Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Beregning af renteudgift på afdragsfrit lå~
Fra : Thomas

Dato : 05-01-10 05:04

Hej,
Hvordan beregner jeg renteudgiften i kr., når jeg kender hovedstolen,
antal måneder lånet løber samt rentesatsen?
Jeg er kun interesseret i renteudgifterne - ikke afdrag.
På forhånd tak :)

Fra : Ole C

Dato : 05-01-10 13:15

Thomas skrev blandt andet:

> Hvordan beregner jeg renteudgiften i kr., når jeg kender hovedstolen,
> antal måneder lånet løber samt rentesatsen?
> Jeg er kun interesseret i renteudgifterne - ikke afdrag.
> På forhånd tak :)

Renter beregnes (normalt) pr. år, så hvis du for eksempel låner 100.000 kr.
til en rente på 7 procent, er udgiften pr. år altså 7.000 kr.
Det er meget enkelt, men derudover kan der være gebyrer eller at renten
tilskrives for eksempel kvartalsvis, så det man skal kigge efter, er ÅOP
(læs: Årlig Omkostnings Procent) som kan være endog meget forskellig fra
(læs: meget højere end) den opgivne rente.

--
vh
Ole C

Fra : Thomas

Dato : 05-01-10 05:27

On 5 Jan., 13:15, "Ole C" <m...@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]
> (læs: Årlig Omkostnings Procent) som kan være endog meget forskellig fra
> (læs: meget højere end) den opgivne rente.

Tak Ole, men tænkte der måske var en formel som jeg kunne putte
tallene ind i og vupti - et præcist beløb i kroner? :)

Fra : Ole C

Dato : 05-01-10 14:30

Thomas skrev blandt andet:

> Tak Ole, men tænkte der måske var en formel som jeg kunne putte
> tallene ind i og vupti - et præcist beløb i kroner? :)

Der findes da muligvis et formelskema et eller andet sted på nettet, hvor du
kan gør sådan - men det er næppe ulejligheden værd at finde det.
Formlen er: beløbet delt med 100 ganget med rentesatsen - eller: (beløb) /
100 x (rentesats) - eller: flyt kommaet i beløbet to pladser til venstre og
gang med rentesatsen.

Brug en lommeregner - for eksempel den der er på din computer.
Men brug ÅOP i stedet for den rentesats der opgives....

--
vh
Ole C

Fra : KT

Dato : 05-01-10 17:18

Der er blot den lille hage ved det pågældende regnestykke at det forudsætter
et stående lån - altså at hovedstolen bevares på det samme i hele løbetiden!
Det fremgår ikke klart og det præcist er det spørgeren ønsker.

I øvrigt har MS office under excel nogle skabeloner til blandt andet
renteberegning - der må du kunne finde et eller andet.
Alternativt slå op i Henry Hansens finansielle formelsamling.

Knud

Fra : Ole C

Dato : 05-01-10 20:11

KT skrev blandt andet:

> [...]
> forudsætter et stående lån - altså at hovedstolen bevares på det
> samme i hele løbetiden! Det fremgår ikke klart og det præcist er det

Bortset fra, at der i emnelinien står "...afdragsfrit lån", så man vel
umiddelbart må formode, at hovedstolen er den samme hele året...

> I øvrigt har MS office under excel nogle skabeloner til blandt andet
> renteberegning - der må du kunne finde et eller andet.

Hvis spørgeren vel at mærke har Office og Excel installeret.....

> Alternativt slå op i Henry Hansens finansielle formelsamling.

- som du jo så kan give spørgeren et link til.

--
vh
Ole C

Fra : KT

Dato : 05-01-10 20:16

> Bortset fra, at der i emnelinien står "...afdragsfrit lån", så man vel
> umiddelbart må formode, at hovedstolen er den samme hele året...

Ok - det bemærkede jeg ikke - det fremgik ikke direkte af teksten!

> Hvis spørgeren vel at mærke har Office og Excel installeret.....

Så må han jo se at få det installeret - ellers er der sikkert tilsvarende
produkter med tilsvarende tilbud ude i den store verden - søg og du skal
finde!!!

> - som du jo så kan give spørgeren et link til.

Gå til boghandleren eller biblioteket!

Knud

Fra : Ole

Dato : 05-01-10 22:16

Eller en tur til www.excel-regneark.dk
Der plejer at være en masse gufferier men jeg ved ikke om det kan dække
behovet.

Mvh Ole

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-01-10 09:49

"Thomas" <tdemant@gmail.com> skrev i en meddelelse
> men tænkte der måske var en formel

Det gør der også - der findes renteformler til de fleste beregninger.

Men når ikke, der er afdrag, så er det ikke relevant, så der er Ole's
metode OK

Hovedstol x rentesats / 100

+ formentlig lidt gebyrer ved hver betaling.....

Hvis der havde været afdrag på, så skulle hovedstolen ved hvert afdrag
nedskrives med afdraget.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Thomas

Dato : 06-01-10 02:12

On 6 Jan., 09:49, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> Det g r der ogs - der findes renteformler til de fleste beregninger.
>
> Men n r ikke, der er afdrag, s er det ikke relevant, s der er Ole's
> metode OK
>
> Hovedstol x rentesats / 100
>
> + formentlig lidt gebyrer ved hver betaling.....
>
> Hvis der havde v ret afdrag p , s skulle hovedstolen ved hvert afdrag
> nedskrives med afdraget.
>
> Jan
>
> --
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indl g p Usenet b r normalt besvares i gruppen

TAK til jer alle! (og jeg har excel installeret :))