Max Manus
Fra : Zeki

Dato : 30-12-09 17:09

Hvis man kunne lide 'Flammen og Citronen' så er den norske film 'Max Manus'
(som ligeledes er baseret på autentiske modstandsfolk under WW2) absolut
anbefalelsesværdig.

Faktisk vil jeg mene at den overgår 'Flammen og Citronen'.

Efter den norske zombie-film 'Død Sne' var jeg lige ved at opgive håbet om
at der skulle kunne komme noget storstilet oppe fra fjeldet, men efter at
set 'Max Manus' er jeg nu overbevist om at det sagtens kan lykkes.

http://www.imdb.com/title/tt1029235/
trailer: http://www.youtube.com/watch?v=WbK4WTQFf9U

Fra : Mr. D

Dato : 30-12-09 17:40

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis man kunne lide 'Flammen og Citronen' så er den norske film 'Max
> Manus' (som ligeledes er baseret på autentiske modstandsfolk under WW2)
> absolut anbefalelsesværdig.

Helt enig Zeki. Max Manus er værd at se. Fik fat i DVDen i Norge i
forbindelse med et besøg på norsk Hydros tungtvandsfabrik på Vermok ved
Rjukan, som norske sabotører sprang luften. Her fik jeg også fat på (godtnok
VHS) den norske film "Kampen om tungvannet" fra 1948 med de oprindelige
sabotører i hovedrollerne. (Har ikke set den endnu, men glæder mig)
simon

Fra : Zeki

Dato : 30-12-09 17:48

"Mr. D" <sigri@detiparantesemail.dk> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i en meddelelse
>
> Helt enig Zeki. Max Manus er værd at se. Fik fat i DVDen i Norge

Underligt at den først får bio-premiere herhjemme (i Imperial bl.a) om nogle
uger, når den jo er fra 2008 og har været ude på både Blu-Ray og DVD i flere
måneder. Men nu er den jo delvist finaniseret af Det Danske Filminstitut, så
mon ikke man herhjemme forsøger at "malke koen" så meget som muligt...

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-12-09 20:19

> [...]
> absolut anbefalelsesværdig.
>
> Faktisk vil jeg mene at den overgår 'Flammen og Citronen'.

Jeg er helt enig. Flammen og Citronen synes jeg fungerer helt ok, men Max
Manus er altså endnu bedre.

> Efter den norske zombie-film 'Død Sne' var jeg lige ved at opgive håbet om
> at der skulle kunne komme noget storstilet oppe fra fjeldet, men efter at
> set 'Max Manus' er jeg nu overbevist om at det sagtens kan lykkes.

Jep, Max Manus fremstår som en helstøbt film. Jeg var positivt overrasket da
jeg var færdig med at se den, havde ikke rigtig nogle forventninger.. Men
den må altså også anbefales herfra!

Hvilke andre gode norske film findes der egentlig? Bjergkøbing Grand Prix..
og hmm jeg kan ikke komme i tanke om flere heh

Mvh Anders

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 30-12-09 17:54

Anders Houmark wrote:

> Hvilke andre gode norske film findes der egentlig?

Fra de senere år for eksempel Insomnia, Elling, Salmer fra køkkenet,
Reprise, Mig og Yngve.