Han eller hun?
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-09 16:23

Hej

HVIS man nu skulle have to katte og at sterilisation/kastration er et
absolut ufravigeligt krav, betyder det så noget om det er hunner eller
hanner?

Hvis der gør, er der så nogen der vil være søde at forklare mig hvad
forskellen er?

Mvh Trine

--
Så er vi klar med juletræer, pyntegrønt, havenisser, skulpturer,
Gjøltrolde, lys, gaveideer, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Allan F

Dato : 27-12-09 16:50

> [...]
> Så er vi klar med juletræer, pyntegrønt, havenisser, skulpturer,
> Gjøltrolde, lys, gaveideer, Willow Tree, kurve og meget andet!

Det er biligere at kastrere en hankat end at sterilisere en hunkat.

Allan F

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-09 16:56

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> writes:

> Det er biligere at kastrere en hankat end at sterilisere en hunkat.

Det er også noget nemmere - to små snit og så er mandlerne smuttede.
:)

Jeg regnede nu med at besøge vildkat.dk når den kommer op igen, for
gerne HVIS NU at få et par voksne katte, der allerede er
neutraliserede. Så jeg tænkte mere på om der er nogen forskel
adfærdsmæssigt - om det ene køn er mere strejfende end det andet og om
der er forskel i kælenheden.

Mvh Trine

--
Besøg Butik Triane, hvor du finder et stort udvalg i havenisser,
skulpturer, Gjøltrolde, lys, Willow Tree, kurve og meget andet!

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 27-12-09 17:33

Trine Kornum Christiansen skrev:

> [...]
> neutraliserede. Så jeg tænkte mere på om der er nogen forskel
> adfærdsmæssigt - om det ene køn er mere strejfende end det andet og om

Der er absolut forskel adfærdsmæssigt for hankattene.
Så lad det gå ud over drengen.

Jeg har aldrig hørt om, at det skulle være en fordel at sterilisere en
hunkat, der ikke leger med usteriliserede hankatte.

OBS: Hankatten kan være "farlig" i hvert fald en måned efter indgrebet.
Det har vi erfaret med sikkerhed, da det "gik galt".

Bjarne

Fra : Ragna

Dato : 27-12-09 17:39

Bjarne skrev:
>Jeg har aldrig hørt om, at det skulle være en fordel at sterilisere en
>hunkat, der ikke leger med usteriliserede hankatte.

Så er jeg bange for, at du ikke helt har fulgt med i katteverdenen.
En usteriliseret hunkat vil gå i løb den ene gang efter den anden og blive
så frustreret, at det ikke er et værdigt liv for en kat.
Heldigvis ved langt de fleste katteejere nu om stunder, at det er nødvendigt
at neutralisere begge køn, hvis man ikke ønsker killinger, og gerne vil
have en harmonisk kat.

--
Mange hilsener fra Ragna

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 27-12-09 18:02

Ragna skrev:

> [...]
> Heldigvis ved langt de fleste katteejere nu om stunder, at det er
> nødvendigt at neutralisere begge køn, hvis man ikke ønsker killinger, og

Du har en lidt bedrevidende og nedladende tone, så det er ikke dig, men
Trine, jeg henvender mig til.

De fleste af os udtaler os ud fra personlige oplevelser med katte, for
mit vedkommende omkring 15 forskellige katte, herunder 1 usteriliseret
hunkat, som vi har haft i 7 år, og oplevelserne er naturligvis lige så
forskellige som katte er forskellige.

Det er rigtigt, at hunkatte kan være irriterende i løbetiden, når de
kvidrer i vilden sky og forsøger at parre sig med tasker, sokker, sko og
meget andet. At det ikke skulle være et værdigt liv for en kat, synes
jeg er en gevaldig overdrivelse, og tænk også på, at det er et pænt
stort indgreb.

Hvis valget står mellem at sterilisere en hankat eller en hunkat, så vil
jeg helt ubetinget vælge hankatten og gøre det så tidligt, som dyrlægen
finder det forsvarligt, ikke mindst for at undgå, at han begynder at
markere sit territorium med duftmolekyler.

Bjarne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-12-09 20:37

Bjarne S Nielsen <bruger@eksempel.dk.invalid> writes:

> [...]
> dyrlægen finder det forsvarligt, ikke mindst for at undgå, at han
> begynder at markere sit territorium med duftmolekyler.

Valget står mellem to neutraliserede hunkatte, to neutraliserede
hankatte eller en af hver - neutraliserede.

Der er så mange unge og voksne katte der mangler et godt hjem, så jeg
ser ingen grund til at finde et par killinger og bidrage til yderlig
produktion af uønskede katte.

Så det bliver fra enten vildkat.dk eller fra et internat. Spørgsmålet
er bare om der er en forskel på de neutraliserede dyr alt efter køn.

Mvh Trine, hvis hund også blev steriliseret inden hun kom i første løbetid.

Fra : Kate

Dato : 27-12-09 23:04

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

> Valget står mellem to neutraliserede hunkatte, to neutraliserede
> hankatte eller en af hver - neutraliserede.

Jeg har kun erfaring med 8 katte, heraf 2 hunkatte. Alle ine katte er
også blevet neutraliseret, for uanset Bjarnes holdning holder jeg med
Ragne, som i øvrigt aldrig optræder bedrevidende, en hunkat der går i
løb after løb er dyrplageri. Katten ved ikke bedre end at den skal
formere sig, så hverken han eller hunkat gør andet end det deres natur
byder dem. Nå, undskyld Trine, det var ikke det du spurgte om.

Jeg bifalder ønsket om omplaceringskatte, især da jeg selv har fået
omplaceret en gennem vildkat.

