Valg af GPS Navigation til Linux
Fra : Martin [6000]

Dato : 01-12-09 23:27

Hej gruppe,

Jeg bevæger mig nok lidt på kanten af fundsatsen, men here goes:

Jeg er på udkig efter en navigationsløsning hvor jeg uden problemer
uanset styresystem kan overføre nye og opdaterede kort til enheden?

Jeg forestiller mig noget ren copy/paste ligesom jeg gør med MP3'erne til
min Creative Zen (som officielt ikke understøtter Linux, men virker
perfekt alligevel pga. mass storage standarden).

Nogle bud?

--
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 02-12-09 00:00

Martin [6000] wrote:

> Jeg forestiller mig noget ren copy/paste ligesom jeg gør med MP3'erne til
> min Creative Zen (som officielt ikke understøtter Linux, men virker
> perfekt alligevel pga. mass storage standarden).

Det tror jeg de fleste kan hvis de understøtter USB.

Min Nokia E71 som jeg benytter som GPS (McGuider) har i hvert fald ingen
problemer. Den dukker op som et drev / mount point når jeg tilkobler
den, og så kan jeg blot overføre hvad jeg har lyst til, deriblandt kort.

Jeg brugte det faktisk i dag til at overføre et tysklandskort :)

Hilsen
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 00:08

> Det tror jeg de fleste kan hvis de understøtter USB.

Nja.

Jeg har kigget på TomTom, Mio og Navigon (samt Garmin som jeg jo har) -
alle har hver deres lille specielle program som nemt og bekvemt overfører
det hele (hvis man altså kører Windows).

> Min Nokia E71 som jeg benytter som GPS (McGuider) har i hvert fald ingen
> problemer. Den dukker op som et drev / mount point når jeg tilkobler
> den, og så kan jeg blot overføre hvad jeg har lyst til, deriblandt kort.

Det er lige det jeg søger.

Enhedssoftwaren kan jeg overføre til min Garmin, men kort er vist lidt
mere advanceret...

--
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-09 07:55

Den 01 Dec 2009 23:07:54 GMT skrev Martin [6000]:

> [...]
>
> Det er lige det jeg søger.
>
> Enhedssoftwaren kan jeg overføre til min Garmin, men kort er vist lidt

Firmware opdateringer? Hvordan fa*en gør du det? Det plejer da at være
et Windows-program. Jeg har hele tiden brugt arbejds-PC'en til at
opdatere firmwaren på min Garmin. (Kort naturligvis også).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 10:58

> Firmware opdateringer? Hvordan fa*en gør du det? Det plejer da at være
> et Windows-program. Jeg har hele tiden brugt arbejds-PC'en til at
> opdatere firmwaren på min Garmin. (Kort naturligvis også).

Inde på garmin.com (ikke .dk) kan man hente selve firmwaren. Den pakker
du ud i konsollen med unzip (det er bare en self-extracting exe).

I de udpakkede filer ligger der en mappe der hedder "Garmin" og i den en
enkelt fil. "GUPDATE.GCD".

Så mounter du din Nüvi som alm. usb-drev og overskriver den gamle fil på
enheden med den nye du lige har pakket ud.

Unmounter og rebooter din Nüvi så opdaterer den automatisk og genstarter
og wupti.

Ifølge Garmin's danske support kan det ikke lade sig gøre, men jeg gjorde
det så sent som i går og jeg ved, at i det store udland er det
fremgangsmåden hvis man ikke gider wine.

Jeg har desværre ikke fundet noget ang. kortopdateringer endnu andet end
det skulle virke fint med wine. Men jeg gider ikke wine - så hellere
boote min Virtualbox med XP og gøre det den vej.

Men allerhelst ville jeg bruge en native Linux løsning.

--
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-09 11:34

Den 02 Dec 2009 09:57:41 GMT skrev Martin [6000]:

> [...]
>
> Så mounter du din Nüvi som alm. usb-drev og overskriver den gamle fil på
> enheden med den nye du lige har pakket ud.

Ah, Nüvi... Det så jeg ikke lige. De er vist anderledes. Jeg har kun:

/media/usb/Garmin
/media/usb/Garmin/gmapsupp.img
/media/usb/Garmin/Poi
/media/usb/Garmin/Poi/poi.gpi

Og den udpakkede firmware-fil hedder "029201000400.rgn".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 12:24

> Ah, Nüvi... Det så jeg ikke lige. De er vist anderledes. Jeg har kun:

Ja, så vidt jeg har kunne læse mig frem til i nat, så er det kun
Nüvi'erne der er så nemme.

Beklager hvis dine forventninger lige var røget helt til vejrs

Generelt er det bare træls at være låst til et system, når det hele kunne
laves meget meget nemmere for _alle_ parter.

--
Martin

Fra : Kent Friis

Dato : 02-12-09 12:28

Den 02 Dec 2009 11:24:12 GMT skrev Martin [6000]:

> Ja, så vidt jeg har kunne læse mig frem til i nat, så er det kun
> Nüvi'erne der er så nemme.
>
> Beklager hvis dine forventninger lige var røget helt til vejrs

Dog ikke. Firmware opdateringer er ikke noget jeg gør så tit at det
betyder noget at skulle finde firma-PC'en frem.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 02-12-09 12:47

> Dog ikke. Firmware opdateringer er ikke noget jeg gør så tit at det
> betyder noget at skulle finde firma-PC'en frem.

Jeg mangler endnu at opdatere mit kort, så det er et rent teoretisk
problem for mig pt.

Jeg ender måske med at købe ny enhed inkl. kort fremfor at opdatere den
gamle.

--
Martin