Hvad sker der mht ATI 5870?
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 05:12

Hejsa

Hvad er det lige der sker mht ATI 5870 kortene
Jeg bestilte et kort for evigheder siden men levering bliver udsat
hele tiden, sidste nye er en levering til Januar 2010
Jeg har efterhånden opgivet
Skal hele Danmarks befolkning have nye gfx-kort og har jeg bare været
for sent ude?

Er der nogen her der har fået fat i et af de nye kort?

- Peter

Fra : Jørgen E

Dato : 05-12-09 16:00

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>for sent ude?

>Er der nogen her der har fået fat i et af de nye kort?

Den ser ikke ud til at være tilgængelige i hverken dk, Tyskland eller England.

Jeg selv var heldig at få en Sapphire 5770 i Tyskland for ca. 14 dage siden
hos VV Computer og den var også ca. 400 billigere end de bliver avarteret
til her hjemme, hos dem der har haft den.

Det er generelt et problem med de nye 5000-kort og hvad vi evt. måtte
aftage i DK i den forbindelse er fuldstændig underordnet for tilgængelig-
heden. Jeg læste, at potientialet for bare 57xx-serien er omkring 60 mio.
på verdensplan, så det er uheldigt ATI har problemer med at producere
på den nye teknologi.
Fejlprocenten er meget høj i øjeblikket desværre, hvilket også presser prisen
op når nogen kan levere en gang i mellem. Lige som med Intels SSD, som
dog nu kan fås til rimelig pris hos en enkelt leverandør lige pt.

Det har taget mig 3 uger at sætte et nyt P55-system sammen og køb er
gjort hos 5 leverandører hhv. Tyskland og DK. Bundkortet kunne slet ikke
købes i DK endnu, men i Tyskland den sidste måned næsten.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 05-12-09 16:07

On 05-12-2009 13:11, Peter Lykkegaard wrote:

> Skal hele Danmarks befolkning have nye gfx-kort og har jeg bare været
> for sent ude?

Techreport.com har netop lavet en ny guide over anbefalede systemer:

http://techreport.com/articles.x/18042

De har fjernet Radeon 5xxx kort fra systemerne og erstattet dem med
nVidia kort fordi Radeon kortene er umulige at få fat i. Så problemet
eksisterer med andre ord også i USA.

Techreport siger også at når forhandlerne endelig har dem på lager er
det til et godt stykke over anbefalet pris :(

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-12-09 08:14

Thomas Jespersen skrev

> De har fjernet Radeon 5xxx kort fra systemerne og erstattet dem med
> nVidia kort fordi Radeon kortene er umulige at f fat i. S problemet
> eksisterer med andre ord ogs i USA.

Ok tak for info
Vi erstattede det gamle og døde 8800 gts kort med et 265 i forventning
om at 5870 kunne fås til en fornuftig pris i 2010
Det ser ud til at vi skulle have valgt noget 285 i stedet og glemt alt
om ATI :(

- Peter

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 05-12-09 18:25

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> for sent ude?
>
> Er der nogen her der har fået fat i et af de nye kort?

Problemet er at de nye kort er utroligt populære og at TSMC som producerer
chipsne havde problemer med at producere dem.

The Inq bragte noget om det sidst i november :
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1563212/amd-hd58xx-shortages