Selvom mine 2 tøsekatte har været rigtigt dejlige, så indrømmer jeg
blankt at jeg ikke i fremtiden får hunkatte.

Første hunkat flyttede ind sammen med sin bror. Han var energisk og
legede meget. Samme dag hun blev kønsmoden blev hun enormt voksen og
alt legesyge drænede ud af hende. Fordi han havde sde stort behov for
leg og de var indekatte anskaffede jeg en hankat mere. De 8 år den
yngste levede gik de rimeligt mellem dem. Hunkatten og den yngste han
blev aldrig glade for hinanden, men det levede i en slags aftalt
våbenhvile. Da den yngste blev syg og døde, var de to ældste ca 11 år
gamle, men hankatten var der stadig krudt i, derfor begyndte han at
drille hunkatten. Ind kom min somali på, dengang, 2 år. Siden kom min
"affaldskat" som legekammerat for somalien. Alle hanner. Jeps, jeg
havde så en tid 4 katte, men det vigtigste var at hunkatten faktisk fik
lov at være i fred. Smådrengene legede sammen og den gamle hankat var
med i det omfang han havde kræfter til det.
Hunkatten døde 13 år gammel og en tid havde jeg så "kun" 3 katte.

I forbindelse med en skilsmisse kom en aby-pige i klemme så hun
flyttede ind her. Måske var hendes største problem at hun ikke kunne
finde sig ordentligt til rette, men tingene gik rimeligt i nogle år,
med op og nedture mellem kattene. Den ældste hankat blev 15 år gammel
og så var der kun de 2 yhgste drenge og aby-pigen tilbage.
Jeg ved ikke helt sikkert hvad der gik galt mellem kattene, men særligt
aby-pigen og "affaldskatten" fik indbyrdes problemer som bare blev
værre og værre og for 1½ år siden var jeg så heldig at finde et hjem
til hende hvor hun kunne være enekat.

Begge pigerne var kælne nok, men meget mere deres egen end hankattene
har været/er. Ved godt min statiske materiale ikke er stort, men
personligt suýnes jeg at jeg har haft et tættere forhold til alle mine
hankatte end til de 2 hunkatte.
Personligt ville jeg vælge 2 af samme køn hvis jeg skulle ud i morgen
at finde nye katte. Jeg tror det er det bedste fordi det er det jeg har
oplevet.
Dog vil jeg sige at hvis du går til et internat kan der sagtens sidde
to katte som er fast sammentømret, og være hver sit køn. I den
situation ville jeg helt klart lytte til internatets holdning til
kattene.

God jagt

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-12-09 22:34

> [...]
> er bare om der er en forskel på de neutraliserede dyr alt efter køn.
>
> Mvh Trine, hvis hund også blev steriliseret inden hun kom i første løbetid.

Jeg ville ikke lægge mig så meget fast på kattenes køn.
Der er enorme forskelle på kattenes personlighed, uanset om de er drenge
eller piger.

Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 22:35

Bjarne S Nielsen wrote:

> Jeg ville ikke lægge mig så meget fast på kattenes køn.
> Der er enorme forskelle på kattenes personlighed, uanset om de er drenge
> eller piger.

Det vil jeg nok erklære mig enig i.
Vi har gennem tiden haft to piger og to drenge, og alle 4 er(var) totalt
forskellige.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 28-12-09 21:41

>Så jeg tænkte mere på om der er nogen forskel
> adfærdsmæssigt - om det ene køn er mere strejfende end det andet og om
> der er forskel i kælenheden.

Jeg ville nok vælge 2 hankatte. Vi har jo 2 hankatte og 3 hunkatte- eller
rettere 2 hunkatte, for vores nabo har simpelthen adopteret den ene.

Vores hankatte er hjemme hver dag året rundt. De er både ude- og indekatte,
men de er altså mere hjemme end ude, hvor det med hunkattene er lidt
omvendt.

Vores Panda er så også hjemme hele tiden pt., men det er fordi det er
vinter, så hun er stort set indekat fra oktober til maj og så ser vi hende
sjældent i løbet af sommeren, hvor hun kun lige er hjemme for, at sluge sin
mad.

De er så allesammen nogen kælepotter- i hvert fald vores katte, så ikke den
store forskel på kønnene der.

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 17-02-10 17:27

Den 27-12-2009 16:22, Trine Kornum Christiansen skrev:

> Hvis der gør, er der så nogen der vil være søde at forklare mig hvad
> forskellen er?

Iflg. ansatte på Inges kattehjem er der ingen forskel, når kønnet er
væk. Min personlige erfaring er dog, at der er enorm forskel. En
stereotyp hun er lidt mere "værdig" og "fin" og måske også reserveret,
hvor hanner i højere grad er "dumme", "glade i låget" og naive.

Det er naturligvis en subjektiv opfattelse, og der er helt sikkert
undtagelser og omvendte tilfælde.

Jeg har altid foretrukket hankatte, mens min kone mest er til hunkatte.
Vores hankatte har været mest til små børn. Hunnerne har holdt sig på
afstand.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Kate

Dato : 17-02-10 17:52

Kevin Borbye Edelvang <0@0.invalid> wrote in

> [...]
> En stereotyp hun er lidt mere "værdig" og "fin" og måske også
> reserveret, hvor hanner i højere grad er "dumme", "glade i låget"

Sjovt nok er det også min subjektive mening

> [...]
>
> Jeg har altid foretrukket hankatte, mens min kone mest er til
> hunkatte. Vores hankatte har været mest til små børn. Hunnerne har

Jeg tror også jeg matcher bedre med hankatte end hunkatte. Jeg
foretrækker helt klart hanner og sjovt nok havde jeg det på samme måde
da jeg havde kaniner (og dem har jeg godt nok haft mange af igennem ca
25 år)

--
Kate

gerne ældre.