Kymco Super 9 udstødning.
Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 19:55

Hej gruppe

Jeg har en Kymco Super 9 stående, som fornyligt fik et hul i
udstødningsrøret med dertil hørende støjgener. Det havde sikkert været
fint hvis jeg havde været 16 år, men jeg foretrækker nu en mindre
støjende scooter. Derfor har jeg indkøbt en ny udstødning (Tecnigas
Silent Pro), men jeg er nu stødt på et mindre problem. Den originale
udstødning har simpelthen et ekstra rør der via en en ventil af en art
er koblet sammen med en slange som går op til tanken ser det ud til (så
vidt jeg kan se)og jeg ANER simpelthen ikke hvad den laver der, for der
har ikke været sådan en på nogen anden scooter jeg har ejet (Adly Cat,
Aprilia Rally og PGO Hot50). Det har den nye udstødning naturligvis
ikke, så hvis jeg monterer den som den står nu kommer jeg til at stå med
en løs slange som jeg ikke helt ved hvad formålet er med.

Er der nogen der har en kvalificeret forklaring og løsning på situationen?

/S. Sørensen

Fra : Fynbo

Dato : 11-01-10 16:17

""S. Sørensen"" <steinb@REMOVETOGETAVALIDMAILtiscali.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> helt ved hvad formålet er med.
>
> Er der nogen der har en kvalificeret forklaring og løsning på situationen?

Sæt en prop i slangen.. Det er kun til vaccumpumpen og har ingen reel
betydning..

Fynbo

Fra : Fynbo

Dato : 11-01-10 16:18

> [...]
> Hej gruppe

> Er der nogen der har en kvalificeret forklaring og løsning på situationen?

Har gjort det samme på min da jeg satte ny potte på..

Fynbo

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 20:35

Fynbo skrev:

> [...]
> meddelelsen news:4b48d10e$0$36569$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Har gjort det samme på min da jeg satte ny potte på..

Det prøver jeg så. Tak for hjælpen =)

Fra : scootergrisen

Dato : 15-01-10 08:03

Er det i stil med denne : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/billeder/billed0610.jpg
Det er ganske rigtigt en ventil.
Der bliver suget luft ind gennem ventilen til udstødningsrøret når der
er vakuum.
Og når der er tryk så lukker ventilen sådan at der ikke kommer
udstødningsgasser op i slangen.

Det er fordi den luft der bliver suget ind hjælper katalysatoren i din
gamle udstødning med at forbrænde uforbrændt benzin for at nedsætte
udstødnings "farlige" gasser og katalysatoren laver dem så om til
nogle mindre farlige gasser.

Nu jeg ikke helt sikker hvordan det er på din scooter model men jeg
ville ikke mene der sker noget ved at du ikke har slangen på og så
vidt jeg ved behøver du ikke sætte nogen prop i fordi der kommer ikke
noget ind eller ud af slangen men du kan da godt sætte noget i så der
ikke kommer snavs ind hvis du skal bruge den senere.

Den eneste forskel jeg kan se er at din udstødning forurerner mere.

Og er det ikke rigtigt at din gamle udstødning er med katalysator og
din nye udstødning ikke har katalysator ?

Se eventuelt : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/luftfilter.html#sekundert_luft_indsugnings_system
(det godt nok fra 4 takt scootere så ikke helt det samme.)