Linux på Macbook Pro
Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 15:39

Hej gruppe,

Jeg er lidt nysgerrrig ang. Linux på ny model Macbook Pro, hvordan det
kører, hvad der ikke virker osv.

Alt hvad jeg umiddelbart kan finde på Google er 3-4 år gamle
informationer og det er jo en helt tidsalder inden for IT

Hvad jeg kan læse mig frem til er det ikke umiddelbart nogen succes
(ndiswrapper kræves, hotkeys virker ikke osv osv osv..).

Hvordan ser det ud i dag?

--
Martin
Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:31

Martin [6000] skrev:

> Hvad jeg kan læse mig frem til er det ikke umiddelbart nogen succes
> (ndiswrapper kræves, hotkeys virker ikke osv osv osv..).

Brug OS X direkte på maskinen - virker bedst. Skal du herudover bruge
en Linux så gør det i en virtuel maskine. Jeg bruger vmware fusion, men
VirtualBox er gratis.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 16:45

Den Thu, 10 Dec 2009 14:39:24 +0000 skrev Martin [6000]:

> [...]
>
> Hvad jeg kan læse mig frem til er det ikke umiddelbart nogen succes
> (ndiswrapper kræves, hotkeys virker ikke osv osv osv..).

Du kan hente en "Live" Ubuntu Linux, og brænde den på en cd.

Så booter du på cd'en. Derefter kan du jo se hvad der fungerer.

http://www.ubuntu.com

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 16:47

> Brug OS X direkte på maskinen - virker bedst.

Det er også mit indtryk. Jeg har på mine sidste 3 Macs været meget
begejstret for systemet.

Jeg har dog et ønske om at køre Linux-only, så hvis det er lidt op ad
bakke på en Macbook, så kan det ende i noget Dell/Lenovo-værk istedet
for

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 16:53

Martin [6000] skrev:

> Jeg har dog et ønske om at køre Linux-only, så hvis det er lidt op ad

Så køb hardware der er understøttet

At købe en Mac for at køre Linux på den er lidt som at købe et
fladskærmstv for at se gamle VHS-bånd.

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 17:30

Den Thu, 10 Dec 2009 16:53:00 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Så køb hardware der er understøttet
>
> At købe en Mac for at køre Linux på den er lidt som at købe et
> fladskærmstv for at se gamle VHS-bånd.

Altså godt nok er Apple ikke hvad det har været, men ligefrem at
sammenligne dem med VHS er måske liiige en anelse groft?

Hvad ville du iøvrigt anbefale, hvis man skal have fancy design PC,
der tydeligt viser at hvis man spørger "hvilken version af Windows er
det?", så er man en idiot?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 17:43

Kent Friis skrev:

> Altså godt nok er Apple ikke hvad det har været, men ligefrem at
> sammenligne dem med VHS er måske liiige en anelse groft?

Du betaler beviseligt mere for Mac'er end for PC'ere (ikke meget, men
mere) så hvorfor ikke udnytte fordelen at OS X er understøttet? Det
giver "klap-op-og-den-er-tændt" fornemmelsen og den slags.

Det er iøvrigt alligevel en Unix med sshd og den slags, så det er kun af
religiøse grunde man vil køre en anden Unixvariant.

> Hvad ville du iøvrigt anbefale, hvis man skal have fancy design PC,
> der tydeligt viser at hvis man spørger "hvilken version af Windows er
> det?", så er man en idiot?

Mig? Jeg er for nærig til den slags, så jeg er ikke den rette at
spørge. Herudover er jeg så pragmatisk at jeg er ret ligeglad.

Men hvis man vil gå på kompromis med fancy design på sin bærbare, er der
vist ikke nogen tvivl hvis man kører en Osborne.
http://oldcomputers.net/osborne.html

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 17:51

Den Thu, 10 Dec 2009 17:43:04 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Du betaler beviseligt mere for Mac'er end for PC'ere (ikke meget, men
> mere) så hvorfor ikke udnytte fordelen at OS X er understøttet? Det
> giver "klap-op-og-den-er-tændt" fornemmelsen og den slags.

Nu var det en maskine til at køre Linux der blev spurgt om. OS X er
ikke relevant i den sammenhæng uanset om det er en Dell eller en Mac.

> Det er iøvrigt alligevel en Unix med sshd og den slags, så det er kun af
> religiøse grunde man vil køre en anden Unixvariant.

Jeg synes ellers kun jeg har hørt negative ting fra folk der har forsøgt
at køre Linux-programmer på OS X. Noget med at X11-programmer ikke
virker som resten af systemet, ingen native GTK, osv. Man får indtryk
af at det er ligesom at køre Xming på en Windows. Sådan en underlig
mellemting.

Derudover er der vist noget med at OS X har en noget alternativ
mappe-struktur, så hvis grunden til at vælge en Linux bærbar er at
det skal virke ligesom på de andre Linux-maskiner man har i forvejen,
så er OS X nok ikke det rette valg.

> Mig? Jeg er for nærig til den slags, så jeg er ikke den rette at
> spørge. Herudover er jeg så pragmatisk at jeg er ret ligeglad.

Åbenbart kun når det drejer sig om at anbefale en bærbar. Du virkede
ikke til at have noget imod at gøre opmærksom på at en Mac er det
forkerte valg i dine øjne.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-12-09 23:44

Kent Friis skrev:

> Nu var det en maskine til at køre Linux der blev spurgt om. OS X er
> ikke relevant i den sammenhæng uanset om det er en Dell eller en Mac.

Både og. Der blev spurgt om at køre Linux ordentligt på en Intel Mac.
Min erfaring siger at det ikke er nemt, og at man bør køre OS X hvis man
ønsker 100% understøttelse af hardware (hvilket vi vist har fået
etableret er det vigtigste for Martin).

> [...]
> virker som resten af systemet, ingen native GTK, osv. Man får indtryk
> af at det er ligesom at køre Xming på en Windows. Sådan en underlig

Virkelig? Der kan man se. Jeg holder mig til xboard og det virker
fint. Det afhænger som altid af det behov man måtte have.

Desuden er VirtualBox ganske gratis. SÅ kan man køre sin
yndlingsdistribution deri.

> [...]
> mappe-struktur, så hvis grunden til at vælge en Linux bærbar er at
> det skal virke ligesom på de andre Linux-maskiner man har i forvejen,

Næh, sådan er der så meget. Men vælger man en MacBook og ønsker 100%
hardwareunderstøttelse så er det bedst med OS X.

> Åbenbart kun når det drejer sig om at anbefale en bærbar. Du virkede
> ikke til at have noget imod at gøre opmærksom på at en Mac er det
> forkerte valg i dine øjne.

Jeg har ikke begreb om hvilken fancy design PC man skal købe hvis man
ønsker en "JEG KØRER IKKE WINDOWS"-pc. Til gengæld har jeg prøvet at
lege med en Ubuntu CD på en Mac.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-09 08:21

Den Thu, 10 Dec 2009 23:44:15 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
> fint. Det afhænger som altid af det behov man måtte have.
>
> Desuden er VirtualBox ganske gratis. SÅ kan man køre sin

Ekstra besvær, bare for at undgå blasfemi mod Apple?

Hvad er der nu i vejen med bare at installere det OS man har brug for?

> Næh, sådan er der så meget. Men vælger man en MacBook og ønsker 100%
> hardwareunderstøttelse så er det bedst med OS X.

Du kunne sige det samme om Dell og Windows.

Uanset om man vælger Dell eller Apple, vil det være et spørgsmål om at
kigge på hvilken hardware der er supporteret, og så vælge ud fra det.

> Jeg har ikke begreb om hvilken fancy design PC man skal købe hvis man
> ønsker en "JEG KØRER IKKE WINDOWS"-pc. Til gengæld har jeg prøvet at
> lege med en Ubuntu CD på en Mac.

Og alligevel protesterer du mod at vælge Apple, der mig bekendt er
eneste valgmulighed.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 18:57

Kent Friis skrev:

> Ekstra besvær, bare for at undgå blasfemi mod Apple?

Øh, jeg troede vi diskuterede på et teknisk, sagligt plan. Der kan man se.

> Hvad er der nu i vejen med bare at installere det OS man har brug for?

Hardwareunderstøttelse i OS'et. Hvilket var det Martin startede med at
spørge om.

> [...]
> kigge på hvilken hardware der er supporteret, og så vælge ud fra det.

> Og alligevel protesterer du mod at vælge Apple, der mig bekendt er

Nu har du tabt mig.

Det eneste jeg har gjort har været at fraråde at køre Ubuntu som
operativsystem på en Mac da hardwareunderstøttelsen er mindre god pr
definition end i OS X, og i øvrigt konstatere at jeg ikke ved hvad man
SÅ skal købe hvis man ønsker at sende et signal om at "JEG KØRER IKKE
WINDOWS".

Er det klar tale?

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-09 19:03

Den Sun, 13 Dec 2009 18:56:33 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Øh, jeg troede vi diskuterede på et teknisk, sagligt plan. Der kan man se.

Jeg så ikke nogen tekniske saglige argumenter for hvorfor man skulle
køre OSX på en Mac, når det er Linux man har brug for.

> Hardwareunderstøttelse i OS'et. Hvilket var det Martin startede med at
> spørge om.

Og som han ville have behov for at spørge om uanset hvilket mærke han
har kig på.

Det er muligt jeg har overset det, men jeg har ikke set noget om
hvilket hardware i en Macbook der kunne give problemer. Kun at hvis
man køber en Mac, skal man køre OSX.

> Nu har du tabt mig.

Når man fraråder noget, er det normalt at kommer med et bedre forslag.

> Det eneste jeg har gjort har været at fraråde at køre Ubuntu som
> operativsystem på en Mac da hardwareunderstøttelsen er mindre god pr
> definition end i OS X,

Præcis som den på alt andet er mindre god "per definition" end i
Windows.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-12-09 20:14

Kent Friis skrev:

> Jeg så ikke nogen tekniske saglige argumenter for hvorfor man skulle
> køre OSX på en Mac, når det er Linux man har brug for.

Jeg mindes heller ikke at jeg på nogen måde har lagt op til en
blasfemifortolkning, men nok om det.

Det spørgsmål jeg mindes at have rejst er hvorvidt Martin faktisk havde
brug for Linux og ikke kunne klare sig med OS X, da der som bekendt er
en Unix-kerne i OS X. Og sshd. Og bash. Og gcc. Og Emacs. Og Så Videre.

Hvis dét er ligemeget, er det andre faktorer der må spille ind for
hvilket valg man skal træffe. Eksempler er fx om hardwaren ER købt,
eller om der er krav til at program X skal kunne køre.

> Og som han ville have behov for at spørge om uanset hvilket mærke han
> har kig på.

Ja. Og?

> Det er muligt jeg har overset det, men jeg har ikke set noget om
> hvilket hardware i en Macbook der kunne give problemer. Kun at hvis
> man køber en Mac, skal man køre OSX.

Der blev bedt om erfaringer, ikke om digre forsvarsskrifter.

Jeg var lige inde at kigge på
http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu/desktopedition og der står
at "Ubuntu is available for PC, 64-Bit PC and Intel-based Mac
architectures." så det ser ud til at Mac'er er officielt understøttede.

Mine erfaringer kan derfor let være forældede.

Det ser ud til at Ubuntu har en dokumentationsside med et punkt med
titlen "Fix Non-Functioning Hardware".

https://help.ubuntu.com/community/Intel_iMac#Fix%20Non-Functioning%20Hardware

Det ser ud til der er potentielt bøvl med trådløst netkort, grafikkort,
lydkort, iSight (webcam) og det trådløse tastatur.

Tilfreds?

> Når man fraråder noget, er det normalt at kommer med et bedre forslag.

Jeg mener bestemt jeg har sagt at Ubuntu kører godt på min arbejds-Dell?

> Præcis som den på alt andet er mindre god "per definition" end i
> Windows.

Kan vi blive enige om at det har krævet meget arbejde at nå til det
stadig vi er på nu med "almindelige" PC'ere?

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-09 23:28

Den Sun, 13 Dec 2009 20:13:48 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> [...]
> brug for Linux og ikke kunne klare sig med OS X, da der som bekendt er
> en Unix-kerne i OS X. Og sshd. Og bash. Og gcc. Og Emacs. Og Så Videre.

Så vidt jeg husker gik det oprindelige indlæg på at han ønskede samme
OS på sin nye bærbare, som på sine andre maskiner.

Hvis det skal være OS-X, så er vi ovre i noget "Hackintosh". Hvordan
ser det så ud med argumentet om bedre hardware-support?

> Ja. Og?

Det har han kun fået svar på for Dell, for Mac'en var svaret bare
"brug OSX".

> Der blev bedt om erfaringer, ikke om digre forsvarsskrifter.

Og han fik anbefalet OSX. Hvornår kommer erfaringerne? Hvad virker ikke?
Hvad kræver ustabile binære drivere?

> Det ser ud til der er potentielt bøvl med trådløst netkort, grafikkort,
> lydkort, iSight (webcam) og det trådløse tastatur.

Trådløst tastatur? På en bærbar?

Grafikkort er antageligt enten nVidia, ATI eller Intel. Altså lige
så problematisk som på en Windows-bærbar.

> Tilfreds?

Nej, manden startede med at fortælle at han havde prøvet at Google,
og fundet nogen sider der nævnte nogen problemer, og så ville han
høre erfaringer om hvor stort problemet var.

Det eneste du har bekræftet er at din Google giver samme resultater
som den han selv bruger

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 00:19

Kent Friis skrev:

> Så vidt jeg husker gik det oprindelige indlæg på at han ønskede samme
> OS på sin nye bærbare, som på sine andre maskiner.

På en Mac.

> Hvis det skal være OS-X, så er vi ovre i noget "Hackintosh". Hvordan
> ser det så ud med argumentet om bedre hardware-support?

Nu må du altså lige holde fokus her. Jeg har på intet tidspunkt sagt
noget om at der skal køres OS X på ikke-Apple maskiner.

> Det har han kun fået svar på for Dell, for Mac'en var svaret bare
> "brug OSX".

Og?

Indtil videre er jeg så vidt jeg kan se den eneste af os to der faktisk
er fremkommet med noget konkret. Dette være sig praktisk erfaring,
eller henvisning til andres skriblerier om emnet.

Du har bare kværuleret...

> [...]
> høre erfaringer om hvor stort problemet var.
>
> Det eneste du har bekræftet er at din Google giver samme resultater

Tjah, men han er tilfreds med hvad jeg har meldt tilbage, og det er fint
med mig.

At du ikke er tilfreds på nuværende tidspunkt, har jeg svært ved at se
er mit problem.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-09 08:13

Den Mon, 14 Dec 2009 00:18:53 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> På en Mac.

> Nu må du altså lige holde fokus her. Jeg har på intet tidspunkt sagt
> noget om at der skal køres OS X på ikke-Apple maskiner.

Det er eneste mulighed for at vælge OSX, hvis man vil have samme OS på
alle maskiner, og ikke alle er Apple.

> Og?

Så ligner det mere et OSX fan argument end et reelt argument.

> [...]
> er fremkommet med noget konkret. Dette være sig praktisk erfaring,
> eller henvisning til andres skriblerier om emnet.

Det er så din holdning.

Jeg har blandet mig fordi jeg også selv har interesse i emnet, og
ikke mener der er fremkommet noget nyt i tråden.

At jeg så nok ender med at opgive projektet af en hel anden grund er
så en anden sag. Jeg blev noget overrasket da jeg så prisen, jeg
synes ellers man har hørt mange gange at en Mac altså ikke er ret
meget dyrere end andre PC'er. Men det gælder åbenbart ikke bærbare.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-12-09 16:49

Kent Friis skrev:

> [...]
> synes ellers man har hørt mange gange at en Mac altså ikke er ret
> meget dyrere end andre PC'er. Men det gælder åbenbart ikke bærbare.

Så køb du en almindelig pc. Så må du leve med at den ikke signallerer
at du ikke kører Windows, men det er du vel vant til.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-09 17:08

Den Mon, 14 Dec 2009 16:49:20 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Så køb du en almindelig pc. Så må du leve med at den ikke signallerer
> at du ikke kører Windows, men det er du vel vant til.

Jeg er vant til at bruge firma-PC'en, så den signalerer ikke noget om
mig.

Men grunden til at jeg overvejede Mac var faktisk at jeg har et
enkelt spil som skulle køre bedre på OSX end på Linux.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 16:47

> Så booter du på cd'en. Derefter kan du jo se hvad der fungerer.

Jeg ejer ikke maskinen endnu og hvis det ikke funker så har jeg spildt
9200,- på ingenting

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 16:51

Den Thu, 10 Dec 2009 15:47:21 +0000 skrev Martin [6000]:

> Jeg ejer ikke maskinen endnu og hvis det ikke funker så har jeg spildt
> 9200,- på ingenting

HVA?! sagde du 9.200 danske kroner?
SÃ¥ er der da vist spildt en masse penge alligevel

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 16:56

> HVA?! sagde du 9.200 danske kroner?

Jydske mønter enddda!

> Så er der da vist spildt en masse penge alligevel

Hehe det er jo spørgsmålet.

En "tilsvarende" Dell koster det samme.

Pt. går jeg efter en maskine hvor Linux kører som en drøm. Og der har jeg
fundet et par stykker eller 4. Men det kan være jeg ender igen igen med
en Mac og OS X, hvilket dog vil være fint, men kunne godt tænke mig at
prøve noget andet for en gangs skyld.

Nu har jeg kørt Linux i snart 10 år og mangler kun at FLOSS' på den
bærbare side - hvis bekvemt og muligt - gider ikke hacke for at få noget
simpelt som fx. funktionstaster til at virke.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 16:57

> Så køb hardware der er understøttet

Jeg har 4 andre modeller i kikkerten Og der er 100% support ab start
ser det ud til.

> At købe en Mac for at køre Linux på den er lidt som at købe et
> fladskærmstv for at se gamle VHS-bånd.

Meh .. jeg er ikke helt enig. Godt nok er OS X hamrende lækker, men helt
ueffen er fx. Mandriva Linux nu heller ikke

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 16:58

> Så køb hardware der er understøttet
>
> At købe en Mac for at køre Linux på den er lidt som at købe et
> fladskærmstv for at se gamle VHS-bånd.

Jeg kender ikke OS X - men det kan da umuligt være bedre end Ubuntu
Linux

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:01

> Jeg kender ikke OS X - men det kan da umuligt være bedre end Ubuntu
> Linux

Med seneste Karmic er der _meget_ der er bedre.

