Fordeling af ip-addresser
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 23-12-09 13:03

Hej..

En webserver, en ftp server, en laptop sam 2 stationære skal på nettet...
Routeren er en D-624+..
Laptop samt den ene stationære er trådløse..

jeg får undertiden netværkskonflikter og prøver at løse det ved
tildeling af statiske ip-addresser.

da jeg samtidig fra min laptop ønsker at styre den ene stationære
maskine (den trådløse) kan jeg kun gøre det hvis maskinens ip-addressen
er fast.

men her er så problemet... denne maskine kan så ikke komme igennem port
80.. fordi port 80 allerede er tildelt min webserver (1 stk Synology) ...

hvordan organiserer jeg netværket bedst...?

her er mit hardware.

2 styk Synology servere. (den ene er til FTP og den anden er til
web.egen hjemmeside )

1 trådløs router DI-624+
1 stationære som er forbundet direkte til DI-624+ (arbejdscomputer)
1 stationær (trådløs) (til fladskærmen i stuen, internet på skærmen)
1 Laptop (trådløs)

mvh pjl

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-12-09 13:43

Per Juul Larsen wrote:
> men her er så problemet... denne maskine kan så ikke komme igennem
> port 80.. fordi port 80 allerede er tildelt min webserver (1 stk Synology)

Kan du ikke bare sætte den anden Synology op til at køre på
noget andet end port 80?

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 23-12-09 14:52

Per H. Nielsen skrev:

> Kan du ikke bare sætte den anden Synology op til at køre på
> noget andet end port 80?

tak for hurtigt svar..

god idee... det gør jeg.

mvh pjl

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-12-09 13:46

Per Juul Larsen <juul@larsen.dk> crashed Echelon writing

> jeg får undertiden netværkskonflikter og prøver at løse det ved
> tildeling af statiske ip-addresser.

Start med at rydde op i dit netværk. Sæt ikke faste IP-adresser på maskiner
hvoraf IP-adressen samtidig kan tildeles af din DHCP server.
Ellers må du forklare dine konflikter.

> da jeg samtidig fra min laptop ønsker at styre den ene stationære
> maskine (den trådløse) kan jeg kun gøre det hvis maskinens ip-addressen
> er fast.

Kommer an på hvad du prøver at forklare her. Hvis netværket som sådan er
uden dikkedarer, kan du jo fra din laptop skrive den stationæres
computernavn istedet for dens ip-adresse.

> men her er så problemet... denne maskine kan så ikke komme igennem port
> 80.. fordi port 80 allerede er tildelt min webserver (1 stk Synology) ...

Hvad mener du? Internt i dit netværk er der ingen problemer at hver maskine
har en service kørende på port 80. Det bliver kun et problem hvis du skal
have adgang udefra (set med din routers øjne) og kun har én IP til
rådighed.
Her må du så vælge at køre nogle af servicerne på andre porte.

--
Bjarke Andersen

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 23-12-09 14:50

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
> rådighed.
> Her må du så vælge at køre nogle af servicerne på andre porte.

jeg vil starte med at tildele min webserver en anden port som foreslået
i et andet svar her. Derefter vil jeg som du kun addressere msakiner via
navnet og ikke ip-addressen.
Din forklaring giver mig en udmærket beskrivelse af hvordan jeg kan løse
"problemet".
tak for det.
mvh pjl