Ekstra harddisk på ubuntu server
Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-01-10 20:18

Jeg har en ubuntu server som skal have mere lagerplads, altså en
harddisk mere. Der er én i forvejen (ext3).

Kan man mounte den, så den kommer til at udvide et allerede eksisterende
bibliotek? (/home/username/media$)

Pft,

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-10 20:36

On Wed, 06 Jan 2010 20:17:41 +0100
Kim Bach Petersen <no@spam.dk> wrote:

> Kan man mounte den, så den kommer til at udvide et allerede eksisterende bibliotek? (/home/username/media$)

Man kan ikke udvide, men du kan erstatte en mappe med den nye disk.

1) Flyt alle filer og mapper midlertidigt fra /home/username/media$ til
en anden mappe - f.eks
- sudo mkdir /tmp/media$
- sudo cp -a /home/username/media$/* /tmp/media$
- sudo rm -rf /home/username/media$
2) Tilføj ny disk i /etc/fstab (vi antager ny disk hedder /dev/hdb
med ext3 filsystem)
/dev/hdb /home/username/media$ ext3 defaults 0 2
3) sudo mount /dev/hdb
4) sudo cp -a /tmp/media$/* /home/username/media$

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-10 20:46

Den Wed, 6 Jan 2010 20:35:49 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Man kan ikke udvide, men du kan erstatte en mappe med den nye disk.

Ikke helt enig

- mount på en undermappe
- LVM

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-01-10 21:08

Kent Friis skrev:

> - LVM

OK - jeg prøver at læse et par tutorials om LVM

Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-10 22:15

Den Wed, 06 Jan 2010 21:08:02 +0100 skrev Kim Bach Petersen:

> OK - jeg prøver at læse et par tutorials om LVM

Det kræver at systemet er sat op til det (eller at du kan flytte alt
et andet sted hen imens du gør det).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-01-10 21:07

Michael Rasmussen skrev:

> Man kan ikke udvide, men du kan erstatte en mappe med den nye disk.

Den manøvre har jeg så hverken mulighed for eller gavn af...

Første 1TB disk er fuld og den givne mappe tager 95% af pladsen - som
vil blive spildplads, hvis mappen flyttes til en ny disk...

Kim

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-01-10 21:05

Kim Bach Petersen skrev:

> Jeg har en ubuntu server som skal have mere lagerplads, altså en
> harddisk mere. Der er én i forvejen (ext3).
>
> Kan man mounte den, så den kommer til at udvide et allerede eksisterende
> bibliotek? (/home/username/media$)

I virkeligheden er det, jeg ønsker jo nok at to fysiske drev fremstår
som ét logisk - uden at der nødvendigvis er sat en specifik mappe på.

Kim

Fra : Nicolai Lang

Dato : 06-01-10 21:39

On Wed, 06 Jan 2010 21:05:23 +0100, Kim Bach Petersen <no@spam.dk>
wrote:

>I virkeligheden er det, jeg ønsker jo nok at to fysiske drev fremstår
>som ét logisk - uden at der nødvendigvis er sat en specifik mappe på.

LVM må være vejen så - men jeg tror ikke du kan ændre på et
eksisterende filsystem desværre.

Det du vil er jo at stripe diskene, det er lidt farligt. For ryger én
disk så ryger hele filsystemet. Jeg ville kun turde hvis der var et
underliggende RAID1 spejlet disk.

Er det ikke en undermappe i media$ som indeholder så meget at du kan
lade den nye disk være dén mappe?

Da jeg brugte LVM var mine filsystemer LVM slices ovenpå RAID1 på
diskene.

I dag så har jeg 2 * 2 RAID1 diske på hver 500GB = 2 filsystemer á 500
GB samt et råt 1.5 TB som ikke er sikret. Så ting der ligger på 1.5 TB
er ting der kan tåles at mistes.

Mvh
Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 07-01-10 00:00

Nicolai Lang skrev:

> LVM må være vejen så - men jeg tror ikke du kan ændre på et
> eksisterende filsystem desværre.

Så det hedder reinstallation forfra?

> Det du vil er jo at stripe diskene, det er lidt farligt. For ryger én
> disk så ryger hele filsystemet. Jeg ville kun turde hvis der var et
> underliggende RAID1 spejlet disk.

Jeg har backup af alle data og bruger WD-diske, så det er sådan set en
risiko, jeg er parat til at løbe taget merprisen ved RAID i betragtning.

> Er det ikke en undermappe i media$ som indeholder så meget at du kan
> lade den nye disk være dén mappe?

Nej - der er kun en type data og de bruges kun af et program, som til
gengæld kun kan referere til en mappe (SqueezeServer).

Kim

Fra : Kent Friis

Dato : 07-01-10 15:52

Den Wed, 06 Jan 2010 23:59:52 +0100 skrev Kim Bach Petersen:

> Så det hedder reinstallation forfra?