Ej.. eller jo. Karmic er teknisk set okay (selvom det har sine bugs som
så meget andet). Men de har _fuldstændig_ ødelagt den æstetiske oplevelse
fra opstart til shutdown. Det er ikke-sammenhængende, grimt og
ukonsistent

Tjek hvordan fx. Mandriva og Fedora gør - det er 10 gange mere lækkert og
selve systemerne er hverken værre eller bedre så hvorfor "nøjes" ? Jeg
skiftede ihvertfald væk fra Ubuntu desktop.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 17:09

Den Thu, 10 Dec 2009 16:01:07 +0000 skrev Martin [6000]:

> [...]
> og selve systemerne er hverken værre eller bedre så hvorfor "nøjes" ?
> Jeg skiftede ihvertfald væk fra Ubuntu desktop.

Tja - har prøvet Mandriva for nogle år siden. Den er typisk fransk. Da
jeg så skulle melde mig ind i Club Mandriva for at downloade nogle
tilføjelser, OG _BETALE_ for et medlemsskab, røg den ad helvede til. Jeg
har aldrig bare tænkt tanken siden

Prøv lige at nævne et par af de "bugs" du mener Ubuntu Karmic Koala har -
jeg har ikke fundet nogle på de 2 maskiner jeg har, der kører Ubuntu 9.10

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Ole Christensen

Dato : 10-12-09 18:35

Karl Erik Christensen skrev:
> [...]

---snip---

> Prøv lige at nævne et par af de "bugs" du mener Ubuntu Karmic Koala har -
> jeg har ikke fundet nogle på de 2 maskiner jeg har, der kører Ubuntu 9.10

Til at begynde med kan vi tage:
1: "mc", Midnigth Comander, kan ikke oprette katalog "~/.mc"
hvor konfiguration bliver gemt.
2: Cups, (printserver), kan ikke finde "anden" cups netværksskriver.

Begge bug optræder ved ny installation, altså ikke ved opdatering.
(løsning: kopiere konfiguration fra 9.04)

<ole>

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 17:13

Den Thu, 10 Dec 2009 15:56:05 +0000 skrev Martin [6000]:

> Jydske mønter enddda!

Så er de jo 25% mere værd - og alting er 25% billigere

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 17:25

Den 10 Dec 2009 16:12:37 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Så er de jo 25% mere værd - og alting er 25% billigere

Det kan da vist ikke gøre det... Min lillebror købte hus for nogle
år siden - 300 kvm. stuehus, 8000 kvm grund, for noget i retning af
650.000 jyske dollars (ok, det trængte også til en kærlig hånd). Hvor
mange millioner Københavnske pesetas ville man skulle give for noget
tilsvarende?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:20

> [...]
> jeg så skulle melde mig ind i Club Mandriva for at downloade nogle
> tilføjelser, OG _BETALE_ for et medlemsskab, røg den ad helvede til. Jeg

Det er ikke nødvendigt, at betale for noget. Men man kan (for at støtte
dem).

Mandriva har en lidt anden approach end så mange af de andre - man kan
vælge at bruge den eller blot gøre som man plejer. Jeg har valgt det
sidste, men kan være jeg ender med at betale for at støtte dem på et
tidspunkt.

Det værste ved det hele er dog at rigtig meget af deres supportforum er
fransk og det er bare typisk franksmænd: Engelsk?? nej puha da - lad os
lukke os selv inde i vores lille franske klokke så ingen fatter en bjælde
af hvad vi snakker om...

> Prøv lige at nævne et par af de "bugs" du mener Ubuntu Karmic Koala har
> - jeg har ikke fundet nogle på de 2 maskiner jeg har, der kører Ubuntu
> 9.10

Jeg oplevede ikke selv noget, men tænkte på hvad man læser rundt omkring.
En kammerat oplever ingen nævneværdige problemer på sin installation. Det
var derfor jeg skrev "..som så meget andet", altså at det ikke var noget
jeg mente gjorde Karmic værre end de andre.

Det som gjorde jeg skiftede var primært helhedsoplevelsen - den er
ødelagt med Karmic, men nogenlunde intakt på Jaunty. Sekundært var
Mandriva, daværende Mandrake det system jeg startede op på i tidernes
morgen så det er lidt med nostalgiske følelser jeg har valgt at blive hos
det system

Serveren kører dog stadig Ubuntu Server 8.04.3 LTS og det vedbliver den
med indtil næste LTS hvor jeg nok opgraderer. Den kører _svinsk_ godt!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 10-12-09 21:11

Martin [6000] skrev:
> [...]
> fransk og det er bare typisk franksmænd: Engelsk?? nej puha da - lad os
> lukke os selv inde i vores lille franske klokke så ingen fatter en bjælde

Fransk er da ikke et ringere sprog end engelsk.

/Lars

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 21:35

Den Thu, 10 Dec 2009 21:11:17 +0100 skrev Lars Kongshøj:

> Fransk er da ikke et ringere sprog end engelsk.

