Støbemærker på blybarrer???
Fra : Mr. Mox

Dato : 10-01-10 16:50

Jeg har været dykker og stenfisker siden 1956 blandt andet har jeg
omkring 1980 på Paludans Flak i Kattegat i et stenros gravet sten til
molebyggeri. Derved kommer man jo ofte i vrag og i et af disse som jeg
gætter på er hollandsk eller engelsk fra omkring 16-17 hundredtallet,
fandt jeg denne barre. Jeg gætter på at den har været tænkt anvendt til
at støbe kugler eller lignende. Vi gravede med polybgrab både gamle
krudttønder diverse rigning og andet op som vi blot lossede i kærnen af
en mole som "grabsten".
Barren beholdt jeg, jeg har forgæves forsøgt at finde oplysninger om ved
hjælp af støbemærkerne, men måske er der nogen her der kan hjælpe mig?

Vægten er 67.5 kg og så vidt jeg kan regne ud er vægtfylden 10,22kg/liter

Jeg vedhæfter nogen billeder.

http://picasaweb.google.dk/lh/photo/OYt7_ua1KPUUAdYvfnFUlA?feat=directlink

Med venlig hilsen
Stenfisker Jens Gibe