Farver på stikdåsen?
Fra : Lars

Dato : 13-01-10 04:44

Hej

Jeg har set, at der er valgt bla. rød og grøn frave på stikdåsen i
væggen
til edb/netværksstik.

Er der nogen der ved om der normalt er valgt en bestemt farve til
feks. edb
og en anden farve til feks. telefon i samme stik ??

mvh
Lars

Fra : Hygge Sover

Dato : 13-01-10 14:51

"Lars" <lkj002@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Er der nogen der ved om der normalt er valgt en bestemt farve til
> feks. edb
> og en anden farve til feks. telefon i samme stik ??

Se pdf-side 20 i denne
http://www.lk.dk/download/Haandbog/LexCom-Haandbog-2006.pdf

Fra : Arne Keller

Dato : 13-01-10 17:19

Lars wrote:
> Hej
>
> Jeg har set, at der er valgt bla. rød og grøn frave på stikdåsen i
> væggen
> til edb/netværksstik.

Det har jeg også set, det er efter min mening en rigtig dårlig ide.

Når man laver et datanet idag kan det bruges til alt muligt og man bør
ikke fast farvekode det enkelte udtag til en vis anvendelse.

Derimod skal man lave en god opmærkning og dokumentation som sikre at
man altid kan finde udtaget både ved arbejdspladsen og i krydsfeltet.

Når jeg har brug for et udtag ser jeg hvilket som er ledigt og anvender det.

> Er der nogen der ved om der normalt er valgt en bestemt farve til
> feks. edb
> og en anden farve til feks. telefon i samme stik ??

Der findes så vidt jeg ved ikke nogen standard som beskriver farvekoder
ved arbejdspladsen.

Der findes en Amerikansk standard som beskriver hvilken farve mærkningen
på de forskellige typer paneler bør have i et krydsfelt:

Termination Type    Color    Typical Application
demarcation point    orange    central office connection
network connection    green    user side of central office connection
common equipment    purple    connections to PBX, mainframe computer, LAN,
multiplexer
key system       red    connections to key telephone systems
first level backbone    white    terminations of building backbone cable
connecting MC to ICs
second level backbone    gray    termination of building backbone cable
connecting ICs to HCs
campus backbone    brown    termination of backbone cable between buildings
horizontal       blue    terminations of horizontal cable in TSs
miscellaneous       yellow    alarms, security, or energy management

hvis man anvender denne type mærkning er det let at overskue et større
krydsfelt, blå labels betyder stik til arbejdspladsen, hvid betyder
backbone, o.s.v

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Chano Andersen

Dato : 14-01-10 19:28

Arne Keller skrev:

> Det har jeg også set, det er efter min mening en rigtig dårlig ide.

Hvorfor? Fordelen er jo at selv medarbejderene, som IKKE er i IT
afdelingen, har let ved selv at sætte deres udstyr til, fremfor at
skulle spørge IT afdelingen om hvilket af de 6 stik ved arbejdspladsen
der er til PC'en eller IP Telefonen.

> Derimod skal man lave en god opmærkning og dokumentation som sikre at
> man altid kan finde udtaget både ved arbejdspladsen og i krydsfeltet.

Opmærkningen ved arbejdspladsen er essentiel, med mindre man vil have IT
folkene til at rende og sætte folks kabler i hele tiden. Er stikkene
farvekodet, og holdes denne ajour, så er det ingen sag for den enkelte
medarbejder, at sætte stikkene rigtigt. Hvis stikket tages i anvendelse
til noget andet, skifter man blot farven på udtaget, så der ikke længere
er tvivl. Jeg ser ikke den dårlige idé i at farvekode stikkene i væggen.

> Når jeg har brug for et udtag ser jeg hvilket som er ledigt og anvender
> det.

Hvorefter man blot smutter op til vægstikket, med en passende farve som
man sætter på. Herefter er det tydeligt hvad stikket skal anvendes til.

Undtagelsen er naturligvis, hvis man kører data og IP-Telefoni (Samt
andre applikationer) på samme fysiske net, evt. i forskellige vlans. Men
den typiske kabling er mig bekendt stadig, at der er et stik til hver
applikation.

- Chano Andersen

Fra : Arne Keller

Dato : 17-01-10 23:38

Chano Andersen wrote:

> [...]
> afdelingen, har let ved selv at sætte deres udstyr til, fremfor at
> skulle spørge IT afdelingen om hvilket af de 6 stik ved arbejdspladsen

Jeg opfatter spørgsmålet således at man vælger en fast farve på
konnektorer eller rammen den er monteret i som indikerer hvad stikket
skal anvendes til, det gør det umuligt at ændre farvemærkningen under
drift. Denne type opmærkning anvendes desværre en hel del.

> [...]
> til noget andet, skifter man blot farven på udtaget, så der ikke længere
> er tvivl. Jeg ser ikke den dårlige idé i at farvekode stikkene i væggen.

Hvis man har en aftagelig label/farvebrik eller andet som man kan skifte
kan det naturligvis sagtens bruges, det kræver dog en del arbejde at
vedligeholde.

Korrekt dokumentation og et kald til helpdesk giver den samme info uden
vedligeholdelses arbejdet.

> Hvorefter man blot smutter op til vægstikket, med en passende farve som
> man sætter på. Herefter er det tydeligt hvad stikket skal anvendes til.

Det er korrekt, det tager dog lidt tid shis det er en større installation.

Enig