Program til visning af mit netværk.
Fra : Bo

Dato : 13-12-09 16:17

Hvilke programmer findes der til at scanne mit netværk - trådet og
wifi - og som kan vise det grafisk med oplysninger?

Bo

Fra : kjeld09

Dato : 17-12-09 00:54

On 13 Dec., 16:16, Bo <b...@bgn.dk> wrote:
> Hvilke programmer findes der til at scanne mit netværk - trådet og
> wifi - og som kan vise det grafisk med oplysninger?
>
> Bo

Hej
Vil du bruge en PC med de en formål, så findes der flere Linux
løsninger.
Under Windows er det bedst nok bare at se på din router, nogle af de
dyre kan vise det grafisk. jeg husker ikke lige nu hvilken, men har se
det.
Min Netgear kan vise tilslutede enheder i tekst.

m v h
Kjeld

Fra : Bo

Dato : 17-12-09 18:39

On Wed, 16 Dec 2009 23:53:40 -0800 (PST), kjeld09
<kjeldnoergaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>det.
>Min Netgear kan vise tilslutede enheder i tekst.

Jeg kan godt se det i routeren - som tekst, som du også skriver, men
jeg ville gerne kunne se det grafisk på min PC.
Jeg kører Windows 7

Bo

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-12-09 00:54

Bo <bo@bgn.dk> wrote:

<snip>

> Jeg kører Windows 7

MS Network Monitor 3.x er gratis.

Kort link

http://tinyurl.com/cozr3b

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Bo

Dato : 20-12-09 10:14

On Fri, 18 Dec 2009 00:53:49 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Bo <bo@bgn.dk> wrote:
>
><snip>

>MS Network Monitor 3.x er gratis.
>
>Kort link
>
>http://tinyurl.com/cozr3b

Jeg har nu installeret programmet MS Network.
Hvordan får jeg programmet til at vise mit netværk grafisk og ikke kun
som en tekstlinie?

Bo

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 20-12-09 18:36

Bo <bo@bgn.dk> wrote:

<snip>

> Jeg har nu installeret programmet MS Network.
> Hvordan får jeg programmet til at vise mit netværk grafisk og ikke kun
> som en tekstlinie?

MS NM 3.x ...?

<http://social.technet.microsoft.com/Forums/en/netmon>

og

<http://blogs.technet.com/netmon>

Og ellers

<http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Network_Monitor>

Fra : Bo

Dato : 20-12-09 18:45

On Sun, 20 Dec 2009 18:36:04 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Bo <bo@bgn.dk> wrote:

> [...]

Det er MS NM 3.3 x64 jeg har installeret på Windows 7.

I dine link kan jeg ikke finde noget om at programmet kan vise mit
netværk grafisk.

Bo

Fra : Brian Kals

Dato : 20-12-09 18:56

"Bo" <bo@bgn.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke programmer findes der til at scanne mit netværk - trådet og
> wifi - og som kan vise det grafisk med oplysninger?
>
> Bo

Et alternativ til microsofts kunne være:

http://www.mikrotik.com/thedude.php

Gratis, godt og nemt at bruge, syntes jeg.

Mvh
Brian

Fra : Bo

Dato : 21-12-09 08:56

On Sun, 20 Dec 2009 18:56:27 +0100, "Brian Kals"
<esa1@houge.spamfree.dk> wrote:

> [...]
>
>Et alternativ til microsofts kunne være:
>
>http://www.mikrotik.com/thedude.php
>
>Gratis, godt og nemt at bruge, syntes jeg.

Bingo - Brian
Det kan lige det jeg skal bruge, og så gør det jo ikke noget det er
gratis. )

Glædelig jul.

Bo

Fra : Mendoza

Dato : 26-12-09 10:02

On Sun, 20 Dec 2009 18:56:27 +0100, Brian Kals wrote:

> [...]
>
> Et alternativ til microsofts kunne være:
>
> http://www.mikrotik.com/thedude.php
>
> Gratis, godt og nemt at bruge, syntes jeg.

Hvordan får man det til at vise forbindelserne?

Jeg har et LAN med 5 PC´er

Fra : Brian Kals

Dato : 26-12-09 15:49

"Mendoza" <tgyur@httr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan får man det til at vise forbindelserne?
>
> Jeg har et LAN med 5 PC´er

Hvordan "forbindelse", hvad er det du gerne vil se?

Mvh
Brian.

Fra : Mendoza

Dato : 27-12-09 09:22

On Sat, 26 Dec 2009 15:49:17 +0100, Brian Kals wrote:

> "Mendoza" <tgyur@httr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan "forbindelse", hvad er det du gerne vil se?
>
> Mvh
> Brian.

En eller anden form for forbindelse mellem PC´erne og router, måske videre
ud i verden?

Som det er nu, er der bare nogle grønne kasser hver for sig. Ved ikke lige
hvad der kan lade sig gøre, men på demobilledet er der vist flere detaljer,
end jeg kan se. (Jeg er ikke nogen stor PC-haj)

Fra : Brian Kals

Dato : 27-12-09 18:37

> [...]
> detaljer,
> end jeg kan se. (Jeg er ikke nogen stor PC-haj)

Det er fordi der er SNMP på alle enhederne. Det er nødvendig, hvis du skal
trække data ud om f.eks link hastighed og forbrug.
Hvis du bruger WINXP, så kan du tilføje SNMP i
START>INDSTILLINGER>KONTROLPANEL>TILFØJ ELLER FJERN PROGRAMMER.

