende filer med.
Filer fylder i mailboxen, som dog er blevet større med tiden.
Vedhæftede filer bliver 20-50% større i mail, fordi de skal kunne
repræsenteres af ascii-tegn. fra hex 20-7f.
Vedhæftede filer kan blive stoppet af virusscannere.
Modtageren ønsker måske ikke at modtage filen lige nu over sin mobile
forbindelse, men vil vente til man er hjemme på lokalnettet.

Så det kunne være en ide bare at gemme filerne på serveren, og så kun sende
link til modtageren.
"Der er nu kommet ny arbejdsplaner. Klik _her_ for at hente dem, eller gå
til http://din.server/downloads/sadsadjaskljd890a789
Filerne skal hentes inden 14 dage"

Bare et alternativ til din metode...

Leif

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-01-10 12:12

Leif Neland skrev:

> Vedhæftede filer bliver 20-50% større i mail, fordi de skal kunne
> repræsenteres af ascii-tegn. fra hex 20-7f.

<petitesse>

De bliver præcis 1/3 større idet 24 bit deles ud på 4 bytes og
lægges op i det sikre ASCII-område.

--
Bertel