Døende slørhaler....
Fra : Henrik 8600

Dato : 09-01-10 18:49

Konen har et akvarium på ca 16 liter, der er 4 slørhaler.

De første 14 dage gik det godt, så døede to af dem samtidigt.

Så købte hun to mere, den ene af dem er vad at dø, og den ene af de gamle er
allerede død.

Der er en lille filterpumpe, intet varmelegeme, en lampe med et lysstofrør
i, akvariet står i et rum der er 21 - 22 grader.

Hvad kan vi gøre for at de stopper, med at dø?

Og hvad kan der være galt?

De døde fisk er døet på den måde at de er holdt op med at spise, ligger og
vipper med halen oppe i det ene hjørne og er så afgået ved døden,
nogenlunde som en Duracell kanin, er de blevet langsommere og langsommere og
er til sidst "gået i stå".

De har haft røde gæller da de døde....

Myusteriet er hvorfor at det kun er nogle af dem der dør og hvad der kan
gøres...

Mvh Henrik

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-01-10 19:03

On Sat, 9 Jan 2010 18:49:07 +0100, "Henrik 8600"
<dk8008CUTTHISAWAY@hotmail.com> wrote:

>Konen har et akvarium på ca 16 liter, der er 4 slørhaler.
Det er et meget lille akvarie, jo mindre akvarie jo sværre er det at
holde, specielt for begyndere.

>De første 14 dage gik det godt, så døede to af dem samtidigt.
Har i fået startet rigtigt op, altså i med vand og planter, og vente
en 2-3 uger, derefter fisk ?

> [...]
>
>Der er en lille filterpumpe, intet varmelegeme, en lampe med et lysstofrør
>i, akvariet står i et rum der er 21 - 22 grader.
Måske det er for koldt, et varmelegme koster ikke alverden og så er
den ting jo udelukket, 20-35Watt er fint.

>Hvad kan vi gøre for at de stopper, med at dø?
>
>Og hvad kan der være galt?
Sygdom, fisk er meget følsomme, infektion eller svamp.
Kan måske kurreres med "Sera Omnipur", men læs brugsanvisningen og
følg den.

> [...]
>
>De har haft røde gæller da de døde....

>Myusteriet er hvorfor at det kun er nogle af dem der dør og hvad der kan
Det er jo ikke til at spå om, men de andre kan jo komme senere. De
svageste går først.

Har i spurgt hos dyrehandleren hvor i har købt fiskene ?
Eller en hvilken som helst dyrehandler der handler med fisk.

/Hans

Fra : CC

Dato : 09-01-10 19:54

"Hans Kjaergaard" skrev i meddelelsen ...
> Måske det er for koldt, et varmelegme koster ikke alverden og så er
> den ting jo udelukket, 20-35Watt er fint.

Så vidt jeg ved er slørhaler en koldtvandsfisk. Derfor skal der ikke
varmelegme i akvariet.

Fra : CC

Dato : 09-01-10 20:07

"Henrik 8600" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> De har haft røde gæller da de døde....
> Myusteriet er hvorfor at det kun er nogle af dem der dør og hvad der kan
Hvor meget og hvor tit får de mad?

Hvis fiskene bliver overfoderet i det lille akvarie, så er der stor
sandsynlighed for, at det er nitrat forgiftning.
Mad der ikke når at bliver spist, synker til bunds og rådner.

På den anden side må de heller ikke blive for sultne, da slørhaler ikke har
godt af af sluge luft, hvis de søger til overfladen for, at spise
"flagefoder".
Find noget foder der hurtigt synker.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 09-01-10 23:08

"Henrik 8600" skrev i en meddelelse
> Der er en lille filterpumpe, intet varmelegeme, en lampe med et
> lysstofrør i, akvariet står i et rum der er 21 - 22 grader.
> Hvad kan vi gøre for at de stopper, med at dø?

Slørhaler er forædlede guldfisk og har ikke brug for varmelegeme -
stuetemperatur er alt rigeligt.

Pas meget på med overfodring - det er den mest almindelige dødsårsag
blandt akvariefisk.

Fodring en gang dagligt - og kun hvad der bliver spist op indenfor et
par minutter

Jævnligt rengøring+vandskifte i den første tid - senere kan der godt gå
lidt længere imellem.

Har du husket at skylle/vaske bundlaget godt og ladet planerne komme i
god vækst inden fiskene kom i ?

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard