OT: Hjælp til bogstavkasse: "riffelfjeder"
Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 11-01-10 00:11

Måske ikke helt den rigtige gruppe, men jeg prøver alligevel:

I bogstavkassen i NORDJYSKE Stiftstidende, søndag 10. januar 2010
spørges der efter et andet ord for "riffelfjeder".

Er der nogen der kan hjælpe?

Jeg har googlet på riffelfjeder, geværfjeder, riffel fjeder osv.

--
sayonara
Martin Mose Larsen

Ingen skileje! - Intet liftgebyr! - Ingen bindinger!

Fra : Craner

Dato : 11-01-10 07:36

"Martin Mose Larsen" <martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sayonara
> Martin Mose Larsen
>
> Ingen skileje! - Intet liftgebyr! - Ingen bindinger!

Det er ikke et ord jeg nogen sinde har hørt før, men i denne her kasse er
det snelle. det står i øverste linie.

Fra : Craner

Dato : 11-01-10 07:42

> [...]
> sayonara
> Martin Mose Larsen
>
> Ingen skileje! - Intet liftgebyr! - Ingen bindinger!

Det var ordet riffelfjedder jeg syntes var et underlig ord. men ordet snelle
forekommer på rifler med en bestemt type aftræk. Man siger " et stikke
snellen" og det betyder at normalt for at trykke af på aftrækkeren, skal der
måske bruges 1 kg. tryk, men ved at stikke snellen, skal der nu kun ganske
få gram tryk på aftrækkeren, før skuden går.

vh
Poul

Fra : J. Nielsen

Dato : 11-01-10 16:10

On Mon, 11 Jan 2010 00:11:10 +0100, Martin Mose Larsen
<martin.mose.larsen@NOSPAMmail.dk> wrote:

>I bogstavkassen i NORDJYSKE Stiftstidende, søndag 10. januar 2010
>spørges der efter et andet ord for "riffelfjeder".

Slagfjeder?

Det er i hvert fald den gængse betegnelse for både spiralfjedre og
bladfjedre i rifler og haglbøsser.
--

-JN-

Fra : Craner

Dato : 11-01-10 17:09

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Slagfjeder?
>
> Det er i hvert fald den gængse betegnelse for både spiralfjedre og
> bladfjedre i rifler og haglbøsser.
> --
>
> -JN-

Hej Nielsen, nu holder jeg også nordjyske, og netop ordet snelle fremkommer
i bogstavkassen øverste linie vandret. Eller er dine bud ok.

Poul

Fra : Martin Mose Larsen

Dato : 11-01-10 23:36

On Mon, 11 Jan 2010 17:09:12 +0100, "Craner" <craner@craner.dk> wrote:

> [...]
>
>Hej Nielsen, nu holder jeg også nordjyske, og netop ordet snelle fremkommer
>i bogstavkassen øverste linie vandret. Eller er dine bud ok.

Tak til jer begge