| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | VHF landeindstilling Fra : JesperÅrhus | 
  Dato :  28-12-09 11:34 |  
  |  
 
            Jeg har været så heldig at få en håndholdt VHF i julegave.
 Certifikatet skal jeg tage hertil foråret, så jeg vil selvfølgelig
 ikke bruge den endnu. Det skal dog ikke forhindre mig i at tænde den
 og lege lidt uden at røre ved sende knappen selvfølgelig   
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvilken indstilling jeg skal
 sætte den til. Mulighederne er USA, Canada, UK, International, Sweden,
 Norway eller Finland. Den stod til international som standard da jeg
 tændte den, men her er L1, L2 og L3 kanalerne ikke med.
 Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
 kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
 har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
 Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
 med?
 Radioen er en Nexus NX1000 hvis det har noget at sige.
 På forhånd mange tak for svar   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (28-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  28-12-09 20:05 |  
  |  
 
            JesperÅrhus wrote:
 > Jeg har været så heldig at få en håndholdt VHF i julegave.
 > Certifikatet skal jeg tage hertil foråret, så jeg vil selvfølgelig
 > ikke bruge den endnu. Det skal dog ikke forhindre mig i at tænde den
 > og lege lidt uden at røre ved sende knappen selvfølgelig   
>
 > I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvilken indstilling jeg skal
 > sætte den til. Mulighederne er USA, Canada, UK, International, Sweden,
 > Norway eller Finland. Den stod til international som standard da jeg
 > tændte den, men her er L1, L2 og L3 kanalerne ikke med.
 >
 > Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 > disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 > Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
 > kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
 > har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 > lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
 > Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 >
 > Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
 > med?
 >
 > Radioen er en Nexus NX1000 hvis det har noget at sige.
 >
 > På forhånd mange tak for svar   
Jeg har også en håndholdt vhf, men den har ikke L-kanalerne. I praksis har
 jeg kun benyttet min håndholdte i forbindelse med "konvoj-sejlads" (flere
 både fra samme havn på vej til Jylland fra Sjælland - feks.), hvor vi så har
 aftalt at bruge kanal 6, da en del både i min hjemhavn simpelthen ikke har 
 L-kanalerne til rådighed.
 Min "store" vhf har L-kanalerne samt F-kanalerne. Mig bekendt er det ikke
 forbudt at have F-kanalerne, men det er ikke tilladt med et alm.
 SRC-certifikat og som alm. lystsejler at bruge dem, men alt det bliver jo 
 snart parat-viden for dig, når du går i gang og får taget
 Udover nævnte eksempel så har jeg brugt den til opkald ved passage af broer
 (kanal 16) eller intern kommunikation imellem "hovedskibet/min motorsejler"
 og gummibåden.
 Det med kanalerne 29 til 59 har jeg ikke nogen anelse om, men mon ikke der 
 kommer flere reaktioner på din forespørgsel   
Mvh
 Torben
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ole Pagh (28-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  28-12-09 20:47 |  
  |  
 
            JesperÅrhus kom med følgende:
 >
 > Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 > disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 > Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
 > kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
 > har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 > lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
 > Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 >
 Du må have og lytte på alle de kanaler og frekvenser du vil, men du må 
 kun sende på dem som din licens / sendetilladelse giver ret til.
 > Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
 > med?
 De indgår ikke i de internationale maritime kanaler, og er heller ikke 
 med på min. Hverken den håndholdte eller den stationære.
 Du kan se alle frekvenserne samt en masse anden nyttig information om 
 maritim VHF her:
 http://www.dkscan.dk/wrap.php?11
Der er ikke en officiel frekvensliste og -oversigt, men siden er meget 
 troværdig og giver god information om de frekvenser og kanaler de 
 forskellige myndigheder og havne bruger.
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  29-12-09 17:38 |  
  |  
 
            Ole Pagh wrote:
 > JesperÅrhus kom med følgende:
 >>
 >> Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 >> disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 >> Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
 >> kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
 >> har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 >> lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
 >> Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 >>
 > Du må have og lytte på alle de kanaler og frekvenser du vil, men du må
 > kun sende på dem som din licens / sendetilladelse giver ret til.
 Er der overhovedet nogen der holder øje og straffer folk hvis de sender uden 
 licens på en skibsradio ?
 For det er der ikke ved Amatørradio - ItStyrelsen er fløjtende ligeglade med 
 pirater.
 Iøvrigt kan man købe en rigtig billig håndholdt VHF radio, der som 
 udgangspunkt er en amatørradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med 
 lidt modifikation.
 http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htm Yaesu VX 170. Den er vandtæt og dækker 
 hele VHF båndet og oma., hvis man modificerer den.
 Jeg har hørt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio 
 pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF 
 licens ?
 mvh. Per
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Ole Pagh (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  29-12-09 18:07 |  
  |  
 
            Per har bragt dette til verden:
 >
 > Er der overhovedet nogen der holder øje og straffer folk hvis de sender uden 
 > licens på en skibsradio ?
 Ikke uden kystradiostationerne (Lyngby Radio). De spørger efter 
 kaldesignal ved opkald.
 >
 > For det er der ikke ved Amatørradio - ItStyrelsen er fløjtende ligeglade med 
 > pirater.
 Ja, det er velkendt men hvis amatøren forstyrrer TV/radio eller anden 
 landmobil tjeneste, tager de affære.
 >
 > Iøvrigt kan man købe en rigtig billig håndholdt VHF radio, der som 
 > udgangspunkt er en amatørradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med 
 > lidt modifikation.
 Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensområde 
 - så er det kun SW der skal modificers for at få den rigtige 
 frekvensspacing m.v.
 >
 >  http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htm Yaesu VX 170. Den er vandtæt og dækker hele 
 > VHF båndet og oma., hvis man modificerer den.
 >
 > Jeg har hørt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio 
 > pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF 
 > licens ?
 Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.
 Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen på skibet er en 
 vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal 
 gå på kompromis og bruge noget hjemmebrygget.
 Som en ekstra håndholdt VHF på skibet kan det måske forsvares, men ikke 
 som skibets stationære VHF radio.
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Per Nordahl (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Nordahl | 
  Dato :  30-12-09 15:53 |  
  |   
            
"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4b3a306d$0$56791$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Ole Pagh wrote:
 >> JesperÅrhus kom med følgende:
 >>>
 >>> Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 >>> disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 >>> Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter 
 >>> L-
 >>> kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt 
 >>> jeg
 >>> har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 >>> lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge 
 >>> Sweden,
 >>> Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 >>>
 >> Du må have og lytte på alle de kanaler og frekvenser du vil, men du 
 >> må
 >> kun sende på dem som din licens / sendetilladelse giver ret til.
 >
 > Er der overhovedet nogen der holder øje og straffer folk hvis de 
 > sender uden licens på en skibsradio ?
 >
 > For det er der ikke ved Amatørradio - ItStyrelsen er fløjtende 
 > ligeglade med pirater.
 >
 > Iøvrigt kan man købe en rigtig billig håndholdt VHF radio, der som 
 > udgangspunkt er en amatørradio, men meget nemt kan blive en VHF 
 > radio med lidt modifikation.
 >
 >  http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htm Yaesu VX 170. Den er vandtæt og 
 > dækker hele VHF båndet og oma., hvis man modificerer den.
 >
 > Jeg har hørt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som 
 > skibsradio pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt 
 > hvis man har en VHF licens ?
 >
 > mvh. Per
 >
 Hvorfor bruger du så mange tricks for at undgå det nødvendige 
 radiocertifikat, tildelt af Telestyrelsen ??
 Eks,vis mit er XP 7939.
 Hvad er dit Kald.nr. ??
 Når du foretager opkald på din radio. kan feks. Lyngby Radio bede om 
 dit kaldesignal - ovenikøbet, bogstativeret.
 Men det har du jo styr på.
 Svar udbedes.
 Per Nordahl. 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  30-12-09 16:51 |  
  |   
            Per Nordahl wrote:
 >>
 >
 > Hvorfor bruger du så mange tricks for at undgå det nødvendige
 > radiocertifikat, tildelt af Telestyrelsen ??
 > Eks,vis mit er XP 7939.
 > Hvad er dit Kald.nr. ??
 
 Jamen jeg har ikke nogen skibsradiolicens eller skibsradio og har ikke brug 
 for det.
 
 Hvis jeg havde ville jeg da anskaffe mig en VHF licens - det kan vist ikke 
 være særligt svært at bestå sådan en.
 
 Grunden til mit tidligere indlæg, var, at man kan få en meget billig 
 håndhold radio ved at modificere en egentlig amatørradio, som alle og enhver 
 også uden licens kan købe lovligt. Den er på alle måder lovlig at besidde. 
 Den må bare ikke bruges med mindre man har licens.
 
 Jeg har bare hørt om flere som bruger en Yaesu VX-170 modificeret til 
 skibsradio fordi den er billig og ekstrem holdbar samt prisbillig. Og så 
 dækker den et langt større område end alm skibsradioer.
 
 Og så var det bare et tillægsspørgsmål om ITST gjorde noget ved 
 skibsradio-pirater - fordi flere bruger netop denne radio til intern 
 kommunikation imellem både.
 
 >
 > Når du foretager opkald på din radio. kan feks. Lyngby Radio bede om
 > dit kaldesignal - ovenikøbet, bogstativeret.
 > Men det har du jo styr på.
 >
 > Svar udbedes.
 
 Hvis jeg var i besiddelse af en radio og ikke har VHF licens ville jeg ikke 
 have noget problem med at kalde over den ifm. med en nødsituation - det er 
 jo ikke århundredets forbrydelse. Og ITST er tilsyneladens ligeglade.
 
 mvh. Per 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Per Nordahl (31-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Nordahl | 
  Dato :  31-12-09 10:42 |  
  |   
            
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4b3b771a$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Per Nordahl wrote:
 >>>
 >>
 >> Hvorfor bruger du så mange tricks for at undgå det nødvendige
 >> radiocertifikat, tildelt af Telestyrelsen ??
 >> Eks,vis mit er XP 7939.
 >> Hvad er dit Kald.nr. ??
 >
 > Jamen jeg har ikke nogen skibsradiolicens eller skibsradio og har 
 > ikke brug for det.
 Ok.
 >
 > Hvis jeg havde ville jeg da anskaffe mig en VHF licens - det kan 
 > vist ikke være særligt svært at bestå sådan en.
 Næ, det er det såmænd ikke.
 >
 > Grunden til mit tidligere indlæg, var, at man kan få en meget billig 
 > håndhold radio ved at modificere en egentlig amatørradio, som alle 
 > og enhver også uden licens kan købe lovligt. Den er på alle måder 
 > lovlig at besidde. Den må bare ikke bruges med mindre man har 
 > licens.
 Enhver kan gå ned til bådpuscheren og købe en VHF-radio.
 Det gør det bare ikke lovligt at have ombord, uden licens.
 Når du har radio ombord (VHF) er du forpligtiget til at have licens, 
 din sendetiladelse samt div. andre papiere skal være ombord.
 Og jo, Telestyrelsen har ret til at inspicere dit anlæg - ombord.
 Det har man skrevet under på når man har erhvevet sendetilladelsen.
 Undrer mig at der tilsyneladende hersker så stor forvirring omkring 
 VHF´s brug.
 Reglerne er rimelig klare. Men for dig og andre som ikke har beviset - 
 kan i jo gætte og postulere alt muligt samt nå de konklusioner, som i 
 nu finder bedst.
 
 >
 > Jeg har bare hørt om flere som bruger en Yaesu VX-170 modificeret 
 > til skibsradio fordi den er billig og ekstrem holdbar samt 
 > prisbillig. Og så dækker den et langt større område end alm 
 > skibsradioer.
 Stadigvæk ikke lovligt, (så vidt jeg ved, må du heller ikke selv ændre 
 på din radio).
 >
 > Og så var det bare et tillægsspørgsmål om ITST gjorde noget ved 
 > skibsradio-pirater - fordi flere bruger netop denne radio til intern 
 > kommunikation imellem både.
 Heller ikke lovligt med VHF.
 >
 >>
 >> Når du foretager opkald på din radio. kan feks. Lyngby Radio bede 
 >> om
 >> dit kaldesignal - ovenikøbet, bogstativeret.
 >> Men det har du jo styr på.
 >>
 >> Svar udbedes.
 >
 > Hvis jeg var i besiddelse af en radio og ikke har VHF licens ville 
 > jeg ikke have noget problem med at kalde over den ifm. med en 
 > nødsituation - det er jo ikke århundredets forbrydelse. Og ITST er 
 > tilsyneladens ligeglade.
 Forståeligt, men ændrer ikke ved at licens kræves.
 >
 > mvh. Per
 Mvh. Per Nordahl "Thulfen"
         Og godt nytår til alle. 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Bjarke@Escape (02-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bjarke@Escape | 
  Dato :  02-01-10 09:47 |  
  |   
            Jeg er altså noget i tvivl om hvor smart det ville være. Udover det ulovlige 
 i det (det er der sagt nok om), så skal man kode alle kanalerne ind selv. 
 Det nytter jo ikke man skal se på et skema hver gang modparten siger 'lad os 
 gå på kanal 72' ...
 
 Og en ham radio som den nævnte koster små 1000 kr. Men det kan man jo også 
 få en marine vhf til ??
 
 Bjarke
 
 
 "Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message 
 news:4b3b771a$0$56787$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Per Nordahl wrote:
 >>>
 snip
 >
 > Grunden til mit tidligere indlæg, var, at man kan få en meget billig 
 > håndhold radio ved at modificere en egentlig amatørradio, som alle og 
 > enhver også uden licens kan købe lovligt. Den er på alle måder lovlig at 
 > besidde. Den må bare ikke bruges med mindre man har licens.
 >
 > Jeg har bare hørt om flere som bruger en Yaesu VX-170 modificeret til 
 > skibsradio fordi den er billig og ekstrem holdbar samt prisbillig. Og så 
 > dækker den et langt større område end alm skibsradioer.
 >
 > Og så var det bare et tillægsspørgsmål om ITST gjorde noget ved 
 > skibsradio-pirater - fordi flere bruger netop denne radio til intern 
 > kommunikation imellem både.
 >
 snip 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               claus.b.p. (06-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus.b.p. | 
  Dato :  06-01-10 22:39 |  
  |   
            
 "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:4b3f080e$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
 > Jeg er altså noget i tvivl om hvor smart det ville være. Udover det 
 > ulovlige i det (det er der sagt nok om), så skal man kode alle kanalerne 
 > ind selv. Det nytter jo ikke man skal se på et skema hver gang modparten 
 > siger 'lad os gå på kanal 72' ...
 >
 > Og en ham radio som den nævnte koster små 1000 kr. Men det kan man jo også 
 > få en marine vhf til ??
 >
 Faktisk er marine VHF'er  utroligt billige, og det kan jo da undre, når man 
 ved hvad andet marine- og bådudstyr koster. (Til gengæld er radiotilladelsen 
 fra ITST dyr!)
 Man skal samtidig ikke glemme, at marine VHF radioen ikke bare holder styr 
 på hvilke frekvenser der hører sammen, - det er forskelligt fra kanal til 
 kanal hvilken spacing der bruges, men også hvilke effekter der må sendes 
 med. Ofte er der også en kanal 16 vagt eller multikanalscanner.  Så der vil 
 være noget programmeringsarbejde ved at ombygge en 2m amatørradio. Der er 
 dog ikke noget til hindring for at man aflytter VHF kanalerne med en 
 almindelig scanner modtager e.l.
 
 Mvh. Claus 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                SørenH (06-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  06-01-10 23:37 |  
  |   
            claus.b.p. skrev:
 > 
 > "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:4b3f080e$0$270$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Jeg er altså noget i tvivl om hvor smart det ville være. Udover det 
 >> ulovlige i det (det er der sagt nok om), så skal man kode alle 
 >> kanalerne ind selv. Det nytter jo ikke man skal se på et skema hver 
 >> gang modparten siger 'lad os gå på kanal 72' ...
 >>
 >> Og en ham radio som den nævnte koster små 1000 kr. Men det kan man jo 
 >> også få en marine vhf til ??
 >>
 > Faktisk er marine VHF'er  utroligt billige, og det kan jo da undre, når 
 > man ved hvad andet marine- og bådudstyr koster. (Til gengæld er 
 > radiotilladelsen fra ITST dyr!)
 > Man skal samtidig ikke glemme, at marine VHF radioen ikke bare holder 
 > styr på hvilke frekvenser der hører sammen, - det er forskelligt fra 
 > kanal til kanal hvilken spacing der bruges, men også hvilke effekter der 
 > må sendes med. Ofte er der også en kanal 16 vagt eller 
 > multikanalscanner.  Så der vil være noget programmeringsarbejde ved at 
 > ombygge en 2m amatørradio. Der er dog ikke noget til hindring for at man 
 > aflytter VHF kanalerne med en almindelig scanner modtager e.l.
 > 
 > Mvh. Claus
 
 Hvilket minder mig om, at når man steamer sydpå og switcher over på ATIS 
 er det andre kanaler og andre sendestyrker (ofte neddroslede) som 
 åbenbarer sig i VHF'en, og kanal 16 er helt yt! - det er 10 som er den 
 fælles kanal.
 Hvordan klarer man lige det i en customized ham-dersens-radio ??!!
 SørenH
 l/y Marie af Næstved
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten (28-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten | 
  Dato :  28-12-09 20:56 |  
  |   
            
"JesperÅrhus" <elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:8fc69e76-201f-428e-9a0f-fe6ea7d81ecb@a32g2000yqm.googlegroups.com...
 Jeg har været så heldig at få en håndholdt VHF i julegave.
 Certifikatet skal jeg tage hertil foråret, så jeg vil selvfølgelig
 ikke bruge den endnu. Det skal dog ikke forhindre mig i at tænde den
 og lege lidt uden at røre ved sende knappen selvfølgelig   
I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvilken indstilling jeg skal
 sætte den til. Mulighederne er USA, Canada, UK, International, Sweden,
 Norway eller Finland. Den stod til international som standard da jeg
 tændte den, men her er L1, L2 og L3 kanalerne ikke med.
 Jeg har læst en del ældre tråde her i gruppen og det ser ud til at
 disse helst skal være der, og at der er forskel imellem Europa og
 Nordamerika. Jeg prøvede derfor at sætte den til Sweden, hvorefter L-
 kanalerne kom med, men nu har jeg også F-kanalerne, som så vidt jeg
 har forstået på en ældre tråd herinde er ulovlige at have som
 lystsejler. Det ser ikke ud til at der er forskel på at vælge Sweden,
 Norway eller Finland, så hvad skal jeg vælge?
 Er der i øvrigt nogen grund til at kanalerne fra 29 til 59 ikke er
 med?
 Radioen er en Nexus NX1000 hvis det har noget at sige.
 På forhånd mange tak for svar   
Hej den skal stå på international. og radioen skal være bestilt med l1,l2 og 
 l3 .Og F kanalerne må man ikke have i radion med mindre du er 
 erhvervsfisker.
 Hvis du mangler undervisningsmateriale så har jeg vhf håndbog og tillæg i 
 nyeste 2009 udgaver.til salg.Har nemlig 2007 håndbøgerne til båden og de 
 kunne ikke bruges til kurset.
 Morten 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           JesperÅrhus (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : JesperÅrhus | 
  Dato :  29-12-09 02:12 |  
  |   
            Mange tak for svarene allesammen.
 
 Det er pludselig gået op for mig at den pågældende VHF ikke har ATIS.
 Er det ikke noget med at dette er et krav for at sejle på kanalerne
 igennem Europa?
 
 Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg
 kun har denne radio med?
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Jan Rasmussen (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jan Rasmussen | 
  Dato :  29-12-09 13:49 |  
  |  
 
            "JesperÅrhus" <elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse 
 news:16e19be6-23e0-4d0a-84b1-ff657edfe951@q2g2000yqd.googlegroups.com...
 Mange tak for svarene allesammen.
 Det er pludselig gået op for mig at den pågældende VHF ikke har ATIS.
 Er det ikke noget med at dette er et krav for at sejle på kanalerne
 igennem Europa?
 Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg
 kun har denne radio med?
 .......................................................................
 Hej Jesper
 læs lidt her
 http://www.danskebaadejere.dk/Sejlads/Sejlads%20i%20udlandet/Regler%20og%20love/VHF%20med%20ATIS.aspx
Mvh
 JR
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           SørenH (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  30-12-09 18:34 |  
  |  
 
            JesperÅrhus skrev:
 > Mange tak for svarene allesammen.
 > 
 > Det er pludselig gået op for mig at den pågældende VHF ikke har ATIS.
 > Er det ikke noget med at dette er et krav for at sejle på kanalerne
 > igennem Europa?
 > 
 > Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg
 > kun har denne radio med?
 Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et 
 normalt dansk lystfartøj.
 Vi har sejlet rundt på europas kanaler & floder de sidste 2 år, og har 
 stort set kun anvendt den håndholdte VHF (uden ATIS) til kald af 
 sluser/broer/havne, da den er mere handy og lige ved hånden når man 
 sidder i cockpittet, fremfor at hoppe op og ned ad trappen til den 
 stationære (med ATIS).
 Selv ikke på Rhinen, hvor der ellers er tysk grundighed i det hele, var 
 det nødvendigt at bruge ATIS-VHF'en.
 Næh, den store udfordring for en dansker med skoletysk og skolefransk 
 som ballast er at fatte hvad de svarer dig   
Selv når man spørger "ledende" så et ja eller nej burde være nok slipper 
 man ikke for et længere uforståeligt svar, - som regel på den lokale 
 dialekt. Og tredie gang man beder dem gentage svarer de slet ikke, men 
 så ved de da i det mindste at man er dernede et sted foran slusen.
 Jeg ved faktisk slet ikke om slusekontorene er så avancerede at 
 skibsdata automatisk popper op når der kommer et opkald med ATIS, og jeg 
 tror det ikke, for penicherne/erhvervstrafikken præsenterer sig altid 
 med skibsnavn, hjemhavn og andre data såsom længde, bredde og tonnage.
 Men engang ad åre vil Hardings vision da nok slå igennem nogen steder.
 Til din info virker ATIS sådan, at når du slipper TX/sende-tasten ved 
 opkald sendes ATIS-nummeret fra din VHF. Det lyder som støj, og tager 
 ca. et halvt sekund.
 Mvh
 SørenH
 s/y Marie af Næstved
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Ulf (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ulf | 
  Dato :  29-12-09 20:35 |  
  |  
 
            Jesper,
 Du kan hente manualen her:
 http://www.nexusmarine.se/templates/Page____248.aspx?epslanguage=EN
Der står hvordan man indstiller den til L1-L3 i den svenske udgave.
 Den medfølgende engelske manual har ikke denne indstilling med.
 MVH
 Ulf
 On Mon, 28 Dec 2009 10:33:55 -0800 (PST), JesperÅrhus
 <elquapo@ofir.dk> wrote:
 >Jeg har været så heldig at få en håndholdt VHF i julegave.....
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           JesperÅrhus (29-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : JesperÅrhus | 
  Dato :  29-12-09 14:44 |  
  |  
 
            > Du kan hente manualen her: http://www.nexusmarine.se/templates/Page____248..aspx?epslanguage=EN
> Der st r hvordan man indstiller den til L1-L3 i den svenske udgave.
 > Den medf lgende engelske manual har ikke denne indstilling med.
 >
 > MVH
 > Ulf
 Hej Ulf
 Tak for tippet - det var også i den svenske manual jeg selv fandt ud
 af hvordan det skulle ændres. Som du siger står det sjovt nok ikke i
 den engelske.
 Jeg var bare i tvivl om hvilket land den skulle stilles til, da
 Danmark ikke er med.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  30-12-09 05:41 |  
  |  
 