Derinde vælger du "tilføj/fjern windows komponenter"
Derefter sætter du kryds i "administrations- og overvågningsværktøjer" og
klikker næste.
Så bliver SNMP lagt ind.
Husk at tillad SNMP i din firewall, hvis det er nødvendig. Det bruger som
standard port 161

Herefter går du ind i thedude og laver en link linje fra din pc og over til
din router/switch.
Det gøres ved at højre klikke et tomt sted i hovedvinduet og vælge "add
link"
Så trykker du på din pc og bliver ved med at trykke imens du trækker en
linje over til din router/switch, herefter slipper du igen.
Nu skulle der gerne være kommet en linje fra din pc til din router/switch.

Herefter dobbelt klikker du på linjen, så kommer "link" vinduet frem.
Herinde vælger du så at "mastering type" skal være snmp, og du vælger dit
netkort i "interface".
Du kan også sætte speed og type op hvis du vil.
Nu trykker du "apply" og herefter skulle der gerne være en boks på dit link,
der viser RX/TX speed.

Hvis du vil lave om i udseende af boksen, så kan du højre klikke på boksen
og vælge "appearance", men nu bliver det lidt svært med remote support.

Mange enheder som switche/routere/nas/sipbox osv har også SNMP i sig, det
skal bare aktiveres i deres GUI menu.

Prøver at leg lidt med det, det kan rigtig mange ting.
Men det tager altså tid at lære, hvis man ikke er ret meget inde i netværks
begreberne.
Det er ikke et program der er lavet til hr og fru jensens lille hjemme
netværk

Mvh
Brian

Fra : Mendoza

Dato : 27-12-09 19:54

On Sun, 27 Dec 2009 18:36:50 +0100, Brian Kals wrote:

> [...]
> begreberne.
> Det er ikke et program der er lavet til hr og fru jensens lille hjemme

Hej...

tak for svaret!

Jeg må indrømme at det er noget mere "langhåret" end jeg lige regnede med,
måske har jeg ikke brug for det på mit lille netværk. Det var mest ment som
lidt legetøj, også inspireret af div. hackerfilm, hvor man ser der bliver
tracet rundt på et verdenskort.

Det lyder meget interessant, men jeg tror jeg "står af".... (kører WIN7).

Tak for svaret,
Vh, Mikael

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-01-10 23:00

Brian Kals skrev:

<Snip blandt andet lang beskrivelse af hvordan man viser links>

> Det er ikke et program der er lavet til hr og fru jensens lille hjemme
> netværk

Det er bestemt heller ikke lavet til større netværk med mange nodes,
hvis det ikke kan noget så simpelt som selv at vise links. (Kunne nemt
baseres på SNMP info fra routerne i nettet omkring hvilke subnets ligger
på hvilke interfaces.)

En sysadmin med et stort netværk har bedre ting at bruge tiden på, end
at trække streger på et kort. ;)

- Chano Andersen

Fra : Brian Kals

Dato : 06-01-10 23:06

"Chano Andersen" <sunsite092009@chanoandersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> interfaces.)
>
> En sysadmin med et stort netværk har bedre ting at bruge tiden på, end at

Hvis du læste mig tidligere indlæg, så kan du også se at personen der spørg
ikke keder til SNMP.
Uden SNMP, ingen auto links.

Med SNMP laver den selv links, hvilket virker fint her hos mig.

> - Chano Andersen

Mvh
Brian.

Fra : Chano Andersen

Dato : 07-01-10 23:35

Brian Kals skrev:
> Hvis du læste mig tidligere indlæg, så kan du også se at personen der spørg
> ikke keder til SNMP.
> Uden SNMP, ingen auto links.

Det gjorde jeg.

> Med SNMP laver den selv links, hvilket virker fint her hos mig.

Jeg opfattede dit svar som at den kunne komme med yderligere oplysninger
om det manuelt oprettede link, hvis SNMP var tilgængeligt, derfor
kommentaren. Men altid noget at den faktisk godt kan linke selv.

Jeg kan dog ikke forstå, at jeg har et netværk der er således opbygget:

Router fra ISP---Egen Router UDEN NAT---LAN med 3 PC'ere og en IP telefon

Hvis jeg sætter den til at scanne et IP range der fanger både nettet
mellem ISP routeren og min egen router, samt hele mit LAN, så kommer der
grønne kasser for samtlige IP'er selvom der kun er 7 aktive IP'er i det net.

Hvad er den logiske forklaring på dette? (Hvad gør jeg
forkert/misforstår jeg)

- Chano Andersen.

Fra : Brian Kals

Dato : 08-01-10 20:45

> [...]
> net.
>
> Hvad er den logiske forklaring på dette? (Hvad gør jeg forkert/misforstår

Det kan jeg desværre ikke lige svar på, jeg er ikke expert i programmet.
Jeg bruger ikke scanning ret meget, da jeg selv har en lidt anden ide til
hvordan jeg vil se mit netværk end programmet har.
Det er helt sikkert ikke den rigtige måde, men det giver mig et mere logisk
billed af mit netværk.

> - Chano Andersen.

Mvh
Brian