Det er ringere på et punkt - kommunikation med omverdenen.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:29

> jyske dollars (ok, det trængte også til en kærlig hånd). Hvor mange
> millioner Københavnske pesetas ville man skulle give for noget
> tilsvarende?

Det er vist noget med en faktor 10

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 17:31

Den 10 Dec 2009 16:28:43 GMT skrev Martin [6000]:

> Det er vist noget med en faktor 10

Er du sikker på det er nok?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:32

Den Thu, 10 Dec 2009 16:30:34 +0000 skrev Kent Friis:

> Er du sikker på det er nok?

Kommer en på beliggenheden, men med havudsigt og 5min til Fields -
nej!

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:35

> Så køb en af dem i stedet :)

Fristende ;)

> Jeg er selv glad for Ubuntu som host på min arbejdsmaskine (en Dell) så
> jeg er helt med på at det er fint. Men på en Mac er det bedst med OS X.

Du har nok ret - så virker alt ihvertfald 100% som det skal og er
tiltænkt.

Seneste "rapport" jeg har kunne støve op er fra november sidste år og det
er heller ikke just "out-of-the-box" :-/

Hvordan er støjniveuet på din Dell? Var det en E4600 eller husker jeg
forkert?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 17:37

Den Thu, 10 Dec 2009 16:20:04 +0000 skrev Martin [6000]:

> [...]
>
> Serveren kører dog stadig Ubuntu Server 8.04.3 LTS og det vedbliver den
> med indtil næste LTS hvor jeg nok opgraderer. Den kører _svinsk_ godt!

Du skal ikke lytte til tomme rygter
Gå i Windows gruppen og læs om de millioner af problemer folk har med
Windows 7.

Nu vi er ved nostalgi - jeg startede med hedengangne Red Hat 4 - vist nok.
Da jeg for ca. 5 år siden skiftede til Ubuntu 6.04, og har opgraderet
hele vejen, har jeg ikke haft en computer der kører så stabilt som denne.

Da jeg brændte bundkortet af fordi jeg vendte et ram modul forkert -
hvordan helvede det så end kan lade sig gøre - var det bare i med et
nyt bundkort - og Ubuntu kørte videre

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 17:42

> Snakker vi om fra tænd-til-skrivebord, skrivebord-til-slukket eller
> noget helt andet.

Det hele. Efter POST starter vi med en sort text-only grub. Det er okay.
Så kommer der en sort opstartsskærm med hvidt statisk logo - havde det
været pulserende som på liveskiven havde det været tæt på "perfekt" -
stilen matcher indtil videre. Så kommer der en kobberfarvet GDM
(stilskifte) som booter ind i en brun/orange desktop (stilskifte igen).
Slutteligt når du lukker ned kommer der nogengange en sort skærm med logo
(magen til opstarten) - sådan set ok. Men tit og ofte kommer den ikke og
skærmen er text-only.

Det virker så... ufærdigt.

På Mandriva har jeg blå grafisk grub, blå opstart, blå KDM (kører KDE4),
blå desktop og blå shutdown. Hver gang. Konsistent. Det virker fuldendt
og "perfekt". Bare noget lort hvis man ikke kan lide blå.. hehe.

Men altså systemet virker, så man kunne jo være ligeglad. Jeg kan bare
godt lide øje-guf og da Mandriva (i mit tilfælde) kører lige så godt og
på visse punkter endda meget bedre (fullscreen video som et af punkterne)
så var valget ikke så svært. Og det er jo det fede - der er masser af
vælge imellem og der er noget for enhver smag og behov.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-12-09 18:57

Den Thu, 10 Dec 2009 18:35:15 +0100 skrev Ole Christensen:

> [...]
>
> Begge bug optræder ved ny installation, altså ikke ved opdatering.
> (løsning: kopiere konfiguration fra 9.04)

Tror du bruger KUbuntu - den kender jeg desværre ikke. Jeg bruger Ubuntu
med Gnome desktop, og oplever ikke de problemer du omtaler.

Jeg har aldrig brudt mig om KDE da der altid har været problemer med den.
KDE har altid kun været en halv færdig løsning, og eftergør Windows alt
for meget - efter min mening.

Kan kun anbefale Gnome.

--
Karl Erik.
http://www.ranunkelvej.com

Fra : Kent Friis

Dato : 10-12-09 19:08

Den 10 Dec 2009 17:56:40 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> Tror du bruger KUbuntu - den kender jeg desværre ikke. Jeg bruger Ubuntu
> med Gnome desktop, og oplever ikke de problemer du omtaler.

Hverken mc eller cups har noget med KDE at gøre.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Ole Christensen

Dato : 10-12-09 20:01

Karl Erik Christensen skrev:

> Tror du bruger KUbuntu - den kender jeg desværre ikke. Jeg bruger Ubuntu
> med Gnome desktop, og oplever ikke de problemer du omtaler.

