SOAP - Objects :-s
Fra : Morten P

Dato : 12-01-10 23:48

Jeg skal tilgå en SOAP server, der kræver at jeg først kalder new() i den,
med en række parametre, som den gemmer i instans variablen, og derefter
metoderne.

Serveren er skrevet i Perl og anvender ikke WSDL.

Jeg har forsøgt med (pseudo kode):

$client = new SOAP client;
$new = $client->new($parms);
$res = $client->method($new, $parms);

Er det ikke det der koncetuelt set skal gøres?

Jeg fandt det på google for et år siden, men har selvf ikke gemt siden og nu
er det umuligt at finde eksempler på anvendelsen af SOAP som OOP.

Nogen bud på løsninger eller links til sider der beskriver
problemstillingen?

Fra : Jonathan Stein

Dato : 13-01-10 13:37

Morten P skrev:

> Jeg fandt det på google for et år siden, men har selvf ikke gemt siden og nu
> er det umuligt at finde eksempler på anvendelsen af SOAP som OOP.

SOAP er ikke den bedst dokumenterede del af PHP, men prøv at kigge på
eksemplerne på http://www.php.net/manual/en/soapclient.soapclient.php
hvis du ikke allerede har været der...

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-10 17:50

On Tue, 12 Jan 2010 23:47:42 +0100
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Nogen bud på løsninger eller links til sider der beskriver
> problemstillingen?

Du kan jo se, om du kan bruge mine undervisningsplancher til noget
brugbart

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-10 17:52

On Wed, 13 Jan 2010 17:50:29 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Du kan jo se, om du kan bruge mine undervisningsplancher til noget
> brugbart

Glemte lige linket
http://www.datanom.net/foredrag/php/soap/

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 13-01-10 23:29

On Wed, 13 Jan 2010 23:07:05 +0100
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Er der noget omkring NS jeg har misset totalt?

Har du en URL til serveren, eller mulighed for at vise kildekoden til
serveren?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin

Dato : 14-01-10 19:30

On 12-01-2010 23:47, Morten P wrote:
> [...]
> metoderne.
>
> Serveren er skrevet i Perl og anvender ikke WSDL.

Selvom en SOAP server har WDSL, så kan forbindelserne stadig se vidt
forskellige ud...

Jeg har et par eksempler med

$this->proxy = new SoapClient($url);
$this->session = $this->proxy->login($user,$pass);
$this->proxy->call($this->session, $params);

$this->proxy = new SoapClient($url, $params);
$this->proxy->Connect($params);
$this->proxy->Product_GetAll()->Product_GetAllResult->ProductHandle;

Den øverste er skrevet med Zend_Soap_Server, den nederste ved jeg så dog
ikke

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-10 17:27

On Sun, 17 Jan 2010 16:54:22 +0100
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> Når jeg ændrer NS i server og klient til 'Server' og altså uden '::'erne så
> virker det perfekt i både Perl og PHP :-/

Ahh ja, selvfølgelig.
urn:COM::GSM::Soap::Server er ikke et lovligt namespace navn. "A
namespace is declared using the reserved XML attribute xmlns, the value
of which must be an Internationalized Resource Identifier (IRI)". I
SOAP sammenhæng er en IRI identisk med en Uniform Resource Identifier
(URI). http://en.wikipedia.org/wiki/Uniform_Resource_Identifier

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-01-10 21:23

On Sun, 17 Jan 2010 19:05:30 +0100
"Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> 'COM::GSM::Soap::Server' som angiver den sti den ligger installeret under.
> Jeg ville egentligt helst bevare denne syntaks.

Du skal lave en associering mellem pakkenavnet og et namespace, så du
får interoperabilitet. Syntaksen bar::foo::some_server forstås kun af
Perl.

> Perl-SOAP til Perl-server er åbenbart ret løs i det, så der kan jeg angive
> både :: og / i NS.

Den opfører sig helt normalt. Hvad du ser, er det samme som .NET
remoting eller Java RMI. Modtager den ene side en binær blob, kan den
håndtere den, da det internt er samme sprog - dvs. der behøves ingen
oversættelse fra SOAP til Perl, da meddelelsen allerede er i Perl. PHP
forstår selvfølgeligt ikke Perl

> Umiddelbart, hvis jeg ønsker kompatibilitet mellem både php og perl, tvinges
> jeg altså til at vælge et pakkenavn uden :: i.
>
> Jeg er desværre ikke specielt dygtig på URI/XML/SOAP osv, men er ovenstående
> korrekt opfattet?
>
> Eller har du/andre et forslag på hvad jeg kan gøre for at få sendt de samme
> requests som perl klienten åbenbart er i stand til?

SOAP::Lite har metoderne ns og default_ns, der må kunne anvendes til at
lave en associering mellem et namespace og en pakke.

xmlns="urn:COM.GSM.Soap.server"

for metoden test vil et kald til test blive opfattet på denne måde:
{urn:COM.GSM.Soap.server}test

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen