Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Misligeholdelse af købsaftale - hvor står ~
Fra : Morten Lund

Dato : 11-01-10 13:17

Hej

Jeg står i den uheldige situation, at jeg har solgt min ejerlejlighed til en
køber, der desværre er afgået ved døden inden overtagelsen. Så denne handel
er blevet meget bøvlet. Handlen er gået igennem, men min adgang til pengene
har lange udsigter.

I og med køber døde i Kassel (Tyskland), skal boskiftet finde sted der.
Købers advokat, som også er valgt til bobestyrer, vil dog gerne have sagen
flyttet til Århus, hvor lejligheden er handlet. Denne flytning kræver
justitsministeriets godkendelse.

Dernæst skal dødsboet have udarbejdet en skifteretsattest og have denne
tinglyst.

Endeligt skal dødsboet skrive et skøde, som skal tinglyses. Så selvom
købesummen deponeret på en konto i min bank, har jeg store renteudgifter
mens alt dette foregår. Mit estimat er pt. som følger:

- Flytning af boskifte fra Kassel til Århus, (x måneder, justitsministeriet
skal godkende denne flytning)

- Tinglysning af skifteretsattest (2 måneder)

- Tinglysning af skøde (2 måneder)

Så i alt kommer jeg til at vente 4 + x måneder. Dvs: Det kan sagtens komme
til at tage et halvt år. Og måske endnu mere.

Af købsaftalen læser jeg følgende:

- Det er aftalt, at sælger og køber er pligtig til at signere endeligt skøde
senest d. 1. 12. 2009

- Såfremt køber eller dennes rådgivers forhold medfører forsinkelse af
frigivelse af købesummen, skal købesummen fratrukket beløb anvendt til
idndfrielse af sælgers eksisterende lån, forrrentes med den til enhver tid
fastsatte rentesats iht. rentelovens §5 stk. 1 for forsinkelsesperioden

- I beløbet fratrækkes rente tilskrevet deponeringskontoen i
forsinkelsesperioden.

Dvs: Jeg har en chance for at få renter af min fortjeneste ved salget af
lejligheden. Men i og med fortjenesten er meget lille i forhold til den
mellemfinansering jeg skal dække, er disse renter kun et meget lille plaster
på såret. Og jeg skal sikkert stævne dødsboet for at få disse renter. Og jeg
får kun pengene, hvis dødsboet er solvent.

Så det er en rigtig træls situation jeg står i.

Jeg får 1% i rente af det deponerede beløb. Men jeg betaler 6,85% i rente af
det mellemfinanserende lån jeg har i banken.

Så spørgsmålet er til dk.penge:

Er dette en rimelig rente? Vil jeg få noget ud af at true banken med at
skifte til en billigere bank?

Og til dk.videnskab.jura

Hvor står jeg juridisk. Kan jeg på nogen måde få de penge jeg har til
renteudgifter hjem igen, i og med køber misligeholder aftalen?

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-01-10 20:43

Morten Lund wrote:

> Jeg får 1% i rente af det deponerede beløb. Men jeg betaler 6,85% i
> rente af det mellemfinanserende lån jeg har i banken.

Er der ikke mulighed for at bruge det deponerede beløb til at indfri din
gæld i ejendommen, således at det kun er dit nettoprovenue som forrentes
med 1%?

--
Jesper Lund