| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Batteriet aflader Fra : 3140 Abildgaard | 
  Dato :  15-12-09 12:10 |  
  |   
            Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet motoren - 
 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have en jumpstarter på, 
 da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så lå og pjaskede rundt ud 
 for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at ekkoloddet døde, hvis jeg sejlede 
 meget langsomt. Stoppede moptoren for at undersøge, hvad der måtte være galt 
 med loddet, hvorefter der igen ikke var startstrøm. Heldigvis havde jeg 
 jumpstarteren i båden, så den kom i gang igen. Men efterfølgende noterede 
 jeg mig, at loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt mere gas end normalt. Og 
 vel i land var der ikke strøm nok til at bruge powertrim.
 
 Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og skuden sejler 
 normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel aflader?
 
 -- 
 ><///°> Torben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (15-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  15-12-09 04:50 |  
  |   
            On 15 Dec., 12:10, "3140 Abildgaard" <FJERNpialy...@get2net.dk> wrote:
 > Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet motoren -
 > 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have en jumpstarter på,
 > da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så lå og pjaskede rundt ud
 > for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at ekkoloddet døde, hvis jeg sejlede
 > meget langsomt. Stoppede moptoren for at undersøge, hvad der måtte være galt
 > med loddet, hvorefter der igen ikke var startstrøm. Heldigvis havde jeg
 > jumpstarteren i båden, så den kom i gang igen. Men efterfølgende noterede
 > jeg mig, at loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt mere gas end normalt. Og
 > vel i land var der ikke strøm nok til at bruge powertrim.
 >
 > Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og skuden sejler
 > normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel aflader?
 >
 > --
 >
 >
 >
 > ><///°> Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >
 > - Vis tekst i anførselstegn -
 
 På denne tid af året er der en større afladning end normalt, og husk
 så også at din start motor bruger væsentlig mere strøm nu det er koldt
 og temperatur er lav. Det er et normalt fænomen, du bør lade dit
 batteri op med en land strøms lader der vedligeholder dit batteri når
 du ikke bruger det. Din motor kan ikke nå og oplade dit batteri med
 det forbrug du har. Så enten hiver du batteriet ud og ind i varmen og
 få det ordentlig opladet eller også sætter du landstrøm på med en
 lader.
 
 Gert
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           3140 Abildgaard (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : 3140 Abildgaard | 
  Dato :  20-12-09 11:07 |  
  |   
            blueocean wrote:
 > On 15 Dec., 12:10, "3140 Abildgaard" <FJERNpialy...@get2net.dk> wrote:
 >> Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet
 >> motoren - 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have
 >> en jumpstarter på, da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så
 >> lå og pjaskede rundt ud for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at
 >> ekkoloddet døde, hvis jeg sejlede meget langsomt. Stoppede moptoren
 >> for at undersøge, hvad der måtte være galt med loddet, hvorefter der
 >> igen ikke var startstrøm. Heldigvis havde jeg jumpstarteren i båden,
 >> så den kom i gang igen. Men efterfølgende noterede jeg mig, at
 >> loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt mere gas end normalt. Og vel i
 >> land var der ikke strøm nok til at bruge powertrim.
 >>
 >> Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og
 >> skuden sejler normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel
 >> aflader?
 >>
 >> --
 >>
 >>
 >>
 >>> <///°> Torben- Skjul tekst i anførselstegn -
 >>
 >> - Vis tekst i anførselstegn -
 >
 > På denne tid af året er der en større afladning end normalt, og husk
 > så også at din start motor bruger væsentlig mere strøm nu det er koldt
 > og temperatur er lav. Det er et normalt fænomen, du bør lade dit
 > batteri op med en land strøms lader der vedligeholder dit batteri når
 > du ikke bruger det. Din motor kan ikke nå og oplade dit batteri med
 > det forbrug du har. Så enten hiver du batteriet ud og ind i varmen og
 > få det ordentlig opladet eller også sætter du landstrøm på med en
 > lader.
 >
 > Gert
 
 Takker.
 
