spammer bruger min søns e-mail
Fra : enrico

Dato : 21-12-09 02:36

På een eller anden måde, er der en "onsindet" bruger af min søns
Hotmailkonto. Jeg får i hvert fald tilbud (oven i købet på meget
dårligt engelsk), som min søn ikke har skrevet, men fra hans konto.

Hvordan slipper man ud af det? Kan man lukke en Hotmail-konto, eller
kan man på anden måde finde ud af, hvem det er, der bruger den?

-enrico

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 21-12-09 10:47

enrico <lars.guldager@gmail.com> crashed Echelon writing news:58607ca4-
55c2-4b7c-90ec-92819b4e4e65@21g2000yqj.googlegroups.com:

> [...]
>
> Hvordan slipper man ud af det? Kan man lukke en Hotmail-konto, eller
> kan man på anden måde finde ud af, hvem det er, der bruger den?

Det du refererer til er sikkert fra feltet i de mails du får. De kommer
højst sandsynligt slet ikke fra din søns konto.

Fra feltet kan enhver ændre til hvad som helst.

Hvis du mener at din søns konto vitterlig er kompromitteret så skift
adgangskoden og tjek den computer de søn normalt anvender for spyware.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-12-09 13:50

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>>
> Det du refererer til er sikkert fra feltet i de mails du får. De kommer
> højst sandsynligt slet ikke fra din søns konto.

Sandsynligheden for at en tilfældig spammer bruger sønnens
adresse og sender sin spam til lige netop faderen, er nok
ikke så stor. Det er nok mere sandsynligt, at kontoen
misbruges. Eller at sønnike har givet andre lov til at sende
til kontakter i adressebogen.

> Hvis du mener at din søns konto vitterlig er kompromitteret så skift
> adgangskoden og tjek den computer de søn normalt anvender for spyware.

Jep, og spørg samtidig sønnen, om han har givet andre lov
til at bruge adressebogen. Der findes vist tjenester, der
netop benytter den fremgangsmåde.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Martin

Dato : 21-12-09 15:21

On 21-12-2009 13:50, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> mere sandsynligt, at kontoen misbruges. Eller at sønnike har givet andre
> lov til at sende til kontakter i adressebogen.

Øhm, der er slet ikke nogle der har snakket om faderens computer...
Nu findes der jo så søde vira som læser adressebogen og vælger en
tilfældig email/navn og tilføjer den i til-feltet.

Så det behøves altså slet ikke have noget at gøre med sønnike/hotmail.

Fra : enrico

Dato : 27-12-09 15:34

> Så det behøves altså slet ikke have noget at gøre med sønnike/hotmail.

Han mener selv, det er når han logger på MSN. Kan man snappe et
Hotmail adressekartotek via MSN, eller er det evt. hans Venneliste på
MSN?

Jeg har foreslået ham at skifte password til kontoen.

-enrico

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-12-09 19:41

enrico wrote:

> Han mener selv, det er når han logger på MSN. Kan man snappe et Hotmail
> adressekartotek via MSN, eller er det evt. hans Venneliste på MSN?

Ja, hvis han har udleveret sit password til en anden. Det skal man aldrig
gøre, heller ikke til social networking sites som Facebook.

> Jeg har foreslået ham at skifte password til kontoen.

God ide.

--
Jesper Lund

Fra : Stig Johansen

Dato : 28-12-09 20:23

Jesper Lund wrote:

> Ja, hvis han har udleveret sit password til en anden. Det skal man aldrig
> gøre, heller ikke til social networking sites som Facebook.

Har der ikke også været phishing på den front?

Noget a la :"Please confirm your account settings..."

Stig Johansen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-12-09 20:42

Stig Johansen wrote:

> Har der ikke også været phishing på den front?
>
> Noget a la :"Please confirm your account settings..."

Sikkert, jeg får en del phising mails af den type (PayPal, Amazon konto,
diverse webmail konti, etc etc). Delete tasten løser det problem.

--
Jesper Lund

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-12-09 14:00

Jesper Lund wrote:

> Sikkert, jeg får en del phising mails af den type (PayPal, Amazon konto,
> diverse webmail konti, etc etc). Delete tasten løser det problem.

Ja, det ved du og jeg, men det kunne tænkes at OP's søn er hoppet i den
fælde, og dermed 'udleveret' sit password.

Stig Johansen