Implicit this-> ?
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 29-12-09 18:36

Jeg er ved at lære PHP og er stødt på en udfordring:

class Tile{
private $x=0;
private $y=5;
function __construct($dx){
$this->x = $this->y + $dx;
}
}

Dette virker, men min Tile klasse har 16 properties - Det bliver til en
del $this->, der fylder lidt i koden. Kan man gøre $this-> implicit på
en eller anden måde?

Og så vil jeg gerne definere
private $z = $y * 5;
men det må jeg ikke. Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få fejl?

Mvh
Stefan

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 29-12-09 19:01

Stefan Kristensen wrote:
> Dette virker, men min Tile klasse har 16 properties - Det bliver til en
> del $this->, der fylder lidt i koden. Kan man gøre $this-> implicit på
> en eller anden måde?

Nej.

> Og så vil jeg gerne definere
> private $z = $y * 5;
> men det må jeg ikke. Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få fejl?

Gør det i din constructor ;)

- Peter

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 29-12-09 19:20

> Nej.

> Gør det i din constructor ;)

Tak Peter og Bertel.

Næste spørgsmål:

Jeg har nogle objekter, $T1, $T2, $T3 og så fremdeles.
Hvordan laver jeg en løkke, der kalder den samme funktion på disse objekter?

for($i=1; $i<6; $i++)
$img = $img . $T$i->draw();

virker naturligvis ikke, men hvad gør så?

Mvh
Stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 29-12-09 19:32

> [...]
>
> for($i=1; $i<6; $i++)
> $img = $img . $T$i->draw();
>
> virker naturligvis ikke, men hvad gør så?

En løsning kunne være at lave et array med objekterne, og så bruge foreach.
Men kan man lave noget der ligner ovenstående?

Mvh
Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-12-09 20:21

Stefan Kristensen skrev:

> En løsning kunne være at lave et array med objekterne, og så bruge foreach.

Brug den.

> Men kan man lave noget der ligner ovenstående?

Ja, men det er klamp.

Det er muligt at trække en værdi ud af PHP, knytte den til et $
og derved få opbygget et variabelnavn, men det vil jeg fraråde
fordi det er svært gennemskueligt.

Når først du har prøvet at vende tilbage til din egen kode efter
3 måneder, så vil du sætte pris på at der ikke er lavet den slags
krumspring.

--
Bertel

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 29-12-09 20:44

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Når først du har prøvet at vende tilbage til din egen kode efter
> 3 måneder, så vil du sætte pris på at der ikke er lavet den slags

Ok - Tak for hjælpen.
Jeg vender frygteligt tilbage når jeg løber ind i nye udfordringer

Mvh
Stefan

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-12-09 12:50

Stefan Kristensen wrote:

> En løsning kunne være at lave et array med objekterne, og så bruge foreach.
> Men kan man lave noget der ligner ovenstående?

$obj = "T1";
$img = ${$obj}->draw();

Burde faktisk virke, men det er rigtig grimt i dit tilfælde. Problemet
er at data og logik bliver blandet sammen i dit tilfælde. Lav i stedet
en funktion der forventer et array og er ligeglad med, hvad dine
variable hedder.

- Peter

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 31-12-09 13:39

> $obj = "T1";
> $img = ${$obj}->draw();
>
> Burde faktisk virke, men det er rigtig grimt i dit tilfælde.

Ja, det forstår jeg, jeg var også mere nysgerrig.
Nu har du stillet min nysgerrighed, og tak for det

Godt nytår til alle.

Mvh
Stefan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-12-09 19:06

Stefan Kristensen skrev:

> Dette virker, men min Tile klasse har 16 properties - Det bliver til en
> del $this->, der fylder lidt i koden. Kan man gøre $this-> implicit på
> en eller anden måde?

Ikke mig bekendt.

> Og så vil jeg gerne definere
> private $z = $y * 5;
> men det må jeg ikke. Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få fejl?

<?
class Tile{
private $x=0;
private $y=5;
private $z;

function __construct($dx){
   $this->z = $this->y * 5;
   $this->x = $this->y + $dx;
}
}

--
Bertel

Fra : Daniel Egeberg

Dato : 01-01-10 12:09

On Dec 29 2009, 7:20 pm, Stefan Kristensen <j...@mad.dk> wrote:
> [...]
>
> for($i=1; $i<6; $i++)
>    $img = $img . $T$i->draw();
>
> virker naturligvis ikke, men hvad gør så?

Du kan gøre følgende:

for ($i = 1; isset(${'T' . $i}); ++$i) {
${'T' . $i}->draw();
}

Det er naturligvis meget smartere at definere en array. Denne datatype
er *netop* beregnet til dette formål.

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-01-10 10:42

> Du kan gøre følgende:
>
> for ($i = 1; isset(${'T' . $i}); ++$i) {
> ${'T' . $i}->draw();
> }

Ah, der skulle {} uden om.
Tak for det gode eksempel.

Mvh
Stefan

Fra : Martin

Dato : 03-01-10 19:15

On 29-12-2009 18:35, Stefan Kristensen wrote:
> [...]
>
> Dette virker, men min Tile klasse har 16 properties - Det bliver til en
> del $this->, der fylder lidt i koden. Kan man gøre $this-> implicit på

du kan bruge __set og __get

Fx

class T
{

private $data = array();

public function __set($v, $data)
{
$this->data[$v] = $data;
}

public function __get($v)
{
return $this->data[$v];
}

}

$obj = new T;
$obj->t = 'Hello world';
echo $obj->t; // Hello world

> Og så vil jeg gerne definere
> private $z = $y * 5;
> men det må jeg ikke. Hvordan skal jeg gøre det for ikke at få fejl?

Kan man ikke
Variabler er "statiske" og kan ikke udregnes, men du kan jo lave dine
udregninger i din konstruktør

function __construct($dx)
{
$this->x = $this->y + $dx;