 -- 
 ><///°> Torben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (15-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  15-12-09 19:36 |  
  |   
            
 "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i meddelelsen 
 news:4b276ea6$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 > Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet 
 > motoren - 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have en 
 > jumpstarter på, da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så lå og 
 > pjaskede rundt ud for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at ekkoloddet døde, 
 > hvis jeg sejlede meget langsomt. Stoppede moptoren for at undersøge, hvad 
 > der måtte være galt med loddet, hvorefter der igen ikke var startstrøm. 
 > Heldigvis havde jeg jumpstarteren i båden, så den kom i gang igen. Men 
 > efterfølgende noterede jeg mig, at loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt 
 > mere gas end normalt. Og vel i land var der ikke strøm nok til at bruge 
 > powertrim.
 >
 > Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og skuden 
 > sejler normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel aflader?
 >
 > -- 
 >><///°> Torben
 >
 
 
 Og du er sikker på, at batteriet var fuldt opladet, da du sidst "parkerede" 
 den?
 
 Den mulighed, at det er din generator det er galt med, kan jo godt være til 
 stede.
 Især om der, som du beskriver, ikke er strøm nok, når maskineriet kører--
 
 Syremåler på batteriet, samt mål ladestrømmen fra generatoren.
 
 MVH
 Egon 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           clausbp. (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : clausbp. | 
  Dato :  20-12-09 00:27 |  
  |   
            3140 Abildgaard skrev:
 > Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet motoren - 
 > 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have en jumpstarter på, 
 > da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så lå og pjaskede rundt ud 
 > for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at ekkoloddet døde, hvis jeg sejlede 
 > meget langsomt. Stoppede moptoren for at undersøge, hvad der måtte være galt 
 > med loddet, hvorefter der igen ikke var startstrøm. Heldigvis havde jeg 
 > jumpstarteren i båden, så den kom i gang igen. Men efterfølgende noterede 
 > jeg mig, at loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt mere gas end normalt. Og 
 > vel i land var der ikke strøm nok til at bruge powertrim.
 > 
 > Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og skuden sejler 
 > normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel aflader?
 > 
 Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i 
 Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den 
 fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler 
 på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op 
 til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet, så er 
 man orienteret om man har ladning eller forbrug på sit batteri, helt op 
 til 50Amp. Det er nu testet af, og det virker! Eneste ulempe er, at man 
 er nødt til lige at afmontere batteriledningen for at få kernen ind.
 
 Når jeg lige synes dette instrument er specielt, så er det fordi det 
 giver mulighed for at installere instrumentet et godt stykke væk fra 
 målepunktet. Og der kan jo godt være nogle meter mellem 
 batteri/generator og cockpit.
 
 Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du 
 mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 
 Mvh. Claus
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Ukendt (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ukendt | 
  Dato :  20-12-09 02:56 |  
  |  
 
            clausbp. wrote:
 > 3140 Abildgaard skrev:
 >> Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet
 >> motoren
 SNIP
 >>
 > Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 > Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 > fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 > på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 > til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet,
 SNIP
 > Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 > mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >
 > Mvh. Claus
 Et alternativ kunne være et tangamperemeter fra Biltema, se f.eks.:
 http://www.yamahafs1.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=3355
Min model har produkt-nummer 15-281. Se  http://www.biltema.dk/
Fordelen er, at du blot skal åbne ringen og sætte den omkring lederen; 
 lukke ringen igen (gøres med tommefingeren - f.eks.! ...    ...) og 
 aflæse strømmen igennem lederen på det lille display ... Ikke andre 
 ledninger eller instrumenter ... Nemt og hurtigt ...
 Ifølge brugsforvirringen har instrumentet en opløsning på 10 mA op til 
 40 A DC/AC og kan måle jævn- og vekselspænding, modstand, frekveins, 
 impulskvotient (som jeg ikke aner hvad er ...), kapacitet og har 
 funktion til diodetest og kontinuitetstest (som jeg heller ikke aner 
 hvad er ...).
 Dette er en "cut&paste" fra Biltemas produktbeskrivelse:
 "Måleområder:
 Jævnstrøm, DCA: 0-40-200 A
 Vekselstrøm, ACA: 0-40-200 A
 Jævnstrøm, DCV: 0-400 mV/0-4-40-400-600 V
 Vekselspænding, ACV: 0-4-40-400-600 V
 Modstand, OHM: 0-400 W/0-4-40-400 kW/0-4-40 MW
 Kapacitans: 0-4-40-400 nF/0-4-40-200 µF
 Frekvens, (Hz): 0-10-100-1000 Hz/0-10-100-1000 kHz/0-10 MHz
 Impulskvotient, %: 0,1-99,9 %"
 Prisen er DKK 359,-
 -- 
 mvh
 Flemming Torp 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            3140 Abildgaard (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : 3140 Abildgaard | 
  Dato :  20-12-09 11:07 |  
  |  
 