            On 29 Dec., 18:07, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
 > Per har bragt dette til verden:
 >
 > > Er der overhovedet nogen der holder je og straffer folk hvis de sender uden
 > > licens p en skibsradio ?
 >
 > Ikke uden kystradiostationerne (Lyngby Radio). De sp rger efter
 > kaldesignal ved opkald.
 >
 > > For det er der ikke ved Amat rradio - ItStyrelsen er fl jtende ligeglade med
 > > pirater.
 >
 > Ja, det er velkendt men hvis amat ren forstyrrer TV/radio eller anden
 > landmobil tjeneste, tager de aff re.
 >
 > > I vrigt kan man k be en rigtig billig h ndholdt VHF radio, der som
 > > udgangspunkt er en amat rradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med
 > > lidt modifikation.
 >
 > Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensomr de
 > - s er det kun SW der skal modificers for at f den rigtige
 > frekvensspacing m.v.
 >
 >
 >
 > > http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htmYaesu VX 170. Den er vandt t og d kker hele
 > > VHF b ndet og oma., hvis man modificerer den.
 >
 > > Jeg har h rt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio
 > > pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF
 > > licens ?
 >
 > Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.
 >
 > Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen p skibet er en
 > vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal
 > g p kompromis og bruge noget hjemmebrygget.
 >
 > Som en ekstra h ndholdt VHF p skibet kan det m ske forsvares, men ikke
 > som skibets station re VHF radio.
 >
 > --
 > hilsen Ole
 > (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 Hvis man som ikke licenseret radio amatør ikke har noget kalde signal
 (i danamrk er det bla. OZ xxxxx), vil man som regel meget hurtigt
 blive frosset ude af amatørene selv, og der er ikke nogen hjælp at
 hente, især hvis man man ligger og forstyrre, det KAN lade sig gøre at
 pejle også på kortbølge i hvilket område man befinder sig, Hvis man er
 på VHF hvor rækkevidden er kort, er det ikke noget problem at pejle
 sig ind på en IKKE licenseret sender. Så der for vil det ikke være
 nogen ide' at begynde ligge og lege på de frekvenser Radio Amatørene
 værne om de tilkæmpet frekvens områder som de bruger til deres hobby.
 Derimod vil man ikke blive strraffet hvis man bruger en amatør radio
 ifb. med et nødopkald hverken på Kortbølge elle VHF. Og heller ikke
 hvis det er en Marine VHF man har nødkald på, men man bliver
 efterfølgende påbudt at ikke gøre det igen, med en løftet pegefinger.
 SOK kan pejle hvis de vil.
 Men tro mig hvis man benytter en Marine VHF ulovligt til samtaler
 mellem både, vil man kunne risikere at blive sigtet for ulovlig brug
 af radionen, hvis man bliver taget. Og det sker.
 Reglerne er jo netop lavet for at man har styr på hvem sender med
 hvad, og således at vi ikke har italienske tilstande hvor alle bare
 råber i munden på hinanden. Og så fordi man den ad vej kan have
 idetifikation om hvem det er der har opkald til eks. SOK eller andre
 instanser.
 ATIS reglen er jo også netop lavet så man har styr på hvem sejler
 hvor, og nok ikke uden skelen til at der forgår så meget ulovligt med
 bla. transport af mennnesker og andet.
 Om det bliver checket ved jeg ikke, men jeg vil tro at det gør det, på
 en eller anden måde, idet det jo ikke kræver andet en et opkald til
 den pågældende båd fra en sluse mester, vi blev faktisk mødt med et
 krav fra en sluse mester i bla. Holland over VHF om at komme op og
 vise båd papirene, ATIS var ikke noget krav på det tidspunkt. Og det
 samme i Frankrig. Så det er vel kun et ? om tid før de gør det mere
 effektivt. derfor ATIS som jo administrativt er lettere idet opkaldet
 jo bare tilgår en computer som så registrere det opkald man foretager
 og derved kontrolleres ATIS nummeret ogsp automatiskt.
 Gert
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  30-12-09 05:59 |  
  |  
 
            Må jeg tilføje at om man har en amatørlicens, uanset type, så giver
 det ikke ret til at bruge et anlæg på andre tjenesters kanaler.
 Har man båd anvendes en maritim licens.
 Flyver man kræves en licens til radioanlæg i fly
 o.s.v.
 Der kræves kendskab til den enkelte tjenestes formål, opgaver og
 begrænsninger m.m.
 Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
 og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.
 Erhvervelse af en maritim VHF licens er en meget overkommelig opgave
 og så bliver man i stand til at betjene udstyret på rette måde. Ikke
 at ville opnå en licens til sin båd virker lidt suspekt.
 M.h.t. ATIS så vil det være en smal sag for en slusemester at se på
 hans anlæg om en kaldt båd ikke har ATIS,
 Det vil kunne vises på hans display og det kan give muligheden for at
 se nærmere på båden.
 Mvh/Harding
 On 30 Dec., 13:40, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 > On 29 Dec., 18:07, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
 >
 >
 >
 >
 >
 > > Per har bragt dette til verden:
 >
 > > > Er der overhovedet nogen der holder je og straffer folk hvis de sender uden
 > > > licens p en skibsradio ?
 >
 > > Ikke uden kystradiostationerne (Lyngby Radio). De sp rger efter
 > > kaldesignal ved opkald.
 >
 > > > For det er der ikke ved Amat rradio - ItStyrelsen er fl jtende ligeglade med
 > > > pirater.
 >
 > > Ja, det er velkendt men hvis amat ren forstyrrer TV/radio eller anden
 > > landmobil tjeneste, tager de aff re.
 >
 > > > I vrigt kan man k be en rigtig billig h ndholdt VHF radio, der som
 > > > udgangspunkt er en amat rradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med
 > > > lidt modifikation.
 >
 > > Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensomr de
 > > - s er det kun SW der skal modificers for at f den rigtige
 > > frekvensspacing m.v.
 >
 > > > http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htmYaesuVX 170. Den er vandt t og d kker hele
 > > > VHF b ndet og oma., hvis man modificerer den.
 >
 > > > Jeg har h rt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio
 > > > pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF
 > > > licens ?
 >
 > > Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.
 >
 > > Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen p skibet er en
 > > vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal
 > > g p kompromis og bruge noget hjemmebrygget.
 >
 > > Som en ekstra h ndholdt VHF p skibet kan det m ske forsvares, men ikke
 > > som skibets station re VHF radio.
 >
 > > --
 > > hilsen Ole
 > > (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 >
 > Hvis man som ikke licenseret radio amatør ikke har noget kalde signal
 > (i danamrk er det bla. OZ xxxxx), vil man som regel meget hurtigt
 > blive frosset ude af amatørene selv, og der er ikke nogen hjælp at
 > hente, især hvis man man ligger og forstyrre, det KAN lade sig gøre at
 > pejle også på kortbølge i hvilket område man befinder sig, Hvis man er
 > på VHF hvor rækkevidden er kort, er det ikke noget problem at pejle
 > sig ind på en IKKE licenseret sender. Så der for vil det ikke være
 > nogen ide' at begynde ligge og lege på de frekvenser Radio Amatørene
 > værne om de tilkæmpet frekvens områder som de bruger til deres hobby.
 > Derimod vil man ikke blive strraffet hvis man bruger en amatør radio
 > ifb. med et nødopkald hverken på Kortbølge elle VHF. Og heller ikke
 > hvis det er en Marine VHF man har nødkald på, men man bliver
 > efterfølgende påbudt at ikke gøre det igen, med en løftet pegefinger.
 > SOK kan pejle hvis de vil.
 >
 > Men tro mig hvis man benytter en Marine VHF ulovligt til samtaler
 > mellem både, vil man kunne risikere at blive sigtet for ulovlig brug
 > af radionen, hvis man bliver taget. Og det sker.
 > Reglerne er jo netop lavet for at man har styr på hvem sender med
 > hvad, og således at vi ikke har italienske tilstande hvor alle bare
 > råber i munden på hinanden. Og så fordi man den ad vej kan have
 > idetifikation om hvem det er der har opkald til eks. SOK eller andre
 > instanser.
 >
 > ATIS reglen er jo også netop lavet så man har styr på hvem sejler
 > hvor, og nok ikke uden skelen til at der forgår så meget ulovligt med
 > bla. transport af mennnesker og andet.
 > Om det bliver checket ved jeg ikke, men jeg vil tro at det gør det, på
 > en eller anden måde, idet det jo ikke kræver andet en et opkald til
 > den pågældende båd fra en sluse mester, vi blev faktisk mødt med et
 > krav fra en sluse mester i bla. Holland over VHF om at komme op og
 > vise båd papirene, ATIS var ikke noget krav på det tidspunkt. Og det
 > samme i Frankrig. Så det er vel kun et ? om tid før de gør det mere
 > effektivt. derfor ATIS som jo administrativt er lettere idet opkaldet
 > jo bare tilgår en computer som så registrere det opkald man foretager
 > og derved kontrolleres ATIS nummeret ogsp automatiskt.
 >
 > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Per (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  30-12-09 16:59 |  
  |   
            Harding E. Larsen wrote:
 > Må jeg tilføje at om man har en amatørlicens, uanset type, så giver
 > det ikke ret til at bruge et anlæg på andre tjenesters kanaler.
 > Har man båd anvendes en maritim licens.
 > Flyver man kræves en licens til radioanlæg i fly
 > o.s.v.
 > Der kræves kendskab til den enkelte tjenestes formål, opgaver og
 > begrænsninger m.m.
 >
 > Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
 > og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.
 
 Og hvornår taler vi om 1980´erne  ? Det har ikke heddet P&T i årevis.
 
 ITST som det hedder i dag, har ikke tid, mandskab eller lysten til at tjekke 
 noget som helst i dag. Med mindre der er tale om ektrem meget støj-genering 
 fra en sender. At det imo er totalt uacceptabelt er en anden sag. Jeg så 
 gerne at de var meget mere fremme i skoene og beslaglagde ulovligt benyttede 
 radioer og gav bøder.
 
 Envidere kan de ikke bare få adgang til en båd - det kræver kendelse. Man 
 kan til hver en tid afvise dem ved sin både/hus med mindre de har kendelse. 
 Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på dit private område 
 igen med mindre de har en kendelse.
 
 mvh. Per
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Torben Skovgaard Bac~ (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-12-09 22:17 |  
  |  
 
            Per wrote:
 Klip
 >
 > Envidere kan de ikke bare få adgang til en båd - det kræver kendelse.
 > Man kan til hver en tid afvise dem ved sin både/hus med mindre de har
 > kendelse. Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på
 > dit private område igen med mindre de har en kendelse.
 >
 > mvh. Per
 Prøv blot at nægte adgang:
 Uden at komme ind på en masse juridiske spidsfindigheder og henvisninger til 
 div. love, paragraffer og bestemmelser og cirkulærer, så er det altså sådan, 
 at de relevante myndigheder har mulighed for at tjekke, om der befinder sig 
 ulovligt udstyr på en given lokalitet.
 Nægtes adgang har politiet *pligt* til at yde den nødvendige assistance, og 
 det indebærer i worst case, at politiet anvender reglen om, at øjemedet 
 forspildes, hvis man skal afvente en retskendelse og dermed skaffer sig 
 adgang med magt, hvis det måtte være nødvendigt (kan feks. være med låsesmed 
 eller det, der måtte opleves som værre   .
 Denne kendelse kan så efterfølgende afgives for eller imod af retten, 
 såfremt der er fremsat begæring herom af den person, der nægtede adgang  - 
 og forelæggelsen skal så ske inden for 24 timer efter begæringens 
 fremsættelse, men det betyder ikke, at en kendelse så vil fremkomme i samme 
 hast, men det er en helt anden diskussion, og så er radiomateriellet - hvis 
 det blev skønnet ulovligt - i øvrigt sikret med henblik på konfiskation, 
 hvis der eller er hjemmel dertil    Husk på, at ting, der anvendes til 
 noget, der er ulovligt - kan konfiskeres.
 Samme regler anvendes på andre områder - feks. miljøområdet, hvor det er de 
 kommunale myndigheder, der har tilsynspligt og ret til at kontrollere, at 
 det tingene går ordentlig til på virksomheder og andre steder.
 Godt nyt år.
 Mvh
 Torben
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Per (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per | 
  Dato :  30-12-09 22:42 |  
  |  
 
            Torben Skovgaard Bach wrote:
 > Per wrote:
 > Klip
 >
 >>
 >> Envidere kan de ikke bare få adgang til en båd - det kræver kendelse.
 >> Man kan til hver en tid afvise dem ved sin både/hus med mindre de har
 >> kendelse. Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på
 >> dit private område igen med mindre de har en kendelse.
 >>
 >> mvh. Per
 >
 > Prøv blot at nægte adgang:
 >
 > Uden at komme ind på en masse juridiske spidsfindigheder og
 > henvisninger til div. love, paragraffer og bestemmelser og
 > cirkulærer, så er det altså sådan, at de relevante myndigheder har
 > mulighed for at tjekke, om der befinder sig ulovligt udstyr på en
 > given lokalitet. Nægtes adgang har politiet *pligt* til at yde den 
 > nødvendige
 > assistance, og det indebærer i worst case, at politiet anvender
 > reglen om, at øjemedet forspildes, hvis man skal afvente en
 > retskendelse og dermed skaffer sig adgang med magt, hvis det måtte
 > være nødvendigt (kan feks. være med låsesmed eller det, der måtte
 > opleves som værre   .
 Jeg er næsten helt enig med dig, men det er kun politiet der kan gå ind på 
 øjemeddet uden kendelse, med mindre vi taler om nødret. Itstyrelsen må vente 
 til politiet kommer og assisterer før de kan gøre noget - og så kan man 
 sejle væk eller hvad ved jeg. De (ITST) har ingen bemyndigelse til at bremse 
 dig endsige tilbageholde dig.
 Og nej - der kan ikke være tale om civil anholdelse i nænvte tilfælde, idet 
 Retsplejelovens krav ikke er opfyldt.
 Også godt nytår herfra   
mvh. Per 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Torben Skovgaard Bac~ (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-12-09 23:09 |  
  |  
 
            Per wrote:
 > Jeg er næsten helt enig med dig, men det er kun politiet der kan gå
 > ind på øjemeddet uden kendelse, med mindre vi taler om nødret.
 > Itstyrelsen må vente til politiet kommer og assisterer før de kan
 > gøre noget - og så kan man sejle væk eller hvad ved jeg. De (ITST)
 > har ingen bemyndigelse til at bremse dig endsige tilbageholde dig.
 >
 > Og nej - der kan ikke være tale om civil anholdelse i nænvte
 > tilfælde, idet Retsplejelovens krav ikke er opfyldt.
 >
 > Også godt nytår herfra   
>
 > mvh. Per
 Vi er faktisk meget enige - et indgreb af den slags skal være proportionelt, 
 således at man populært sagt ikke skyder gråspurve med kanoner:
 Men tror du, at du kan sejle væk fra situationen? Det er selvfølgelig at 
 sætte det hele på spidsen, men jeg kan garantere dig for, at lovens lange 
 arm ikke giver op, fordi man evt. stikker halen imellem benene   
Nok om det - teoretisk er der nok ikke de store muligheder for at komme i 
 den tænkte situation lige indenfor en overskuelig fremtid, da lovens 
 håndhævere lige nu i den kommende tid skal finde sig selv efter 
 klimatopmødet i København og samtidigt fortsat prøve at lande på begge 
 fødder i relation til politireformen   
Mvh
 Torben
 -- 
                      \\\\////
                     (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Per Nordahl (31-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Per Nordahl | 
  Dato :  31-12-09 14:59 |  
  |   
            
 "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse 
 news:4b3bc94f$0$56768$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Torben Skovgaard Bach wrote:
 >> Per wrote:
 >> Klip
 >>
 >Du er for dum og uden ansvar, men forsæt i din verden,
 Du forventer at alle vil komme dig til hjælp?
  Du har måske båd.?
 Jeg formoder at du ikke mener forsikring er nødvendigt?
 
 Du må godt nok sejle meget indenfjords.
 Har du nogensinde været ude på vandet? 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  30-12-09 06:52 |  
  |  
 
            On 30 Dec., 13:58, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
 wrote:
 > Må jeg tilføje at om man har en amatørlicens, uanset type, så giver
 > det ikke ret til at bruge et anlæg på andre tjenesters kanaler.
 > Har man båd anvendes en maritim licens.
 > Flyver man kræves en licens til radioanlæg i fly
 > o.s.v.
 > Der kræves kendskab til den enkelte tjenestes formål, opgaver og
 > begrænsninger m.m.
 >
 > Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
 > og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.
 >
 > Erhvervelse af en maritim VHF licens er en meget overkommelig opgave
 > og så bliver man i stand til at betjene udstyret på rette måde. Ikke
 > at ville opnå en licens til sin båd virker lidt suspekt.
 >
 > M.h.t. ATIS så vil det være en smal sag for en slusemester at se på
 > hans anlæg om en kaldt båd ikke har ATIS,
 > Det vil kunne vises på hans display og det kan give muligheden for at
 > se nærmere på båden.
 >
 > Mvh/Harding
 >
 > On 30 Dec., 13:40, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:
 >
 >
 >
 > > On 29 Dec., 18:07, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
 >
 > > > Per har bragt dette til verden:
 >
 > > > > Er der overhovedet nogen der holder je og straffer folk hvis de sender uden
 > > > > licens p en skibsradio ?
 >
 > > > Ikke uden kystradiostationerne (Lyngby Radio). De sp rger efter
 > > > kaldesignal ved opkald.
 >
 > > > > For det er der ikke ved Amat rradio - ItStyrelsen er fl jtende ligeglade med
 > > > > pirater.
 >
 > > > Ja, det er velkendt men hvis amat ren forstyrrer TV/radio eller anden
 > > > landmobil tjeneste, tager de aff re.
 >
 > > > > I vrigt kan man k be en rigtig billig h ndholdt VHF radio, der som
 > > > > udgangspunkt er en amat rradio, men meget nemt kan blive en VHF radio med
 > > > > lidt modifikation.
 >
 > > > Ja radioerne er jo i bund og grund ens hvis det er samme frekvensomr de
 > > > - s er det kun SW der skal modificers for at f den rigtige
 > > > frekvensspacing m.v.
 >
 > > > > http://www.mwe.dk/bcl-radioer.htmYaesuVX170. Den er vandt t og d kker hele
 > > > > VHF b ndet og oma., hvis man modificerer den.
 >
 > > > > Jeg har h rt om flere sejlere, der bruger netop Yaesu VX-170 som skibsradio
 > > > > pga. robusthed, pris og kvalitet - men er det lovligt hvis man har en VHF
 > > > > licens ?
 >
 > > > Tja.. Med en D licens er det ikke lovligt. Med A og C er det.
 >
 > > > Men jeg synes at det er noget juks for VHF radioen p skibet er en
 > > > vital del af _sikkerhedsudrustningen_ og der synes jeg ikke at man skal
 > > > g p kompromis og bruge noget hjemmebrygget.
 >
 > > > Som en ekstra h ndholdt VHF p skibet kan det m ske forsvares, men ikke
 > > > som skibets station re VHF radio.
 >
 > > > --
 > > > hilsen Ole
 > > > (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 >
 > > Hvis man som ikke licenseret radio amatør ikke har noget kalde signal
 > > (i danamrk er det bla. OZ xxxxx), vil man som regel meget hurtigt
 > > blive frosset ude af amatørene selv, og der er ikke nogen hjælp at
 > > hente, især hvis man man ligger og forstyrre, det KAN lade sig gøre at
 > > pejle også på kortbølge i hvilket område man befinder sig, Hvis man er
 > > på VHF hvor rækkevidden er kort, er det ikke noget problem at pejle
 > > sig ind på en IKKE licenseret sender. Så der for vil det ikke være
 > > nogen ide' at begynde ligge og lege på de frekvenser Radio Amatørene
 > > værne om de tilkæmpet frekvens områder som de bruger til deres hobby.
 > > Derimod vil man ikke blive strraffet hvis man bruger en amatør radio
 > > ifb. med et nødopkald hverken på Kortbølge elle VHF. Og heller ikke
 > > hvis det er en Marine VHF man har nødkald på, men man bliver
 > > efterfølgende påbudt at ikke gøre det igen, med en løftet pegefinger.
 > > SOK kan pejle hvis de vil.
 >
 > > Men tro mig hvis man benytter en Marine VHF ulovligt til samtaler
 > > mellem både, vil man kunne risikere at blive sigtet for ulovlig brug
 > > af radionen, hvis man bliver taget. Og det sker.
 > > Reglerne er jo netop lavet for at man har styr på hvem sender med
 > > hvad, og således at vi ikke har italienske tilstande hvor alle bare
 > > råber i munden på hinanden. Og så fordi man den ad vej kan have
 > > idetifikation om hvem det er der har opkald til eks. SOK eller andre
 > > instanser.
 >
 > > ATIS reglen er jo også netop lavet så man har styr på hvem sejler
 > > hvor, og nok ikke uden skelen til at der forgår så meget ulovligt med
 > > bla. transport af mennnesker og andet.
 > > Om det bliver checket ved jeg ikke, men jeg vil tro at det gør det, på
 > > en eller anden måde, idet det jo ikke kræver andet en et opkald til
 > > den pågældende båd fra en sluse mester, vi blev faktisk mødt med et
 > > krav fra en sluse mester i bla. Holland over VHF om at komme op og
 > > vise båd papirene, ATIS var ikke noget krav på det tidspunkt. Og det
 > > samme i Frankrig. Så det er vel kun et ? om tid før de gør det mere
 > > effektivt. derfor ATIS som jo administrativt er lettere idet opkaldet
 > > jo bare tilgår en computer som så registrere det opkald man foretager
 > > og derved kontrolleres ATIS nummeret ogsp automatiskt.
 >
 > > Gert- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > > - Vis tekst i anførselstegn -- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 Jeg er helt enig med dig Harding, Licens til hvert sit radio område.
 Gert
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           JesperÅrhus (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : JesperÅrhus | 
  Dato :  30-12-09 12:56 |  
  |  
 
            > Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et
 > normalt dansk lystfartøj.
 Tak for svaret SørenH - jeg vil beholde den pågældende radio så. Den
 virker umiddelbart som en god radio og en med ATIS koster ca. 50%
 mere, for ikke at snakke om bøvlet med at bytte den osv. Så er det
 bare at få taget certifikatet her om et par måneder, så er jeg klar
 til næste sæson   
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-12-09 21:13 |  
  |  
 
            JesperÅrhus wrote:
 >> Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et
 >> normalt dansk lystfartøj.
 >
 > Tak for svaret SørenH - jeg vil beholde den pågældende radio så. Den
 > virker umiddelbart som en god radio og en med ATIS koster ca. 50%
 > mere, for ikke at snakke om bøvlet med at bytte den osv. Så er det
 > bare at få taget certifikatet her om et par måneder, så er jeg klar
 > til næste sæson   
Hej Jesper
 Du er sikkert opmærksom på, at en håndholdt VHF-radio slet ikke har samme 
 rækkevidde, som en stationær med en ordentlig antenne højt på båden?
 Det har noget med sendestyrke m.v. at gøre. Skal du fra Jylland til 
 Sjælland, så vil du opleve, at der er "radio-døde områder" undervejs med din 
 håndholdte radio, og det samme gør sig gældende med din evt. mobiltelefon.
 En stationær VHF-radio med Atis, DSC koster i vore dage ikke ret meget mere 
 en 1200-1400 kr. + udgift til antenne...og med den rette montering, så er du 
 sikker på at kunne kalde Lyngby Radio, uanset hvor du befinder sig i danske 
 farvande - altså hvor du kan "ramme" en af kyststationerne.
 Men som sagt tidligere i denne tråd, så er det jo noget, du får lært, når du 
 tager dit SRC certificate, som jo ikke er gratis - dels udgift til 
 undervisningsmateriale og selve undervisningen samt afgift i forbindelse med 
 prøveafgivelse mm., så uanset om det er let eller svært at få certifikatet, 
 så koster det altså nogle kroner, inden man er ved vejs ende.
 Mvh
 Torben
 -- 
                     \\\\////
                    (@@)
    -------o00o-(_)-o00o---------
 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  30-12-09 14:03 |  
  |   
            ITST (IT- OG TELESTYRELSEN) lyder ikke så nuttet som Peter & Trine til
 dem der kommer rundt, for det sker stadigt.
 
 Når sejlerne sidder i havnene og snakker og de kommer på besøg sker
 der som oftest fordi en sendekontakt hænger og VHF´en er indstillet på
 kanal 16. Så vil ejeren helt sikkert stille sig op og kræve en
 kendelse for tilladelse til ombordstigning...ik´
 Jeg tror at ejeren ydmygt vil give tilladelsen og så spørger de
 selvfølgelig også om at måtte se sendetilladelsen.
 
 Mvh/Harding
 
 On 30 Dec., 16:58, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Må jeg tilføje at om man har en amatørlicens, uanset type, så giver
 > > det ikke ret til at bruge et anlæg på andre tjenesters kanaler.
 > > Har man båd anvendes en maritim licens.
 > > Flyver man kræves en licens til radioanlæg i fly
 > > o.s.v.
 > > Der kræves kendskab til den enkelte tjenestes formål, opgaver og
 > > begrænsninger m.m.
 >
 > > Det er hændt flere gange at Peter & Trine har være på besøg i havnene
 > > og været ombord for at kontrolere anlæg og licenser.
 >
 > Og hvornår taler vi om 1980´erne  ? Det har ikke heddet P&T i årevis.
 >
 > ITST som det hedder i dag, har ikke tid, mandskab eller lysten til at tjekke
 > noget som helst i dag. Med mindre der er tale om ektrem meget støj-genering
 > fra en sender. At det imo er totalt uacceptabelt er en anden sag. Jeg så
 > gerne at de var meget mere fremme i skoene og beslaglagde ulovligt benyttede
 > radioer og gav bøder.
 >
 > Envidere kan de ikke bare få adgang til en båd - det kræver kendelse. Man
 > kan til hver en tid afvise dem ved sin både/hus med mindre de har kendelse.
 > Ligeom med licensmanden ved TV. Han har intet at gøre på dit private område
 > igen med mindre de har en kendelse.
 >
 > mvh. Per
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  30-12-09 14:07 |  
  |  
 
            Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
 almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
 engang ind gennem øret.
 Mvh og godt nytår!
 Harding
 , 18:33, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk.dk> wrote:
 > JesperÅrhus skrev:
 >
 > > Mange tak for svarene allesammen.
 >
 > > Det er pludselig gået op for mig at den pågældende VHF ikke har ATIS.
 > > Er det ikke noget med at dette er et krav for at sejle på kanalerne
 > > igennem Europa?
 >
 > > Vil jeg, hvis jeg engang vil sejle her, blive nægtet adgang hvis jeg
 > > kun har denne radio med?
 >
 > Nej,du kan trygt bruge din VHF uden ATIS sydpå hvis du sejler i et
 > normalt dansk lystfartøj.
 > Vi har sejlet rundt på europas kanaler & floder de sidste 2 år, og har
 > stort set kun anvendt den håndholdte VHF (uden ATIS) til kald af
 > sluser/broer/havne, da den er mere handy og lige ved hånden når man
 > sidder i cockpittet, fremfor at hoppe op og ned ad trappen til den
 > stationære (med ATIS).
 > Selv ikke på Rhinen, hvor der ellers er tysk grundighed i det hele, var
 > det nødvendigt at bruge ATIS-VHF'en.
 >
 > Næh, den store udfordring for en dansker med skoletysk og skolefransk
 > som ballast er at fatte hvad de svarer dig   
> Selv når man spørger "ledende" så et ja eller nej burde være nok slipper
 > man ikke for et længere uforståeligt svar, - som regel på den lokale
 > dialekt. Og tredie gang man beder dem gentage svarer de slet ikke, men
 > så ved de da i det mindste at man er dernede et sted foran slusen.
 >
 > Jeg ved faktisk slet ikke om slusekontorene er så avancerede at
 > skibsdata automatisk popper op når der kommer et opkald med ATIS, og jeg
 > tror det ikke, for penicherne/erhvervstrafikken præsenterer sig altid
 > med skibsnavn, hjemhavn og andre data såsom længde, bredde og tonnage..
 > Men engang ad åre vil Hardings vision da nok slå igennem nogen steder..
 >
 > Til din info virker ATIS sådan, at når du slipper TX/sende-tasten ved
 > opkald sendes ATIS-nummeret fra din VHF. Det lyder som støj, og tager
 > ca. et halvt sekund.
 > Mvh
 > SørenH
 > s/y Marie af Næstved
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Torben Skovgaard Bac~ (30-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Torben Skovgaard Bac~ | 
  Dato :  30-12-09 22:42 |  
  |   
            Harding E. Larsen wrote:
 > Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
 > almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
 > engang ind gennem øret.
 >
 > Mvh og godt nytår!
 >
 > Harding
 >
 Klip
 
 Når ATIS-nummeret, som man har fået tildelt af de relevante tyske 
 myndigheder er indkodet i din VHF-radio m/DSC, så sender radioen det 
 ATIS-nummer, du er tildelt, når du bruger radioen, så jeg forstår ikke helt, 
 hvad du mener, når du skriver, at informationerne skal ind igennem øret ??
 
 Med venlig hilsen og tak i lige måde med Godt Nyt År
 Torben 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            SørenH (31-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  31-12-09 10:50 |  
  |   
            Torben Skovgaard Bach skrev:
 > Harding E. Larsen wrote:
 >> Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
 >> almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
 >> engang ind gennem øret.
 >>
 >> Mvh og godt nytår!
 >>
 >> Harding
 >>
 > Klip
 > 
 > Når ATIS-nummeret, som man har fået tildelt af de relevante tyske 
 > myndigheder er indkodet i din VHF-radio m/DSC, så sender radioen det 
 > ATIS-nummer, du er tildelt, når du bruger radioen, så jeg forstår ikke 
 > helt, hvad du mener, når du skriver, at informationerne skal ind igennem 
 > øret ??
 > 
 > Med venlig hilsen og tak i lige måde med Godt Nyt År
 > Torben
 
 Jeg læser Hardings svar sådan, at han mener at de steder hvor ATIS 
 overhovedet læses er det kun nummeret som vises på et display, og derfor 
 er det nødvendigt med alle andre data.
 I vores teknologiske og registersammenførte verden burde det dog ikke 
 repræsentere et problem at få alle registrerede data frem straks og 
 automatisk på en skærm når et ATIS-signal sendes fra et skib.
 Dermed er det kun tonnage/dybgang, lasttype (farligt gods) og 
 destination som skal opgives ved opkald på VHF.
 Det er nok snarere et spørgsmål om investeringsvilje, og der ved vi jo 
 at flod/kanal-systemerne bliver stedse lavere prioriteret på bekostning 
 af landtransport i osende lastbiler.
 Og iøvrigt Torben, så er det ikke længere nødvendigt at få de flinke 
 tyske myndigheder til at hjælpe med et ATIS-nummer.
 Det er nu godkendt, at du indsætter dit MMSI-nummer med et 9 foran som 
 ATIS-nummer.
 Osse godt nytår til alle Jer sejlerkolleger
 SørenH
 s/y Marie af Næstved
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (01-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  01-01-10 15:24 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (31-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  31-12-09 06:07 |  
  |   
            Det identifikation signal der genereres automatisk ved slutningen af
 talen kommer i  1200 baud FSK (mk / sp frekvenser af 1300/2100Hz).  De
 data, der består af et land identifikator og et kaldesignal.
 De lyder i højttaleren som en kortvarig væsen.
 
 På skærmen ses:
 
 FORMAT SPECIFIER:   ATIS
 ATIS   :   244  I5152
 EOS
 CHECK SUM OK
 DATE 29-12-2009 TIME 16:03:26
 
 De andre informationer som den der sender siger kommer selvfølgelig
 som det talte i højttaleren.
 Har båden også AIS ombord kommer de relevante data for båden m.m frta
 denne kilde.
 
 I Holland ligger centralen for bådtrafikken på de indre vandveje her
 modtages informationerne og de udsendes igen til skibsfarten på
 floderne/kanalerne således at der er fuld styr på hver enkelt båd. Det
 fungerer ligesom flytrafikkens overvågningsystem ATC.
 Det er vigtigt a.h.t. sikkerheden at der ikke foretages noget
 uoverlagt i floderne/kanalerne. Det er ikke ualmindeligt at der
 foretages sammenkobling af de store pramme der hver måler 90 x 30
 meter. De sættes sammen tre stk side om side og i tre rækker bag
 hinanden. Det giver en klump på lidt under 300 meter i længden og
 omkring 100 meter i bredden. Ofte trækkes de af en slæbebåd forrest
 hvor der er op til 200 meter wire op til og en del af wiren, på
 midten, ligger nede i vandet. Der er også en tilsvarende slæbebåd
 bagved til at bremse og styre.
 Ekvipagen sejler med 10 Kn fart Om natten med mere.
 En sådan klump skal sikkert frem og da den manøvreegenskaber ikke er
 bedre end en supertanker, så må andre vige.
 Derfor er det samlede system af signalgivere og modtagere vigtige og
 at det fungerer. Hertil kan også nævnes at de enkelte skibes
 dybdemålere også konstant indrapporterer dybderne på de oversejlede
 positioner og disse data indgår også i vurderingen af den mulige
 fremkommelighed. Bankerne flytter sig konstant og er ikke som på et
 statisk søkort. Derfor er det vigtigt at den aktuelle dybde bliver
 indrapporteret til centralen i Holland som så videregiver den til de
 enkelte skibes navigationssystem ombord.
 
 I Boatowner skrives der at mange lystbåde endnu ikke har set det
 nødvendigt at installere ATIS; men det er som også tråde her i foraet
 viser en noget bagstræberisk betragtning. En ukendskab til de
 herskende forhold i floderne/kanalerne. Det er måske også fordi
 Danmark ikke er en del af dette samarbejde og vi derfor kun perifert
 får kundskab om emnet.
 
 Man kan læse meget mere om emnet på:
 Regionale Arrangement om Radiotelefonitjeneste på de indre vandveje
 Basel den 6. april 2000
 Regionale ordning vedrørende radiotelefontjeneste
 På de indre vandveje
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 On 30 Dec., 22:42, "Torben Skovgaard Bach" <tsb...@FJERNnyka.dk>
 wrote:
 > Harding E. Larsen wrote:
 > > Nej Søren det er ingen vision; men med en kode på skærmen kommer de
 > > almindeligt afgivne informationer som du nævner ikke op. De skal nu
 > > engang ind gennem øret.
 >
 > > Mvh og godt nytår!
 >
 > > Harding
 >
 > Klip
 >
 > Når ATIS-nummeret, som man har fået tildelt af de relevante tyske
 > myndigheder er indkodet i din VHF-radio m/DSC, så sender radioen det
 > ATIS-nummer, du er tildelt, når du bruger radioen, så jeg forstår ikke helt,
 > hvad du mener, når du skriver, at informationerne skal ind igennem øret ??
 >
 > Med venlig hilsen og tak i lige måde med Godt Nyt År
 > Torben
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           SørenH (01-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  01-01-10 15:24 |  
  |   
            Kære Harding
 
 Dit indlæg er en række ok generelle oplysninger, men der er da ikke 
 noget nyt i forhold til det jeg skrev om ATIS:
 
 Mine oplevelser efter 2 år dernede er, at der er aldrig nogen 
 sluser/broer som har krævet et ATIS-signal fra mig, og at kommercielle 
 skibe opgiver (eller evt. blir afkrævet) samtlige grunddata 
 (navn/tonnage/længde/callsign osv) og alle relevante variable data 
 (dybgang/lasttype osv) når de kalder ved hver eneste sluse/bro.
 
 Min pointe er, at hvis der var fremdrift hos RAINWAT (= sammenslutningen 
 af lande med vandveje) kunne man ret nemt, ved at sammenkøre databaser 
 og oplysninger incl. AIS og med on-line-adgang fra alle relevante 
 sluser/broer og automatiske opslag ved kald med ATIS, skaffe sig et 
 meget effektivt transportflowstyringssystem, men at den politiske vilje 
 (= økonomiske prioritering) til dette ikke er til stede, og derfor blir 
 ATIS en lidt forkølet delløsning.
 
 Jeg har faktisk flere gange snakket med slusemestre om ATIS. Een sagde 
 at de aldrig anvendte det til noget, en anden at kaldene/numrene blev 
 gemt i en logfil, men ellers ikke brugt.
 
 Det er belgierne som for RAINWAT-landene månedligt indsamler 
 excel-regneark med opdaterede info om callsign/skibsnavn/ATIS/MMSI til 
 RAINWATs manuelle database, og organisationen håber at det engang vil 
 lykkes at få systemet udbygget og automatiseret og med flere grunddata.
 
 Lidt sjovt er det, at netop belgierne kunne bruge noget automatisering, 
 da slusning i Belgien er en langsommelig affære, idet alle skibe skal 
 henvende sig på hvert eneste slusekontor undervejs, og få stempler på et 
 stykke medbragt papir. Dette papirnusseri kan først påbegyndes når man 
 ligger i kammeret, og skal være afsluttet for alle skibe før kammeret 
 kan forlades.
 
 Endelig skriver du (citat): "men det er som også tråde her i foraet
 viser en noget bagstræberisk betragtning" (citat slut).
 Det tror jeg ikke på Harding, alene fordi ingen ville kunne "slippe" for 
 at være udstyret med en ATIS-VHF hvis det virkelig blev krævet af alle.
 Jeg synes det gode ved vores newsgruppe er, at alle slags bådejere med 
 alle slags erfaringer og meninger mødes og synspunkterne brydes uden at 
 vi skal hægte etiketter som bagstræberisk på indlæggene.
 
 Mange nytårshilsner
 Søren
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (01-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  01-01-10 15:24 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           N/A (01-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : N/A | 
  Dato :  01-01-10 15:24 |  
  |   
            
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Harding E. Larsen (01-01-2010) 
         
	
            | Kommentar Fra : Harding E. Larsen | 
  Dato :  01-01-10 12:48 |  
  |   
            Hej Søren,
 
 Godt nytår!
 
 Indtil januar 2009 ignorerede lystfartøjer RAINWAT og dermed Basel
 aftalen og insistere på ikke at bruge af ATIS når de rejser gennem
 vandet i RAINWAT lande. Efter januar 2009, har de insisteret på at
 alle fartøjer, skal have har ATIS Mode aktiveret på deres radioer.
 
 Desværre er det således  at overvågningen af Basel-arrangementet vil
 afhænge af lovgivningen og politikken for hver stat  der er part i
 arrangementet, samt at der skal skabes grundlag for at man kan stifte
 bekendtskab med arrangementet, for at undgå ufrivillige manglende
 overholdelse af Basel-reglerne.
 
 Sådant ser vi mange regler praktiseret i EU og spørger man til noget
 specifikt så kan de ikke svare da der ikke har været en sag hvorfra de
 entydigt kan vejlede.
 
 Ja RAINWAT vil med tiden kunne levere data; men tramtrafikken i
 floderne bliver i dag on-line og begge veje fuldt orienteret om de
 enkelte skibes færden på baggrund af de data der opsamles on-line.
 
 Ja embedsmænd kan ofte være gode til at træde sig selv over tæerne og
 derfor ikke komme ud af stedet, det er et godt eksemple fra sluserne i
 Belgien du fremhæver.
 
 Det vil nok blive svært at kræve og håndhæve kravene over for
 udenlandske skibe momentant, det ville give anderledes store problemer
 for trafikken; men derfor behøves man ikke at stræbe mod indførelsen
 og driften.
 For lystbåde der begiver sig ud på langture gennem floder og kanaler
 er der som regel god tid til at indkøbe og installere det der er behov
 for for sejladsen.
 
 Mvh/Harding
 
 
 
 
 On 1 Jan., 15:23, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:
 > Kære Harding
 >
 > Dit indlæg er en række ok generelle oplysninger, men der er da ikke
 > noget nyt i forhold til det jeg skrev om ATIS:
 >
 > Mine oplevelser efter 2 år dernede er, at der er aldrig nogen
 > sluser/broer som har krævet et ATIS-signal fra mig, og at kommercielle
 > skibe opgiver (eller evt. blir afkrævet) samtlige grunddata
 > (navn/tonnage/længde/callsign osv) og alle relevante variable data
 > (dybgang/lasttype osv) når de kalder ved hver eneste sluse/bro.
 >
 > Min pointe er, at hvis der var fremdrift hos RAINWAT (= sammenslutningen
 > af lande med vandveje) kunne man ret nemt, ved at sammenkøre databaser
 > og oplysninger incl. AIS og med on-line-adgang fra alle relevante
 > sluser/broer og automatiske opslag ved kald med ATIS, skaffe sig et
 > meget effektivt transportflowstyringssystem, men at den politiske vilje
 > (= økonomiske prioritering) til dette ikke er til stede, og derfor blir
 > ATIS en lidt forkølet delløsning.
 >
 > Jeg har faktisk flere gange snakket med slusemestre om ATIS. Een sagde
 > at de aldrig anvendte det til noget, en anden at kaldene/numrene blev
 > gemt i en logfil, men ellers ikke brugt.
 >
 > Det er belgierne som for RAINWAT-landene månedligt indsamler
 > excel-regneark med opdaterede info om callsign/skibsnavn/ATIS/MMSI til
 > RAINWATs manuelle database, og organisationen håber at det engang vil
 > lykkes at få systemet udbygget og automatiseret og med flere grunddata.
 >
 > Lidt sjovt er det, at netop belgierne kunne bruge noget automatisering,
 > da slusning i Belgien er en langsommelig affære, idet alle skibe skal
 > henvende sig på hvert eneste slusekontor undervejs, og få stempler på et
 > stykke medbragt papir. Dette papirnusseri kan først påbegyndes når man
 > ligger i kammeret, og skal være afsluttet for alle skibe før kammeret
 > kan forlades.
 >
 > Endelig skriver du (citat): "men det er som også tråde her i foraet
 > viser en noget bagstræberisk betragtning" (citat slut).
 > Det tror jeg ikke på Harding, alene fordi ingen ville kunne "slippe" for
 > at være udstyret med en ATIS-VHF hvis det virkelig blev krævet af alle.
 > Jeg synes det gode ved vores newsgruppe er, at alle slags bådejere med
 > alle slags erfaringer og meninger mødes og synspunkterne brydes uden at
 > vi skal hægte etiketter som bagstræberisk på indlæggene.
 >
 > Mange nytårshilsner
 > Søren
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |