De der momsregler
Fra : Karina

Dato : 28-12-09 20:13

Hej gruppe,

Jeg har lige et par opfølgende moms-spørgsmål her i forbindelse med, at
der skal afregnes for det sidste halve år og i forbindelse med de nye
regler, der træder i kraft 1. januar.

Vi har i det seneste halve år købt varer hos en Engelsk leverandør, som
skriver "our prices are subject to VAT", og en tysk leverandør, hvor jeg
ikke lige kan finde præcise oplysninger om deres momsberegninger - det
er altså erhvervskøb. Derudover har vi solgt lidt varer til
privatpersoner i henholdsvis Norge og Sverige, men ikke nær så meget,
som vi har købt (resten er blevet solgt i DK).

Hvordan godtgøres denne moms nu? Når vi angiver moms hos SKAT ud fra de
beløb, vi har købt for i EU og solgt til i hhv EU, DK og ikke EU,
afregnes det hele så automatisk, eller skal vi også angive nogle tal hos
de britiske myndigheder? Og hvis ja - hvordan gør vi så det?

Dernæst er jeg lidt usikker på, hvorvidt de nye regler så betyder noget
for os. Jeg har netop siddet og læst en række sider, der fortæller om
ændringerne, men det jeg primært får ud af det, er, at vi nu fremover i
hvert fald kun skal angive tal til SKAT, omend jeg ikke har den
fjerneste idé om, hvad "omvendt betalingspligt" er, og som visse steder
står nævnt som et af de nye felter til angivelse af momsen hos SKAT.

Er der nogen, der kan afklare disse ting for mig?

På forhånd tak!

Karina