            Flemming Torp wrote:
 > clausbp. wrote:
 >> 3140 Abildgaard skrev:
 >>> Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet
 >>> motoren
 > SNIP
 >>>
 >> Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var
 >> i Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider
 >> den fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man
 >> måler på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3
 >> ledninger op til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til
 >> instrumentet, SNIP Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på
 >> yamahaen, så ved du mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >>
 >> Mvh. Claus
 > Et alternativ kunne være et tangamperemeter fra Biltema, se f.eks.:
 >  http://www.yamahafs1.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=3355
>
 > Min model har produkt-nummer 15-281. Se  http://www.biltema.dk/
>
 > Fordelen er, at du blot skal åbne ringen og sætte den omkring lederen;
 > lukke ringen igen (gøres med tommefingeren - f.eks.! ...    ...) og
 > aflæse strømmen igennem lederen på det lille display ... Ikke andre
 > ledninger eller instrumenter ... Nemt og hurtigt ...
 >
 > Ifølge brugsforvirringen har instrumentet en opløsning på 10 mA op til
 > 40 A DC/AC og kan måle jævn- og vekselspænding, modstand, frekveins,
 > impulskvotient (som jeg ikke aner hvad er ...), kapacitet og har
 > funktion til diodetest og kontinuitetstest (som jeg heller ikke aner
 > hvad er ...).
 >
 > Dette er en "cut&paste" fra Biltemas produktbeskrivelse:
 > "Måleområder:
 > Jævnstrøm, DCA: 0-40-200 A
 > Vekselstrøm, ACA: 0-40-200 A
 > Jævnstrøm, DCV: 0-400 mV/0-4-40-400-600 V
 > Vekselspænding, ACV: 0-4-40-400-600 V
 > Modstand, OHM: 0-400 W/0-4-40-400 kW/0-4-40 MW
 > Kapacitans: 0-4-40-400 nF/0-4-40-200 µF
 > Frekvens, (Hz): 0-10-100-1000 Hz/0-10-100-1000 kHz/0-10 MHz
 > Impulskvotient, %: 0,1-99,9 %"
 >
 > Prisen er DKK 359,-
 Sejler til Sverige og køber et :_-)
 -- 
 ><///°> Torben 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            SørenH (21-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : SørenH | 
  Dato :  21-12-09 14:31 |  
  |  
 
