foder?
Fra : battlefields

Dato : 11-12-09 18:04

Hej
Er der nogen der ved om man kan købe dette foder i Danmark?
http://www.carnibest.nl/
Eller kender noget tilsvarende?
Det er vel en form for barf-foder.
Hilsen Vibeke

Fra : JB

Dato : 11-12-09 18:53

"battlefields" <battlefield@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen der ved om man kan købe dette foder i Danmark?
> [...]

http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPHvaderCarnibest.htm

Hilsen
Jytte

Fra : battlefields

Dato : 12-12-09 08:39

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.prof-pet.dk/SiderDK/PPHvaderCarnibest.htm

Hej Jytte
Tak for linket.
Hilsen Vibeke

Fra : jopa

Dato : 11-12-09 18:59

battlefields skrev:
> Hej
> Er der nogen der ved om man kan købe dette foder i Danmark?
> [...]
Det koster spidsen af en jetjager hvis man har en hund som min der
snupper et halvt kg om dagen hvis det er nok

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 11-12-09 22:00

jopa, skrev:

> Det koster spidsen af en jetjager hvis man har en hund som min der
> snupper et halvt kg om dagen hvis det er nok

Langt fra nok
Læs nederst på siden JB linker til,
der står den anbefalede mængde til 20-25gr pr kg hund.
Det bliver vel til 50kg Milo over 1 kg om dagen,
passer meget godt med at mine får knap 1 kg foder dagligt pr snude.
Men ikke til ca 35kr/kg, nærmere 15-20kr/kg alt efter tilbudene.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 12-12-09 10:23

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> wrote in message

> [...]
> passer meget godt med at mine får knap 1 kg foder dagligt pr snude.
> Men ikke til ca 35kr/kg, nærmere 15-20kr/kg alt efter tilbudene.

Hej,

Jeg syntes det lyder af meget.

Vores labrador vil jeg skyde på vejer lige under 30kg og får 2x180gram om
dagen, det er 10/15gram pr kg hund.
(Han får heller ikke meget ved siden af som godbidder.. men der er self.
noget)
Det passer egentlig nogenlunde med dette:
http://www.hundeogkattefoder.dk/proformance_lam_og_ris.htm

Mine forældres hunde får samme foder, og de er noget mere "fede" og knap så
aktive, også labrador, de får ca. samme mængde også.

Det ser ud som om det foder er mere effiktivt end det andet, både ud fra
leverandørens side og mine erfaringer.

Hvis tabellen passer på din hund, hvilket jo er svært at sige, vil dette
foder koste dig 13kr/dag ved en hund på 55kg.
(Det er regnet med vejl. udsalgs pris)...

Du siger selv du normalt bruger for 13-17kr/dag (lidt under 1 kg)

Jeg vil skyde på det meste kommer ud af bagenden... så man kan ikke regne i
kr/kg, men kr/dag :)

(dette var ikke en opfordring eller reklame på foderet..)
Kasper

Fra : Pwh

Dato : 12-12-09 11:54

Kasper, skrev:
> [...]
> (Han får heller ikke meget ved siden af som godbidder.. men der er
> self. noget)
> Det passer egentlig nogenlunde med dette:

Du kan ikke sammenligne fodermængde mellem tørkost og barf.
Tørkost er jo som navnet siger drænet for væde, det er det kød jeg
giver ikke, jeg tilsætter ovenikøbet vand til deres tørrede grøntmix.

> Du siger selv du normalt bruger for 13-17kr/dag (lidt under 1 kg)
>
> Jeg vil skyde på det meste kommer ud af bagenden... så man kan ikke
> regne i kr/kg, men kr/dag :)

Jamen det er da dyrerere at fodre på barf end på tørkost ved mindre man
selv gider tilberede grøntsager og har en billig kødleverandør.
Jeg betaler så glædeligt det ekstra for at se mine hundes madglæde hver dag

> (dette var ikke en opfordring eller reklame på foderet..)

Jeg har før i tiden fodret med tørkost, tvivler stærkt på at jeg
går tilbage til det, det ville mine hunde da blive kede af

/Jens (hvis hunde skal have et griseben til frokost og kallun i aften)

Fra : battlefields

Dato : 12-12-09 12:00

"Pwh" <kkkjhh@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går tilbage til det, det ville mine hunde da blive kede af
>
> /Jens (hvis hunde skal have et griseben til frokost og kallun i aften)

Hej Jens (og andre)

Du skriver at det er på grund af dine hundes glæde ved maden at du "barfer",
men det er vel også et spørgsmål om deres helbred?
Jeg kunne godt lide at vide om fodring med Carnibest kunne betyde bedre
tænder på mine katte (ja, jeg ved godt at dette er en hundeliste, men her er
der flere, der ved noget om barf .
Carnibest er jo hakket, så der er jo ikke specielt meget tandarbejde ved
det. Min teori er at tørfoder ikke er særlig godt for tænderne, men det er
bare min personlige erfaring.
Hilsen Vibeke, der får en ny killing hjem fra Holland som er vant til
Carnibest, deraf spørgsmålet.

Fra : JB

Dato : 12-12-09 12:11

)

> [...]
> bare min personlige erfaring.
> Hilsen Vibeke, der får en ny killing hjem fra Holland som er vant til

Hej Vibeke.

Både mine katte og hunde får råt foder.

Mine katte får daggamle kyllinger, rå hjerter, rå nyrer og rå lever. Det er
de meget glade for. Hjerter, nyrer og lever kan du købe til rimelig pris hos
slagtere og i supermarkeder. Hjerter kan de tåle hver dag, men man skal være
mere tilbageholdene med nyrer og lever.
Du kan også give dine katte alm. kylling skåret ud, det vil mine så ikke
have.

Mine katte er snart 9 år, og de har ikke tandproblemer.

Hilsen
Jytte

Fra : battlefields

Dato : 12-12-09 12:58

> [...]
> have.
>
> Mine katte er snart 9 år, og de har ikke tandproblemer.

Tak for svaret. Nu har jeg 8 katte (+ den nye) så jeg tror det bliver for
stort et arbejde at barffodre alle, men det lyder godt.
Mine katte får foruden deres tørfoder, kogt torsk og lidt dåsemad hver dag,
og ind imellem også kogt kylling (jeg tør ikke give det råt). Jeg har en ide
om at dem der spiser mest af fisken er dem der har bedst tænder, men det er
måske tilfældigt.
Hilsen Vibeke, der undskylder at det nu kom til at handle lidt for meget om
katte.

Fra : Pwh

Dato : 12-12-09 14:07

battlefields, skrev:

> Hej Jens (og andre)
>
> Du skriver at det er på grund af dine hundes glæde ved maden at du
> "barfer", men det er vel også et spørgsmål om deres helbred?

Egentligt ikke, tror at en hund sagtens kan leve fint på god tørkost,
mine trivedes glimrende på Olivers.
Men irrertationen over at maden blev gylpet ned på 12 sek og inspireret
af denne gruppes barfere i sin tid fik mig til at give det en chanche.
Det har hverken jeg eller hundene fortrudt

> [...]
> men det er bare min personlige erfaring.
> Hilsen Vibeke, der får en ny killing hjem fra Holland som er vant til

Min søster barffodrer sin nye kat, ved den får kyllingeviger ind imellem,
så det kan du jo prøve med.
Min egen kat er for gammel (14 år) til at jeg gider at begynde at eksperimenterer,
så den lever af sejfileter/tørkost/rå æggeblommer/egen fangst, det trives den fint på.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 11-12-09 22:03

battlefields, skrev:
> Hej
> Er der nogen der ved om man kan købe dette foder i Danmark?
> http://www.carnibest.nl/
> Eller kender noget tilsvarende?
> Det er vel en form for barf-foder.

Du kommer til at betale i dyre domme for at de blander grøntmix og kød
og putter dem i nogle fine pølser, plat og svindel i mine øjne

/Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-12-09 03:44

battlefields wrote:
> Er der nogen der ved om man kan købe dette foder i Danmark?
> http://www.carnibest.nl/
> Eller kender noget tilsvarende?
> Det er vel en form for barf-foder.

Hvad betyder "barf" egentlig? Jeg har set det flere gange herinde,
efterhånden...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : battlefields

Dato : 12-12-09 08:38

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder "barf" egentlig? Jeg har set det flere gange herinde,
> efterhånden...

Hej Peter
Jeg tror det betyder:
Bones and raw food.
Vibeke

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-12-09 14:37

battlefields wrote:

> Hej Peter
> Jeg tror det betyder:
> Bones and raw food.

Tak. Hvad skal det forstås som værende i modsætning til?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Pwh

Dato : 12-12-09 15:46

Peter Knutsen, skrev:

> Tak. Hvad skal det forstås som værende i modsætning til?

Tørkost og dåsemad.
Princippet i barf er at man fodrer hunden som den ville æde i naturen,
råfodring er også et udtryk du vil støde på og som dækker over det samme.

Mine to Labblandinger er blevet råfodret de sidste 3 år,
det er lidt dyrere og kræver lidt mere planlægning end tørkost,
men det går hurtigt hen og bliver en vane.
Gevinsten skulle gerne værer en gladere og måske sundere hund

/Jens (hvis hunde er både glade og sunde)

Fra : jopa

Dato : 12-12-09 19:24

Pwh skrev:

> Mine to Labblandinger er blevet råfodret de sidste 3 år,

Virkelig så lang tid siden du startede ?
Vedr fet Hollandske forder, så har jeg intet i mod at min hund skal have
det godt, men ville føle mig røvrendt ved at købe det produkt.

Så hellere give ham en ribbensteg eller en makrel eller hvad der er på
tilbud.
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 12-12-09 19:40

jopa, skrev:

> Virkelig så lang tid siden du startede ?

Hvis min hukommelse ikke spiller mig et pus

> Vedr fet Hollandske forder, så har jeg intet i mod at min hund skal
> have det godt, men ville føle mig røvrendt ved at købe det produkt.

Også her.
Men nu er det vist til katten at Vibeke vil købe det,
der betyder kg prisen ikke så meget med den smule mad en kat æder.

Min kat får de "dyre" sejfileter fra Aldi (45 kr/kg),
dem stopper jeg sgu ikke i køterne med de mængder de sætter til livs
De får ind imellem en laks når den er på tilbud, ellers er det
torskerogn og tørfisk hvis det skal værer "alt godt fra havet"

/Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-12-09 05:29

jopa wrote:
> [...]
> det godt, men ville føle mig røvrendt ved at købe det produkt.
>
> Så hellere give ham en ribbensteg eller en makrel eller hvad der er på

Kan det ikke hurtigt blive for fedt? Ulve lever jo af nedlagt vildt, og
vildtkød er mig bekendt meget magert...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : jopa

Dato : 14-12-09 10:14

Peter Knutsen skrev:

> Kan det ikke hurtigt blive for fedt? Ulve lever jo af nedlagt vildt, og
> vildtkød er mig bekendt meget magert...

Rn fisk om uge får han.
Mig bekendt er fisk sundt
En flæskesteg er vel også 80 procent kød

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-12-09 16:24

jopa wrote:

> Rn fisk om uge får han.
> Mig bekendt er fisk sundt

Fisk er sundt for mennesker, fordi vi har *udviklet* os til at spise
fisk, gennem *mange* generationer. Hunde nedstammer fra ulve, og det er
derfor slet ikke sikkert at deres stofskifte kan håndtere meget
fedtholdig kost, herunder fed fisk.

> En flæskesteg er vel også 80 procent kød

Du forholder dig ikke til det væsentlige jeg spørger om, nemlig hvorvidt
en flæskesteg indeholder markant mere fedt end det vildtkød, altså
hjorte og lignende, som ulve - og dermed også hunde er - udviklet til at
spise.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : jopa

Dato : 14-12-09 17:15

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> en flæskesteg indeholder markant mere fedt end det vildtkød, altså
> hjorte og lignende, som ulve - og dermed også hunde er - udviklet til at

Modsat dig mener jeg det væsentlige er at hunde generelt bortset fra min
egen er så afavlet gennem generationer at der intet er tilbage af
den oprindelige ulv.

Grøndlandske hunde lever stort set af fisk og sælkød med masser af den
gode fedt.
Min hunds basisfoder består af rimelige mængder af laks. Foderet er
generelt bygget på laks.
Desuden får han hver dag lakseolie i maden.

Og igen : hunde er ikke udviklet til at spise vildt så som hjorte og
lignende det er mange hundrede år siden de gener er afavlet

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 14-12-09 18:14

jopa, skrev:

> Modsat dig mener jeg det væsentlige er at hunde generelt bortset fra
> min egen er så afavlet gennem generationer at der intet er
> tilbage af den oprindelige ulv.

Mig bekendt er det stadig en teori at hunde nedstammer fra ulve,
mener ikke der er fundet endeligt bevis for det.

> Grøndlandske hunde lever stort set af fisk og sælkød med masser af den
> gode fedt.

Nemlig, fedt er det rene højoktanbenzin, problemet kommer først
hvis benzinen ikke bliver brændt af igen

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 14-12-09 18:11

Peter Knutsen, skrev:

> [...]
> fisk, gennem *mange* generationer. Hunde nedstammer fra ulve, og det
> er derfor slet ikke sikkert at deres stofskifte kan håndtere meget

Hunde skal jævnligt have fed fisk, alternativt fiskeolie
pgr de fedtsyrer som der er i det.
Mine får hver dag fiskeolie, og ind imellem en fed laks.

> [...]
> hvorvidt en flæskesteg indeholder markant mere fedt end det vildtkød,
> altså hjorte og lignende, som ulve - og dermed også hunde er -

Husk på at fedt indenholder mange vitaminer, så det skal hunden have,
self skal man passe på at den ikke bliver overvægtig
Tror ikke man skal regne med at vildthunde specifikt har levet af hjortevildt,
jeg tror mere på teorien om at de er altædene, og i vid udstrækning ådselsædere.

/Jens

Fra : Peter Knutsen

Dato : 14-12-09 05:30

Pwh wrote:
> [...]
> det er lidt dyrere og kræver lidt mere planlægning end tørkost,
> men det går hurtigt hen og bliver en vane.

Indgår indvolde så ikke også i kosten? Jeg kan forestille mig at bl.a.
dyrelunger kan fås ret billigt. (Du ved forhåbentlig godt at man skal
passe lidt på med lever, eller det gælder måske ikke for hunde og andre
rovdyr?)

> Gevinsten skulle gerne værer en gladere og måske sundere hund

Det kan jeg godt forestille mig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Pwh

Dato : 14-12-09 18:03

Peter Knutsen, skrev:

> [...]
> dyrelunger kan fås ret billigt. (Du ved forhåbentlig godt at man skal
> passe lidt på med lever, eller det gælder måske ikke for hunde og

De får lidt af det hele, ikke meget som de ikke æder
Lige lunger har jeg aldrig serveret, aner ikke hvor jeg skulle købe dem
eller om de overhovedet er særligt ernærende.
Og jo, jeg er obs på ikke at give for meget lever, mener selv at jeg
har sat mig rimeligt grundigt ind i hvordan man skal sammensætte foder.

/Jens (hvis hunde skal have grisehaler til aftensmad)