Ja,... undskyld mig, men hvordan kom Du frem til slutsatsen at det,
(måske), skulle dreje sig om Kubuntu ?

Men, på den anden side, skal jag da være ærlig at sige at jeg,
faktisk, har installeret både Kpat, Klines samt lidt andet sjov,
tror Du at det kan ha betydelse ? man skal jo være "tro" den
man elsker, men at "kikke lidt" kan vel ikke være så farligt ?

<ole>

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 19:00

> Jeg har aldrig brudt mig om KDE da der altid har været problemer med
> den. KDE har altid kun været en halv færdig løsning, og eftergør Windows
> alt for meget - efter min mening.

Nja.. det er vist nærmere omvendt.

Men ellers vil jeg nærmere mene de har det gode fra Windows og efterladt
det dårlige. Jeg føler ihvertfald ikke jeg bruger Windows og heldigvis.

KDE4 har imponeret mig rigtig meget.

> Kan kun anbefale Gnome.

Det kører også skidegodt, måske bedre, ihvertfald mere stabilt. Men også
mere kedeligt..

Jeg kan også kun anbefale Gnome.

Fra : Martin [6000]

Dato : 10-12-09 21:43

> Fransk er da ikke et ringere sprog end engelsk.

Det er ikke et "universalt" sprog, selvom de selv mener noget andet
åbenbart

Jeg snakkede lidt med min mentor sidst jeg var på kursus i Lyon - han
fortalte at engelsk var valgfag i skolen og mange forældre overtalte
deres børn til at lade være pga. de ikke kunne lide engelsk pga. gammelt
nag (fortiden).

Jeg synes det er latterligt - de handikapper dem selv på internationalt
niveau.

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-12-09 05:18

> Jeg er dog gladere for min MacBook.

Jeg kan mærke hvor det bærer henad

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-09 08:24

Den Thu, 10 Dec 2009 20:01:03 +0100 skrev Ole Christensen:

> [...]
> har installeret både Kpat, Klines samt lidt andet sjov, tror Du at det
> kan ha betydelse ? man skal jo være "tro" den man elsker, men at "kikke

Fordi KDE også altid har givet mig problemer, selv om det er lang tid
siden jeg har "snuset" til den.
Jeg husker især problemer med at ændre og gemme system indstillinger. Den
gang var det især kppp og Samba indstillinger der drillede, udskrivning
på printer var nemlig Kkomplet Kumuligt - og nu kommer Kent og siger,
at sådanne indstillinger foretager man da i en terminal - det kan
også være rigtigt, men KDE påstår jo, at disse kan foretages vha. GUI'en
- det kan/kunne de bare ikke.
Hvis du har installeret noget K noget, kan det nemt tænkes at være
Ã¥rsagen.

--
Karl Erik.

Fra : Kent Friis

Dato : 11-12-09 08:34

Den 11 Dec 2009 07:24:21 GMT skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> på printer var nemlig Kkomplet Kumuligt - og nu kommer Kent og siger,
> at sådanne indstillinger foretager man da i en terminal

Nej, det sagde jeg ikke. Jeg sagde at mc og cups ikke har noget med
KDE at gøre.

Cups bruger man uanset om man kører KDE, Gnome, XFCE eller en server
uden nogen form for grafik. Eller man bruger gode gamle lpd. Så
problemer med cups tyder absolut ikke i retning af KDE.

Og mc er nu engang et program der kører i en terminal, så hvordan du
kan få det til at pege på at det skulle være et KDE-fænomen kan jeg
slet ikke se.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-12-09 08:31

Den Thu, 10 Dec 2009 20:43:11 +0000 skrev Martin [6000]:

> [...]
> nag (fortiden).
>
> Jeg synes det er latterligt - de handikapper dem selv på internationalt

Ha, jeg husker sgu tydeligt en autoudstyrs biks i St. Tropez - godt nok
20 år siden. Jeg henvendte mig - på engelsk - til indehaveren, som stod i
døren. Han vendte om og gik ind i butikken. Men han fortsatte sgu ind på
sit kontor - og lukkede døren

--
Karl Erik.

Fra : Martin [6000]

Dato : 11-12-09 14:04

> [...]
> 20 år siden. Jeg henvendte mig - på engelsk - til indehaveren, som stod
> i døren. Han vendte om og gik ind i butikken. Men han fortsatte sgu ind

Jeg tror dig gerne.

OK det er blevet _meget_ bedre siden jeg var der for første gang (ca. 10
år siden), men nogle steder kan de stadig blive fornærmet når man
begynder på engelsk..

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 11-12-09 19:25

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Du betaler beviseligt mere for Mac'er end for PC'ere (ikke meget, men
> mere) så hvorfor ikke udnytte fordelen at OS X er understøttet?

Fordi Mac OS X har en hæslig, ufleksibel window manager?

Fordi Mac OS X ikke har et ordentligt, integreret pakkesystem?

> Det er iøvrigt alligevel en Unix med sshd og den slags, så det er kun
> af religiøse grunde man vil køre en anden Unixvariant.

Nej.

Både hvad angår brugervenlighed og systemadministration er Mac OS X ikke
nødvendigvis optimalt.

God fornøjelse,

Jacob
--
»Alle telnet-dæmoner bør aflives«

Fra : Martin [6000]

Dato : 12-12-09 00:04

> Fordi Mac OS X har en hæslig, ufleksibel window manager?

Enig - Finder er gyselig.. ikke så meget udseendet, men funktionsmæssigt.

> Fordi Mac OS X ikke har et ordentligt, integreret pakkesystem?

Nja...

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 13-12-09 15:07

On 11 Dec 2009 13:04:09 GMT, Martin wrote:

> Jeg tror dig gerne.

> OK det er blevet _meget_ bedre siden jeg var der for første gang (ca. 10
> år siden), men nogle steder kan de stadig blive fornærmet når man
> begynder på engelsk..

Ja, det er sjovt som det hjælper hvis man begynder med i det mindste at
_forsøge_ at tale til folk på et sprog de forstår...

Mvh.

--
"Sprecken Sie deutsch, baby" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 13-12-09 15:35

Den Sun, 13 Dec 2009 15:07:23 +0100 skrev Adam Sjøgren:

> Ja, det er sjovt som det hjælper hvis man begynder med i det mindste at
> _forsøge_ at tale til folk på et sprog de forstår...

Tysk? For at tælle som et forsøg, skal det jo nødvendigvis være et
sprog man selv har lært bare lidt af.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 18:07

> Ja, det er sjovt som det hjælper hvis man begynder med i det mindste at
> _forsøge_ at tale til folk på et sprog de forstår...

Jeg kan en smule fransk, men langt fra nok til nødvendigvis at gøre mig
forståelig. Det synes dog, at charmere pigerne så helt skidt er det ikke
nødvedigvis

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 19:12

> Du vil bytte din MacBook med min Dell?
>
> Eller hva'

Pt. kan jeg bytte med en brugt Mayland-kalender.

Jeg har ikke købt endnu :P

> Du bad om meninger - det har du fået :D

Jep og det er lige præcis også hvad jeg søger.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-12-09 20:20

> [...]
> brug for Linux og ikke kunne klare sig med OS X, da der som bekendt er
> en Unix-kerne i OS X. Og sshd. Og bash. Og gcc. Og Emacs. Og Så

Må jeg lige bryde ind?

Teknisk set har jeg ikke brug for Linux. Teknisk set kan jeg klare mig
med alle styresystemer. Teknisk set er jeg ikke så besværlig.

MEN ... jeg foretrækker Linux pga. friheden. Friheden til at gøre hvad
jeg vil, når jeg vil og med hvad jeg vil.

Med OS X er jeg bundet op af en licens. Bundet op af et system som Apple
bestemmer hvordan det skal se ud.

Teknisk set har jeg fuld nytte af OS X - der er ikke noget med systemet
jeg ikke kan af det jeg skal.

Så som skrevet andetsteds i tråden så er valget af en evt. Linux på den
er rent "religiøse" årsager. Ikke fordi jeg teknisk set har brug for det.
Men fordi jeg gerne ville undgå licensen. Fordi systemet virker jo som
det skal og har hvad det skal - jeg er blot bundet af en licens.

Jeg bryder mig ikke om at være bundet af licenser og lukkede systemer -
derfor foretrækker jeg Linux - så vidt det er muligt.

Jeg er dog ikke mere religiøs end at jeg ikke vil nøjes - så hvis Linux
ikke kører perfekt uden større bøvl så bruger jeg noget andet. Jeg har
trods alt en opgave der skal løses, uanset religion.

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-12-09 00:20

> Så vil jeg da foreslå dig at du finder dig den maskine du vil blive glad
> ved - en Unibody MacBook Pro er efter min mening nok det lækreste stykke
> isenkram der kan købes i dag - og som er understøttet af den
> Linuxdistribution du bedst kan lide, og så får det til at spille. Du er
> tilsyneladende motiveret "nok" :)

Jeg er helt enig i, at den bare er lækker. Det er vildt så meget mere
lækker den føles fremfor "enhver" anden alm. bærbar.

Når de nye modeller kommer efter årsskiftet så kan det være jeg tager mig
sammen og køber en. Så kan jeg prøve hvad Mandriva siger til den - hvis
det driller for meget så lever jeg lykkeligt med OS X istedet for - det
er jo heller ikke det værste .. :)