Digital TV på Ubuntu
Fra : Martin Larsen

Dato : 03-12-09 22:53

Hej gruppe

Jeg har i dag købt en billig DVB-T USB tuner i Aldi. Jeg havde ikke
forventet at den spillede "out of the box" på Ubuntu, men jeg kan slet
ikke finde ud af om systemet overhovedet ser tuneren...

Jeg er stadig ny her i Linux-verdenen, og på Windows ville jeg bare åbne
enhedshåndtering og se om tuneren stod på listen, men her ved jeg ikke
lige hvordan det gøres. Har googlet lidt og prøvet lsusb, men fandt ikke
rigtigt noget.

Jeg kunne godt bruge et par råd i denne anledning, både til det med
usb-enheder, og til tv-kigning generelt.

Tuneren hedder Zolid, der står ikke noget modelnummer på den...

Hilsen
Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 04-12-09 01:56

Martin Larsen wrote:

> Tuneren hedder Zolid, der står ikke noget modelnummer på den...

Hvad siger dmesg når du forbinder den?

--
Jesper Lund

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-09 09:31

Jesper Lund wrote:

> Hvad siger dmesg når du forbinder den?

Så vidt jeg kan se, ingenting. Dvs. hvis jeg søger efter strenge som
tuner, zolid, dvb etc. så er der ingenting på den lange liste. Betyder
det så at den ikke kan benyttes?

Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-12-09 10:54

On 12/04/2009 09:30 AM, Martin Larsen wrote:

> SÃ¥ vidt jeg kan se, ingenting.

Når jeg sætter min DVB tuner dims i logger den i dmesg:

usb 1-3: new high speed USB device using ehci_hcd and address 6
usb 1-3: New USB device found, idVendor=0b05, idProduct=173f
usb 1-3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3
usb 1-3: Product: ASUS DVBT Tuner
usb 1-3: Manufacturer: ASUSTeK
usb 1-3: SerialNumber: 8702701644
usb 1-3: configuration #1 chosen from 1 choice
dib0700: loaded with support for 9 different device-types
dvb-usb: found a 'ASUS My Cinema U3100 Mini DVBT Tuner' in cold state,
will try to load a firmware
usb 1-3: firmware: requesting dvb-usb-dib0700-1.20.fw
dvb-usb: downloading firmware from file 'dvb-usb-dib0700-1.20.fw'
dib0700: firmware started successfully.
dvb-usb: found a 'ASUS My Cinema U3100 Mini DVBT Tuner' in warm state.
dvb-usb: will pass the complete MPEG2 transport stream to the software
demuxer.
DVB: registering new adapter (ASUS My Cinema U3100 Mini DVBT Tuner)
DVB: registering adapter 0 frontend 0 (DiBcom 7000PC)...
DiB0070: successfully identified
input: IR-receiver inside an USB DVB receiver as
/devices/pci0000:00/0000:00:1a.7/usb1/1-3/input/input7
dvb-usb: schedule remote query interval to 50 msecs.
dvb-usb: ASUS My Cinema U3100 Mini DVBT Tuner successfully initialized
and connected.
usbcore: registered new interface driver dvb_usb_dib0700

Det vigtige punkt er om firmwarefilen (dvb-usb-dib0700-1.20.fw)
er tilstede, den må man nogle gange fiske ud af Windows
CD'en der kom med dimsen.

Måske er det en hjælp til hvad du skal kigge efter i dmesg.

Mogens
--
Mogens Kjaer, mk@lemo.dk
http://www.lemo.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-12-09 14:42

Mogens Kjaer wrote:

> Det vigtige punkt er om firmwarefilen (dvb-usb-dib0700-1.20.fw)
> er tilstede, den må man nogle gange fiske ud af Windows
> CD'en der kom med dimsen.

Er firmwarefilen ikke noget som skal installeres i enheden (tunere) og
ikke i OS? Som når man firmwareopgraderer?

Martin

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-12-09 15:16

On 12/04/2009 02:41 PM, Martin Larsen wrote:
> Er firmwarefilen ikke noget som skal installeres i enheden (tunere) og
> ikke i OS? Som når man firmwareopgraderer?

Firmwaren skal uploades til enheden hver gang
den har været slukket. Det gør kernemodulet
når det bliver loaded.

Måske behøver din DVB dims ikke firmware upload.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Mobile: +45 22 12 53 25

Fra : Kent Friis

Dato : 04-12-09 15:22

Den Fri, 04 Dec 2009 14:41:36 +0100 skrev Martin Larsen:

> Er firmwarefilen ikke noget som skal installeres i enheden (tunere) og
> ikke i OS? Som når man firmwareopgraderer?

Det kommer an på hvor billig dimsen er. RAM er billigere end flash
memory - og hvis man så oveni har forskellige firmwares afhængig af
marked, kan der spares endnu mere på at lade driveren uploade
firmwaren.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-12-09 10:03

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> writes:

> Så vidt jeg kan se, ingenting. Dvs. hvis jeg søger efter strenge som
> tuner, zolid, dvb etc. så er der ingenting på den lange liste. Betyder
> det så at den ikke kan benyttes?

Men hvad siger dmesg når du forbinder den?

Prøv eventuelt at kalde 'dmesg -c' før du forbinder den, så kan du
bagefter se netop hvad kernen har logget i mellemtiden. Så burde det
ikke være nødvendigt at søge efter ukendte tekst-strenge, men du kan
se netop hvad kernen har logget.

Et muligt gæt kan være at den dukker op som et usb-storage device med
en windows-driver på (ikke at jeg specifikt har set tuner sticks gøre
det). Så skal der lige lidt trylleri til at få linux til at finde den
rigtige usb-tuner thingy.

//Makholm

Fra : Peter Makholm

Dato : 04-12-09 16:11

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Det var ikke meget.

Nej, jeg ville mindst forvente at den mellem disse to linjer skrev
noget ala

usb 1-3: New USB device found, idVendor=0b05, idProduct=173f
usb 1-3: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=3

Og jeg ville også forvente at den konfiguration den vælder rent
faktisk skaber noget uddata.

//Makholm

Fra : Sv-e

Dato : 04-12-09 22:57

Martin Larsen skrev:
> [...]
> ikke finde ud af om systemet overhovedet ser tuneren...
> Tuneren hedder Zolid, der står ikke noget modelnummer på den...

Hvis du endnu ikke har fået det op at køre er der en som giver en
opskrift her:

http://www.linuxin.dk/node/15583