Måske. Det kommer an på om systemet allerede er sat op til LVM. Jeg
mener nogle distro'er har det som mulighed under installationen, måske
endda default.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Nicolai Lang

Dato : 07-01-10 20:31

On Wed, 06 Jan 2010 23:59:52 +0100, Kim Bach Petersen <no@spam.dk>
wrote:

>Så det hedder reinstallation forfra?

Ja hvis ikke det pågældende filsystem fra starten er LVM. Men jeg
ville tilføje et nyt filsystem / nye diske.

>Jeg har backup af alle data og bruger WD-diske, så det er sådan set en
>risiko, jeg er parat til at løbe taget merprisen ved RAID i betragtning.

Nu er den jo ikke dyrere end en ekstra harddisk - men for mig er
oppetiden vigtigere - jeg har også offsite backup, men det betyder
noget at jeg kan være ude og rejse i et par uger, uden at serveren går
ned hvis en disk står af.

Men kan se du har fundet en løsning ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 07-01-10 23:30

Nicolai Lang skrev:

> Men kan se du har fundet en løsning ;)

Jeps - og har siden været forundret over hvor konvergent man sommetider
kan tænke og hvor komplicerede omveje det kan føre én ud på

Så nu bliver det bare spændende at få stumperne hjem...

Kim

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-10 21:12

On 06 Jan 2010 19:45:48 GMT
Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> - mount på en undermappe
> - LVM

Jo, men så er det jo også et andet udgangspunkt.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-01-10 22:18

Den Wed, 6 Jan 2010 21:11:38 +0100 skrev Michael Rasmussen:

> Jo, men så er det jo også et andet udgangspunkt.

Det afhænger af situationen. LVM kræver at systemet er sat op til det,
men jeg mener at fx CentOS er det som default.

Mount på en undermappe vil ofte være en mulighed, men det kommer
an på hvordan indholdet er organiseret. Jeg har fx haft /usr/src
liggende på en anden disk end /usr, da jeg løb tør for plads på
/usr.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 06-01-10 23:42

Kent Friis skrev:

> [...]
> an på hvordan indholdet er organiseret. Jeg har fx haft /usr/src
> liggende på en anden disk end /usr, da jeg løb tør for plads på

Sagen er at jeg har brug for én mappe, som skal være så stor som mulig
og som pt. er for lille. Konkret kører jeg SqueezeServer og kan kun
streame fra én mappe.

Så vidt jeg kan forstå betyder mount på en undermappe at jeg så får
flyttet /home/username/media$ til den nye disk - og så ikke længere kan
udnytte pladsen på den gamle, fordi de ikke forlænger hinanden?

Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-01-10 23:47

Kim Bach Petersen wrote:

> Sagen er at jeg har brug for én mappe, som skal være så stor som mulig
> og som pt. er for lille. Konkret kører jeg SqueezeServer og kan kun
> streame fra én mappe.

Jeg har også SqueezeCenter på en NAS (linuxbaseret) og her er al min
musik da lagt i forskellige mapper. Det fungerer fint!

Martin

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 07-01-10 00:19

Martin Larsen skrev:

> Jeg har også SqueezeCenter på en NAS (linuxbaseret) og her er al min
> musik da lagt i forskellige mapper. Det fungerer fint!

Hvordan refererer du til flere mapper i kontrolpanelet? Hos mig kan jeg
kun angive én mappe...

Til gengæld fik du mig lige til at indse, at SqueezeCenter jo
gennemsøger rekursivt og derfor godt kan bruge en undermappe til
/home/username/media$ - dough!! - så er det jo bare det, jeg gør!

At formatere og mounte til /home/username/media/_2nd_harddisk$ skulle
vist ligge indenfor mulige selv for en linux-newbie som mig

Tak for hjælpen - alle!

Kim

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-01-10 09:51

Kim Bach Petersen wrote:

> Til gengæld fik du mig lige til at indse, at SqueezeCenter jo
> gennemsøger rekursivt og derfor godt kan bruge en undermappe til
> /home/username/media$ - dough!! - så er det jo bare det, jeg gør!

Ja, det var det jeg mente: Alle filerne er en mappe som hedder music,
men derefter er de ordnet i undermapper: kunstere > albums, dvs. 2
niveauer under music.

Hilsen
Martin

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-01-10 21:13

On Wed, 06 Jan 2010 21:07:08 +0100
Kim Bach Petersen <no@spam.dk> wrote:

> Første 1TB disk er fuld og den givne mappe tager 95% af pladsen - som vil blive spildplads, hvis mappen flyttes til en ny disk...
Spildplads? Denne operation (sudo rm -rf /home/username/media$) sletter
jo al data på den gamle disk, så efter dine oplysninger, burde der
blive 95% plads fri på den gamle disk.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 01:13

Kim Bach Petersen wrote:
> Jeg har en ubuntu server som skal have mere lagerplads, altså en
> harddisk mere. Der er én i forvejen (ext3).
>
> Kan man mounte den, så den kommer til at udvide et allerede eksisterende
> bibliotek? (/home/username/media$)

Ja,
Lav et software raid-0 på den nye disk. Flyt data til den nye disk og
tilføj den gamle til raidet.

Sådan.

/Martin