Slette en disk totalt ?
Fra : John T.

Dato : 21-12-09 17:56

Hej.
Hvilket program bruger man til at slette en disk
så filer ikke kan genskabes igen ved salg af disken ?
Er det nok at slette partitionen ?
John

Fra : /John

Dato : 21-12-09 18:16

"John T." <nospam@vrøvl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilket program bruger man til at slette en disk
> så filer ikke kan genskabes igen ved salg af disken ?

Der findes flere gratis programmer, fx:

"Eraser is a secure file deletion tool that allows you to completely remove
sensitive data from your hard drive by overwriting it several times":
http://www.snapfiles.com/reviews/Eraser/eraser.html

"Active KillDisk is a quality security application that destroys data
permanently from any computer that can be started using a DOS bootable
floppy disk, USB Flash or CD-ROM":
http://majorgeeks.com/Active_KillDisk_d4791.html

"Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot floppy that
securely wipes the hard disks of most computers":
http://majorgeeks.com/Dariks_Boot_and_Nuke_d4596.html

Lynoversigt:
http://www.snapfiles.com/Freeware/security/fwerase.html

John

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-09 21:30

John T. skrev:

> Hvilket program bruger man til at slette en disk
> så filer ikke kan genskabes igen ved salg af disken ?
> Er det nok at slette partitionen ?

Nej, det er absolut ikke nok at slette partitionen. Brug et
af de programmer, som /John nævner, fx Eraser, som jeg har
skrevet en dansk vejledning til:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser-trin.php

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-12-09 21:33

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

>Nej, det er absolut ikke nok at slette partitionen. Brug et
>af de programmer, som /John nævner, fx Eraser, som jeg har
>skrevet en dansk vejledning til:
>http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser-trin.php

....og husk at man ikke kan slette de eventuelle sektorer, som
diskens egen controller har erklæret defekte og har remappet
indholdet af.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Infinity

Dato : 21-12-09 21:43

Kim Ludvigsen wrote:

> Nej, det er absolut ikke nok at slette partitionen. Brug et
> af de programmer, som /John nævner, fx Eraser, som jeg har
> skrevet en dansk vejledning til:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser-trin.php

Fin vejledning du har lavet!

Hvis man bruger en BootCD behøver den så være i hele tiden eller kan den
tages ud og bruges i en anden PC ? (hvis man skal slette flere PC'er)

--
/Infinity

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-09 22:41

Infinity skrev:

> Hvis man bruger en BootCD behøver den så være i hele tiden eller kan den
> tages ud og bruges i en anden PC ? (hvis man skal slette flere PC'er)

Så vidt jeg husker, skal den forblive i drevet under hele
processen. Men jeg er ikke sikker. Om ikke andet, kan du jo
bare brænde flere end én cd.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær noget nyt om det danske sprog:

Fra : John T.

Dato : 22-12-09 05:57

"John T." <nospam@vrøvl.dk> skrev i meddelelsen
> Hej.
> Hvilket program bruger man til at slette en disk
> så filer ikke kan genskabes igen ved salg af disken ?
> Er det nok at slette partitionen ?
> John

Siger mange tak for de gode svar !!
John

Fra : /John

Dato : 22-12-09 09:14

"John T." <nospam@vrøvl.dk> skrev i en meddelelse

> Siger mange tak for de gode svar !!

Velbekomme, god arbejdslyst :)

(Den anden-) John

Fra : Ukendt

Dato : 23-12-09 08:01

John T. wrote:
> "John T." <nospam@vrøvl.dk> skrev i meddelelsen
>
> Siger mange tak for de gode svar !!
> John

Ja alt det warez snavs du har kan jo blive
fatalt hvis det kommer i forkerte hænder

Fra : John T.

Dato : 23-12-09 11:25

<Just> skrev i meddelelsen

> Ja alt det warez snavs du har kan jo blive
> fatalt hvis det kommer i forkerte hænder

Det er da bare koder, breve, bank og lign. data, men du skal som
sædvanlig kvaje dig med dine dum-smarte bemærkninger.
Har du ikke andet at lave, så bé om dine julegaver nu, så får du
sikkert nogle legoklodser og bamser at lege med.
John