Dlink -> ZyXel -> WWW
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 25-12-09 21:42

Hej..

Internetudbyder er Telenor tidligere Cybercity..
Brugeren kører bredbånd gennem en ZyXel router P-660R-D1
Der har ikke været behov for at manipulere med routeren siden anskaffelsen.
Nu er Julegaven i år en trådløs DI-524 (Dlink)

Hvordan skal opsætningen på ZyXel og Dlink se ud. ?
Har prøvet at køre Wizard på Dlink men det ser ud til at ZyXel routeren
ikke tillader Dlink adgang.

Jeg tror at Zyxel tilgås via 10.0.0.1

mvh pjl

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-09 01:06

Den Fri, 25 Dec 2009 21:41:48 +0100 skrev Per Juul Larsen:

> [...]
>
> Hvordan skal opsætningen på ZyXel og Dlink se ud. ? Har prøvet at køre
> Wizard på Dlink men det ser ud til at ZyXel routeren ikke tillader Dlink

Er blevet beskrevet her til hudløshed

Pil ikke ved Zyxelen. Dlink: slå dhcp fra og forbind den via lan port til
lan port på Zyxelen. Dvs. du bruger ikke wan porten på Dlink.

Du sætter trådløs op som sædvanlig (ssid og adgangskode).

--
Karl Erik.

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 26-12-09 09:53

Karl Erik Christensen skrev:

> [...]
> lan port på Zyxelen. Dvs. du bruger ikke wan porten på Dlink.
>
> Du sætter trådløs op som sædvanlig (ssid og adgangskode).

tak for hurtigt svar...
mvh pjl

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 29-01-10 23:15

> [...]
> lan port på Zyxelen. Dvs. du bruger ikke wan porten på Dlink.
>
> Du sætter trådløs op som sædvanlig (ssid og adgangskode).

...fik endelig lejlighed til at forsøge igen med netværket..

Jeg gjorde flg..

1. Resatte Dlink routeren
2. Slog dhcp disabled
3. Forbandt Zyxelen og Stationær PC til lan port på Dlink

og intet skete ud over en meddelelse at der war problemer med wan
forbindelsen.

efter at ha' bakset med det et stykke tid, kontaktede jeg service Telenor...

Teknikeren fortalte at Zyxelen absolut skulle tilsluttes Dlink Wan og
DHCP skulle være enabled. Så skulle det hele gå af sig selv...som han
sagde..det havde han prøvet flere gange..

Selvfølgelig fungerede heller ikke det, men nu var der tilgengæld ikke
problemer med Wan forbindelsen...men den nægtede at gå på nettet.

så hvad kan jeg nu forsøge mig med. ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 26-12-09 13:24

Den Sat, 26 Dec 2009 09:52:52 +0100 skrev Per Juul Larsen:

> tak for hurtigt svar...
> mvh pjl

Skal måske lige tilføje at din Dlink router kan sættes til dhcp for at få
en ip adresse på lan siden, fra Zyxlen. Du kan også give den en fast ip,
hvis du synes

--
Karl Erik.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-12-09 19:53

Per Juul Larsen <juul@larsen.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan skal opsætningen på ZyXel og Dlink se ud. ?
> Har prøvet at køre Wizard på Dlink men det ser ud til at ZyXel routeren

En P-660R-D1 har vist kun den ene ethernet stik?

Du kunne forbinde din DI-524 til det ene ethernet stik på P-660R-D1'en,
fra DI-524'erens WAN stik. Hvis du så forbinder din PC og øvrige udstyr
til DI-524'ens LAN stik, vil det være Dlink'en der styrer (uddeler
ip-adresser på) dit LAN og du skulle kunne køre Wizarden.

Lad Dlink'en så hente sin "WAN adresse" hos Zyxel-en DHCP derver. Det
hedder dobbelt-NAT. Du bestemmer så helt over dit LAN.

Sådan har vi det her i huset og det har ikke haft betydning for
hastigheden, da hastigheden ud af huset her er beskeden i forhold til
hastigheden på vores LAN.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 26-12-09 21:41

Axel Hammerschmidt skrev:

> [...]
>
> Sådan har vi det her i huset og det har ikke haft betydning for
> hastigheden, da hastigheden ud af huset her er beskeden i forhold til

tak for flere gode svar..
et godt forum at hente hjælp når man selv er på vildspor.!

mvh pjl

Fra : Brian Lund

Dato : 03-01-10 20:56

> [...]
>
> Lad Dlink'en så hente sin "WAN adresse" hos Zyxel-en DHCP derver. Det
> hedder dobbelt-NAT. Du bestemmer så helt over dit LAN.

Det er også en løsning! Jeg købte istedet en router med indbygget ADSL modem
for at slyppe af med den zyxel box...

Men det er selvfølgelig lidt sent når der er anskaffet en seperat router til
at sætte bag Zyxelen!

Brian

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-01-10 23:09

Axel Hammerschmidt skrev:
> [...]
>
> Sådan har vi det her i huset og det har ikke haft betydning for
> hastigheden, da hastigheden ud af huset her er beskeden i forhold til

Dobbelt NAT er bare langt fra lykken, hvis man laver andet end simpel
surf, mail og lignende. IP telefoni, spil og andet kan blive noget
langhåret.

En anden mulighed er at slå NAT fra i Dlinken, og sætte den til at route
normalt. Derefter laves en statisk route i Dlinken der peger på Zyxel'en
som default gateway, og på ZyXel'en laver man en statisk route til
LAN'et bag Dlinken. Det har fungeret fint for mig i et stykke tid. Og
det giver ikke nogle andre problemer i forhold til avancerede
applikationer, end et ekstra HOP på en traceroute.

- Chano Andersen

Fra : Sune

Dato : 04-01-10 02:15

On Jan 3, 8:56 pm, "Brian Lund" <br...@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

> [...]
> for at slyppe af med den zyxel box...
>
> Men det er selvfølgelig lidt sent når der er anskaffet en seperat router til

Hejsa

Hvilken?

Jeg synes det er svært at finde en, der har n-wifi, gigabit ethernet
og ADSL til Telenor (PPPoA).

Fra : Dorph

Dato : 18-01-10 22:34

"Sune" <sune.engsig@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hejsa
>
> Hvilken?

Denne vil være et godt bud - den køber jeg i næste uge for at slippe
for min zyxel 2602
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=307165