Serial multiport til Linux?
Fra : Morten P

Dato : 25-12-09 12:28

Hey

Jeg skal bruge 8+ seriel porte.
http://www.danbit.dk/produkter/1305.phtml

Der er et 8 ports kort fra Korenix som jeg aldrig har hørt om før.

Nogen der ved om dette er et godt køb og/eller om der er andre der er bedre
til en bedre pris? (Kan vel ikke være mange hundrede kroner det så drejer
sig om?)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-12-09 13:24

Morten P skrev:
> [...]
> til en bedre pris? (Kan vel ikke være mange hundrede kroner det så drejer

Du skal være meget mere interesseret i om det operativsystem du har
tænkt dig at bruge, understøtter isenkrammet, end om hvor billigt det er.

Var det eventuelt en mulighed at købe nogen USB-serielle porte (og så
med passende USB-porte i maskinen)? Så holder du dig til ting som andre
også bruger.

Fra : Morten P

Dato : 25-12-09 13:32

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> wrote in message

> Du skal være meget mere interesseret i om det operativsystem du har tænkt
> dig at bruge, understøtter isenkrammet, end om hvor billigt det er.

Jo, enig
Der står det understøtter Linux.

Men overvej lige denne her:
http://www.tomtop.com/8-r232-pci-card-pci-to-r232-card_p6174.html?zenid=je4isb598kmbp551ipsqi0sep4

200 kr for sikker samme kort?

> Var det eventuelt en mulighed at købe nogen USB-serielle porte (og så med
> passende USB-porte i maskinen)? Så holder du dig til ting som andre også
> bruger.

I og for sig en interessant tanke, som jeg ikke har tænkt så meget på.
Hvor finder man en USB-RS232 som har super support under Linux?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 25-12-09 13:35

On Fri, 25 Dec 2009 12:28:15 +0100, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Der er et 8 ports kort fra Korenix som jeg aldrig har hørt om før.

Danbit produkter plejer at være OK - men dyre.

Dog er der ikke Linux drivere til Korenix kortet!

>Nogen der ved om dette er et godt køb og/eller om der er andre der er bedre
>til en bedre pris? (Kan vel ikke være mange hundrede kroner det så drejer
>sig om?)

8 port er ikke noget der er mange der bruger, så de er nok ikke helt
billige. En anden løsning kunne være 8 RS232<->USB converter og en USB
Hub, men USB er ikke egnet til produktionsmiljø.

Jeg har tidligere (det er 8 år siden jeg sidst har arbejdet med seriel
kommunikation i den størrelsesorden) sværget til Digiboard. Det var
dengang industristandardsen.

Jeg har brugt
http://www.digi.com/products/serialcards/acceleportxp.jsp#overview
meget i de tidligere versioner.

Når jeg lige checker deres hjemmeside så ser det ud til at der er gået
over til TCP/IP port servere istedet for ISA/PCI kort.

Se f.eks. http://www.digi.com/pdf/prd_ts_portserverts816.pdf

Mvh
Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

--
Jeg blogger om Mb. Crohn, sundhed m.m.
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Morten P

Dato : 25-12-09 14:14

> Dog er der ikke Linux drivere til Korenix kortet!

Du kender det?
Da de ikke skrev det tænkte jeg at det var der sikkert

> Hub, men USB er ikke egnet til produktionsmiljø.

Je ghar ikke ret meget erfaring med USB.
Det er en billig løsning hvis man køber USB->RS232 til 15-25 kr pr stk fra
f.eks. dealextreme.com

Men kan man reproducerbart styre hvilken tty de enkelte enheder får igennem
USB?
Har ikke ret meget lyst til at få tilfældige device enheder efter hver
reboot

> Jeg har tidligere (det er 8 år siden jeg sidst har arbejdet med seriel
> kommunikation i den størrelsesorden) sværget til Digiboard. Det var
> dengang industristandardsen.

Ikke hørt om dem jeg troede Moxa var industristandarden?

Fra : Nicolai Lang

Dato : 25-12-09 18:27

On Fri, 25 Dec 2009 14:14:26 +0100, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Du kender det?
>Da de ikke skrev det tænkte jeg at det var der sikkert

Nej, men DanBit skriver på den side du linkede til, at de andre
fabrikater har Linux understøttelse, mens Korenix skriver de kun
Windows.

Korenix:
Drivere: Windows 98, Me, NT, 2000, XP, 2003 og Vista

De andre (som kun vindes i 4-port) står der:
Drivere: Windows 98, NT, 2000, XP, 2003, Vista og Linux.

> [...]
>USB?
>Har ikke ret meget lyst til at få tilfældige device enheder efter hver

Jeg _tror_ sålænge de sidder i allesammen når den genstartes så får de
samme tty, men jeg vil absolut ikke lægge hovedet på blokket.

>Ikke hørt om dem jeg troede Moxa var industristandarden?

Tror det kommer an på hvilke miljøer man færdes i. Jeg har arbejdet
meget med serielkommunikation under DOS og Windows udviklet i Turbo
Pascal, Borland Pascal og Borland Delphi. I de 3 firmaer jeg arbejdede
i, var det Digi boards vi brugte. Men måske også fordi de var knapt så
dyre som Moxa? :)

Mvh
Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

Fra : jos

Dato : 26-12-09 10:06

> [...]
> Pascal, Borland Pascal og Borland Delphi. I de 3 firmaer jeg arbejdede
> i, var det Digi boards vi brugte. Men måske også fordi de var knapt så

enig: DigiBoard!!!
- engang havde de også gode APIfinktioner med kortene. - ved ikke om det
stadigt gælder?+

finn