            Flemming Torp skrev:
 > clausbp. wrote:
 >> 3140 Abildgaard skrev:
 >>> Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet
 >>> motoren
 > SNIP
 >> Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 >> Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 >> fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 >> på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 >> til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet,
 > SNIP
 >> Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 >> mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >>
 >> Mvh. Claus
 > Et alternativ kunne være et tangamperemeter fra Biltema, se f.eks.:
 >  http://www.yamahafs1.dk/forum/viewtopic.php?f=5&t=3355
> 
 > Min model har produkt-nummer 15-281. Se  http://www.biltema.dk/
> 
 > Fordelen er, at du blot skal åbne ringen og sætte den omkring lederen; 
 > lukke ringen igen (gøres med tommefingeren - f.eks.! ...    ...) og 
 > aflæse strømmen igennem lederen på det lille display ... Ikke andre 
 > ledninger eller instrumenter ... Nemt og hurtigt ...
 > 
 > Ifølge brugsforvirringen har instrumentet en opløsning på 10 mA op til 
 > 40 A DC/AC og kan måle jævn- og vekselspænding, modstand, frekveins, 
 > impulskvotient (som jeg ikke aner hvad er ...), kapacitet og har 
 > funktion til diodetest og kontinuitetstest (som jeg heller ikke aner 
 > hvad er ...).
 > 
 > Dette er en "cut&paste" fra Biltemas produktbeskrivelse:
 > "Måleområder:
 > Jævnstrøm, DCA: 0-40-200 A
 > Vekselstrøm, ACA: 0-40-200 A
 > Jævnstrøm, DCV: 0-400 mV/0-4-40-400-600 V
 > Vekselspænding, ACV: 0-4-40-400-600 V
 > Modstand, OHM: 0-400 W/0-4-40-400 kW/0-4-40 MW
 > Kapacitans: 0-4-40-400 nF/0-4-40-200 µF
 > Frekvens, (Hz): 0-10-100-1000 Hz/0-10-100-1000 kHz/0-10 MHz
 > Impulskvotient, %: 0,1-99,9 %"
 > 
 > Prisen er DKK 359,-
 > 
 Du kunne s'mænd osse tilføje, at vi var tre (OleP, dig og mig) som købte 
 et hver for et par år siden, fik dem testet af en kyndig (OleP) og kunne 
 konstatere at de generelt holder specs. og fint dækker en sejlers behov 
 med et godt pris/kvalitets-forhold, - selvom Harding ikke var helt 
 tilfreds   
Jeg har haft mit med på kanalerne sydpå i et par år, har brugt det 
 jævnligt, og er rigtig godt tilfreds!
 Biltema har danske butikker i Næstved og Aalborg samt i flere Skånebyer.
 Men, - tag ikke konen med, for I blir garanteret fristet af alt det gode 
 værktøj til små penge man kan få i Biltema, så det blir let en dyr udflugt!
 SØrenH
 s/y Marie af Næstved
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           3140 Abildgaard (21-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : 3140 Abildgaard | 
  Dato :  21-12-09 15:02 |  
  |   
            clausbp. wrote:
 > Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 > Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 > fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 > på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 > til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet, så
 > er man orienteret om man har ladning eller forbrug på sit batteri,
 > helt op til 50Amp. Det er nu testet af, og det virker! Eneste ulempe
 > er, at man er nødt til lige at afmontere batteriledningen for at få
 > kernen ind.
 > Når jeg lige synes dette instrument er specielt, så er det fordi det
 > giver mulighed for at installere instrumentet et godt stykke væk fra
 > målepunktet. Og der kan jo godt være nogle meter mellem
 > batteri/generator og cockpit.
 >
 > Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 > mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >
 > Mvh. Claus
 
 Har du et link? Jeg har higet og søgt, men kun fundet det tangamperemeter, 
 som omtales andetsteds i gruppen.
 
 -- 
 ><///°> Torben 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole Pagh (21-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  21-12-09 18:22 |  
  |  
 
            3140 Abildgaard skrev:
 > clausbp. wrote:
 >> Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 >> Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 >> fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 >> på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 >> til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet, så
 >> er man orienteret om man har ladning eller forbrug på sit batteri,
 >> helt op til 50Amp. Det er nu testet af, og det virker! Eneste ulempe
 >> er, at man er nødt til lige at afmontere batteriledningen for at få
 >> kernen ind.
 >> Når jeg lige synes dette instrument er specielt, så er det fordi det
 >> giver mulighed for at installere instrumentet et godt stykke væk fra
 >> målepunktet. Og der kan jo godt være nogle meter mellem
 >> batteri/generator og cockpit.
 >>
 >> Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 >> mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >>
 >> Mvh. Claus
 >
 > Har du et link? Jeg har higet og søgt, men kun fundet det tangamperemeter, 
 > som omtales andetsteds i gruppen.
 Det her, tror jeg, men kun Claus kan endelig be- eller afkræfte det.
 http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=136045
(vare nr. 25-8003)
 Jævnfører man med manualen, passer det fint med det som Claus 
 beskriver.
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             claus.b.p. (25-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : claus.b.p. | 
  Dato :  25-12-09 12:18 |  
  |   
            
"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i meddelelsen 
 news:mn.ac4e7d9c5aa14a04.97625@xjyllingesydx.xdk...
 > 3140 Abildgaard skrev:
 >> clausbp. wrote:
 >>> Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 >>> Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 >>> fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 >>> på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 >>> til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet, så
 >>> er man orienteret om man har ladning eller forbrug på sit batteri,
 >>> helt op til 50Amp. Det er nu testet af, og det virker! Eneste ulempe
 >>> er, at man er nødt til lige at afmontere batteriledningen for at få
 >>> kernen ind.
 >>> Når jeg lige synes dette instrument er specielt, så er det fordi det
 >>> giver mulighed for at installere instrumentet et godt stykke væk fra
 >>> målepunktet. Og der kan jo godt være nogle meter mellem
 >>> batteri/generator og cockpit.
 >>>
 >>> Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 >>> mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >>>
 >>> Mvh. Claus
 >>
 >> Har du et link? Jeg har higet og søgt, men kun fundet det 
 >> tangamperemeter, som omtales andetsteds i gruppen.
 >
 > Det her, tror jeg, men kun Claus kan endelig be- eller afkræfte det.
 >  http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=136045
> (vare nr. 25-8003)
 >
 > Jævnfører man med manualen, passer det fint med det som Claus beskriver.
 >
 Det er korrekt at det er dette instrument. Jeg har fulgt med i den gamle 
 tråd om tangamperemetre, og er enig i  at det en god investering til 
 fejlsøgning, men jeg synes det er lige så vigtigt at have styr på det 
 daglige forbrug, om der oplades eller aflades osv. Dette instrument er ikke 
 et præcisionsmåleinstrument !! men giver en klar indikation af om kredsløbet 
 fungerer.
 Mvh. Claus 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           blueocean (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : blueocean | 
  Dato :  20-12-09 05:11 |  
  |   
            On 20 Dec., 00:26, "clausbp." <cb...@hotmail.com> wrote:
 > 3140 Abildgaard skrev:> Da jeg i går ville ud at fiske, havde jeg svært ved at få startet motoren -
 > > 30 hk yamaha med elstart og powertrim - og jeg måtte have en jumpstarter på,
 > > da jeg sugede al strøm ud af batteriet. Da jeg så lå og pjaskede rundt ud
 > > for Sofiero i Sverige bemærkede jeg, at ekkoloddet døde, hvis jeg sejlede
 > > meget langsomt. Stoppede moptoren for at undersøge, hvad der måtte være galt
 > > med loddet, hvorefter der igen ikke var startstrøm. Heldigvis havde jeg
 > > jumpstarteren i båden, så den kom i gang igen. Men efterfølgende noterede
 > > jeg mig, at loddet kun virkede, hvis jeg gav lidt mere gas end normalt. Og
 > > vel i land var der ikke strøm nok til at bruge powertrim.
 >
 > > Batteriet er under et år gammelt. Motoren har fået service. Og skuden sejler
 > > normalt. Hvad kan der være galt, når den alligevel aflader?
 >
 > Og i samme sammenhæng vil jeg da lige fortælle, at jeg sidst jeg var i
 > Sverige investerede i et auto-amperemeter hos Biltema, som lider den
 > fortræffelighed, at det ikke skal kobles ind i serie med det man måler
 > på, men en (jern?)kerne skydes ind udenpå ledningen, og 3 ledninger op
 > til instrumentet samt en 12 eller 24V forsyning til instrumentet, så er
 > man orienteret om man har ladning eller forbrug på sit batteri, helt op
 > til 50Amp. Det er nu testet af, og det virker! Eneste ulempe er, at man
 > er nødt til lige at afmontere batteriledningen for at få kernen ind.
 >
 > Når jeg lige synes dette instrument er specielt, så er det fordi det
 > giver mulighed for at installere instrumentet et godt stykke væk fra
 > målepunktet. Og der kan jo godt være nogle meter mellem
 > batteri/generator og cockpit.
 >
 > Så en anbefaling fra mig om at smide sådan et på yamahaen, så ved du
 > mere om hvor du skal søge fejl fremover.
 >
 > Mvh. Claus
 
