PHP: Return falsem - lignende funktion ?
Fra : Martin Ploug

Dato : 15-12-09 22:50

Hej

Er der i PHP en funktion mage til
JavaScrpts return false ?

Jeg er ved at lave en kontaktformular,
hvor action er
"<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>"> .

I formularen har jeg et antispam-tjekfelt,
hvor brugeren skal indtaste noget bestemt
for at formularindholdet bliver afsendt.
Indholdet tjekkes med PHP, og hvis det ind-
tastede ikke er korrekt ryddes alt indhold,
og indeholdet sendes ikke.

Kan jeg gøre noget for at undgå at hele for-
mularen bliver ryddet ved forkert indtastning
- formularen skal til gengæld ryddes (som
normalt) hvis alle felter er udfyldt korrekt,
og der er klikket på submit ?

Skal man der over i noget med session, eller
hvad gør man der?
Alt sker i samme fil (bortset fra JavaScript
og CSS, der bliver hentet ind linket til eksternt).

På forhånd tak.

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-12-09 12:21

Martin Ploug skrev:

> Er der i PHP en funktion mage til
> JavaScrpts return false ?

Ja da. Det kan laves på flere måder afhængigt af hvad du har brug for:

   return false;
   return 0;
   return '';
   return NULL;

eller bare

   return;

hvis du i virkeligheden slet ikke har brug for en returværdi.

> [...]
> og indeholdet sendes ikke.

> Kan jeg gøre noget for at undgå at hele for-
> mularen bliver ryddet ved forkert indtastning

Ja. Lad være med at rydde den, eller ryd kun udvalgte felter hvis det er det der ønskes. Jeg forstår ikke problemet.

> - formularen skal til gengæld ryddes (som
> normalt) hvis alle felter er udfyldt korrekt,
> og der er klikket på submit ?

Det vil jeg fraråde. Jeg synes at det mest brugervenlige er at
lade indholdet stå. Ellers tror man at man er kommet til at
trykke slet eller på anden måde vælge en slettefunktion.

> Skal man der over i noget med session, eller
> hvad gør man der?

Bruger du ikke allerede session? Det er du da nødt til hvis du
laver en formular der kalder sig selv, og det skal være brugervenlig.
Men det er måske det der er problemet?

En formular uden session bliver totalt tømt når man genhenter siden.

Når jeg laver en formular med selvhenter (!), så er principopskriften denne

   if (isset($_POST['send']) {
      $_SESSION['navn]=$_POST['navn'];
   }

// længere nede inde i formularen (og inde i en PHP-echo-kommando):

   <input type='text' size='40' name='navn' value='$_SESSION['navn]'>

Hvis den ikke står inden i en echo-stribe, må man skrive:

   <input type='text' size='40' name='navn' value='<?php echo $_SESSION['navn]; ?>'>

Den opskrift sikrer at det som brugeren har skrevet i feltet, bliver stående
lige til han ændrer det eller lukker sin browser. Det ændres ikke ved en
genhentning af siden.

--
Bertel

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-12-09 14:27

Martin Ploug skrev:

> Kan jeg gøre noget for at undgå at hele for-
> mularen bliver ryddet ved forkert indtastning
> - formularen skal til gengæld ryddes (som
> normalt) hvis alle felter er udfyldt korrekt,
> og der er klikket på submit ?

Den almindelige brugervenlige metode, når man på serveren opdager, at
klienten har udfyldt noget forkert, er at udfylde felterne igen med det,
som brugeren har sendt.

F.eks. med et tekstfelt:

<input type="text" name="navn" value="<?php echo isset($_POST['navn']) ?
htmlspecialchars($_POST['navn']) : '' ?>" />

- evt. kan man også fremhæve feltet med en farve og/eller skrive en
advarsel.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-12-09 21:16

Hej begge

Mange tak for jeres kommentarer, løsningsforslag
og henvisninger. Jeg må have kigget grundigt på
det I har skrevet, og efterfølgende have rettet
min formluar.

Mvh. Martin