Linux på Eee PC 900
Fra : none

Dato : 13-12-09 17:18

Hej Gruppe,

jeg fandt lige min gamle Eee PC 900 - en af de første - frem igen. Den
trænger nu til en kraftig sw-opdatering, synes jeg. Men Asus synes
åbenbart ikke det samme for der kan jeg ikke hitte noget.

Hvilken distribution er at foretrække til denne lille maskine? Har du
gode erfaringer med en, der bare smutter ind på maskinen?

/Klaus

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-12-09 20:14

none <""klaus\"@(none)"> writes:

> Hvilken distribution er at foretrække til denne lille maskine? Har du
> gode erfaringer med en, der bare smutter ind på maskinen?

Jeg er tilfreds med at køre Debian på min.

http://wiki.debian.org/DebianEeePC/

//Makholm

Fra : jk

Dato : 14-12-09 08:41

On Sun, 13 Dec 2009 17:17:35 +0100, none <""klaus\"@(none)"> wrote:

> [...]
>
>Hvilken distribution er at foretrække til denne lille maskine? Har du
>gode erfaringer med en, der bare smutter ind på maskinen?

Det er ikke en kraftig netbook, så du bør ikke vælge kde desktop, og
ejheller gnome. Xfce desktop må være sagen. Der er flere. Med de
nyeste kerner behøver du næppe være bange for at din wifi (ralink
2860) er understøttet. Jeg ville vælge xubuntu, eller chruncheee.
Sidstnævnte er med openbox desktop.
Se evt. www.distrowatch.com
eller www.linuxin.dk
mvh

John

Fra : none

Dato : 14-12-09 19:47

On 12/14/2009 08:41 AM, jk wrote:

> [...]
> nyeste kerner behøver du næppe være bange for at din wifi (ralink
> 2860) er understøttet. Jeg ville vælge xubuntu, eller chruncheee.

Jeg endte op med at læsse en Fedora ind på en USB disk i første omgang.
Den kører ganske fint, bedst med XFCE eller lign. letvægts environment,
men selv KDE kører nu egentlig ganske rimeligt.

Grunden til Fedora er at det er min foretrukne distribution til mere
almindelige bord- og skødcomputere. Jeg var bare bange for om Fedoraen
ville under støtte al hardwaren, da de jo er ret konservative mht.
drivere - læs det skal være ægte open source før det kommer med.

Jeg siger tak for inspirationen og måske skal nogle af de foreslåede
afprøves på USB disken. Men jeg tror at Fedoraen skal ind på SSD'en,
især fordi jeg kender den bedst, sådan under hjælmen og at jeg ikke
gider at skulle sætte mig ind i noget nyt, når ejg har noget der funker.

/Klaus

Fra : Michael

Dato : 19-12-09 10:21

none wrote:
> [...]
>
> Hvilken distribution er at foretrække til denne lille maskine? Har du
> gode erfaringer med en, der bare smutter ind på maskinen?

Jeg køre Ubuntu og har været rigtig glad for det. Jeg er ikke pro ud i
det med Linux/Ubuntu, men har ikke haft nævnværdige problemer. Jeg er
super glad for hende "den lille lækre", som jeg har døbt den, barnlig
som jeg er.

/michael