 HEj Claus
 
 Kunne du ikke uddyber hvad det er for et instrument du har købt i
 biltema, som du beskriver, jeg har søgt men ikke fundet noget.
 Det kunne være interssant at se havd det er, siden du roser det sådan.
 
 mvh.
 Gert
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Preben Andersen (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Andersen | 
  Dato :  20-12-09 13:46 |  
  |   
            "blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 news:3a510665-5943-44c8-8bd1-d5b6ebddd8e8@m25g2000yqc.googlegroups.com...
 
 Kunne du ikke uddyber hvad det er for et instrument du har købt i
 biltema, som du beskriver, jeg har søgt men ikke fundet noget.
 Det kunne være interssant at se havd det er, siden du roser det sådan.
 
 
 
 Kan du ikke på Biltemas hjemmeside søge på "tangamperemeter"? Når jeg gør 
 det, får jeg 2 muligheder, hvoraf den ene koster kr. 359,-.
 -- 
 mvh/Preben
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Ole Pagh (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  20-12-09 14:10 |  
  |  
 
            Preben Andersen kom med denne ide:
 > "blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i meddelelsen 
 > news:3a510665-5943-44c8-8bd1-d5b6ebddd8e8@m25g2000yqc.googlegroups.com...
 >
 > Kunne du ikke uddyber hvad det er for et instrument du har købt i
 > biltema, som du beskriver, jeg har søgt men ikke fundet noget.
 > Det kunne være interssant at se havd det er, siden du roser det sådan.
 >
 >
 >
 > Kan du ikke på Biltemas hjemmeside søge på "tangamperemeter"? Når jeg gør 
 > det, får jeg 2 muligheder, hvoraf den ene koster kr. 359,-.
 Jeg tror at det er det her som Claus tænker på:
 http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=136045
(vare nr. 25-8003)
 Jævnfører man med manualen, passer det fint med det som Claus 
 beskriver.
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
            
              |   |   
            
        
 
            
         
             Preben Andersen (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Andersen | 
  Dato :  20-12-09 14:44 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
              Ole Pagh (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  20-12-09 14:53 |  
  |   
            Preben Andersen skrev:
 >
 > Mon dog.
 
 Hvorfor det svar?
 
 Det er ikke et tangamperemeter som Claus beskriver, men et amperemeter 
 med en fast ringkerne der monteres på lade/forbrugskablet til 
 akkumulatoren. Prøv at downloade instrumentets manual.
 
 -- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
               Preben Andersen (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Preben Andersen | 
  Dato :  20-12-09 15:06 |  
  |  
 
            "Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i meddelelsen 
 news:mn.a37c7d9c1548d1fe.97625@xjyllingesydx.xdk...
 > Det er ikke et tangamperemeter som Claus beskriver, men et amperemeter med 
 > en fast ringkerne der monteres på lade/forbrugskablet til akkumulatoren. 
 > Prøv at downloade instrumentets manual.
 Beklager meget. Jeg troede, blueocean spurgte efter tangamperemeter. Nu vil 
 jeg øve mig i at læse rigtigt   
-- 
 mvh/Preben
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Ole Pagh (20-12-2009) 
         
	
            | Kommentar Fra : Ole Pagh | 
  Dato :  20-12-09 15:18 |  
  |  
 
            Preben Andersen udtrykte præcist:
 > Nu vil jeg øve mig i at læse rigtigt   
Hø hø... Det kender jeg godt.
 Det tager sin tid og kræver en stor indsats og alligevel er resultatet 
 ikke altid helt tilfredsstillende.   
-- 
 hilsen Ole
 (mail: fjern x'erne i mail adr.)
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |