Gæste pc tilslutning ?
Fra : CC

Dato : 29-11-09 16:31

Knægtens "kammesjuk" kommer på besøg med sin bærbar, som tilsluttes via et
netværkskabel til vores eks. netværk.
Denne bærbar (køre Vista) kan ikke få forbindelse til internettet kun
lokalt.

Ved at vælge kontrolpanel -> netværks- og delingscenter og der trykkes på
"vis staus" ved Forbindelse/LAN-forbindelse fås stausbilled.
Hvis der trykkes på knappen detaljer fås en oversigt over
netværksforbindelsen.
Helt nederst står der IPv6 DNS-Server. I værdifeltet står nogle tal adskilt
af kolon. De samme tal er fordelt på 3 linier og ender på %1, %2 og %3.
Jeg mener, at det er noget "snavns" og der normalt ikke skal stå noget i
værdifeltet. Er det rigtigt ?
Hvis min antagelse er korrekt hvordan får jeg så feltet nulstillet.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-11-09 16:43

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Denne bærbar (køre Vista) kan ikke få forbindelse til internettet kun
> lokalt.

Hvordan er netværket skruet sammen ?

Har I en router ?

Hvis I "kun" har en switch, så mangler I formentlig IP-adreser ud af
huset - men det er rent gæt - fortæl lidt mere om jeres netværk.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : CC

Dato : 29-11-09 19:23

"Jan Vestergaard" skrev i meddelelsen ...

> Hvordan er netværket skruet sammen ?
>
> Har I en router ?
>
> Hvis I "kun" har en switch, så mangler I formentlig IP-adreser ud af
> huset - men det er rent gæt - fortæl lidt mere om jeres netværk.

Netværket består af 3 stationære pc-er tilsluttet via kabler, og 3
lejlighedsvis tilsluttet bærbare.
Det hele er tilsluttet en D-link DIR-655 router. Netværket køre upåklagelig,
og os i huset har ingen problemer.
Kammersjukken har tidligere været her, tilsluttet et rj45 stik og kunne gå
på nette, men det kan han ikke nu.
Jeg vil ikke give ham trådløs adgang, da han bor 2 huse fra os. Han skal
ikke hoppe på vores forbindelse hjemmefra, tilsigtet eller utilsigtet.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-09 17:05

On Sun, 29 Nov 2009 16:30:51 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
> af kolon. De samme tal er fordelt på 3 linier og ender på %1, %2 og %3.
> Jeg mener, at det er noget "snavns" og der normalt ikke skal stå noget i

Det er normalt for en Vista og Windows 7-maskine.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-09 19:52

On Sun, 29 Nov 2009 19:22:52 +0100
"CC" <CC@mail.dk> wrote:

> Kammersjukken har tidligere været her, tilsluttet et rj45 stik og kunne gå på nette, men det kan han ikke nu.
Er det ikke noget med, at man i vista sp2 skal tillade netværk på
individuel basis, altså den famøse vista skal gives lov til at anvende
jeres netværk?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Chano Andersen

Dato : 29-11-09 20:09

CC skrev:
> [...]
> og %3.
> Jeg mener, at det er noget "snavns" og der normalt ikke skal stå noget i

Det er ikke noget snavs, det er blot fordi IPv6 er aktiveret og fungere.
Tallene (Og bogstaverne) adskilt af kolon, er IPv6 adresser, at de har
%1 efter, kan jeg ikke lige huske betydningen af, men det er ikke farligt.

- Chano Andersen

Fra : CC

Dato : 29-11-09 20:16

"Chano Andersen" skrev i meddelelsen ...

> Det er ikke noget snavs, det er blot fordi IPv6 er aktiveret og fungere.
> Tallene (Og bogstaverne) adskilt af kolon, er IPv6 adresser, at de har %1
> efter, kan jeg ikke lige huske betydningen af, men det er ikke farligt.

Fint - Ok, så er det ikke der fejlen ligger.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-11-09 23:55

On Sun, 29 Nov 2009 20:09:21 +0100, Chano Andersen
<sunsite092009@chanoandersen.dk> wrote:

> %1 efter, kan jeg ikke lige huske betydningen af, men det er ikke farligt.

Det er fordi det faktisk er link-local adresser, den viser, og
eftersom det er det samme på forskellige interfaces, bruger Windows
%noget til at indikere, hvilket et interface, der er tale om.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-09 20:48

On Sun, 29 Nov 2009 20:20:50 +0100
"CC" <CC@mail.dk> wrote:

> Kan du uddybde dit svar lidt mere. Skal det forstå sådan, at Vista (på den aktuelle maskine) skal have lov til, at bruge netværket.

Jeg mener, du skal konfigurere den aktuelle maskine til at anvende dit
netværk; den tilslutter sig ikke automatisk et netværk, selvom den godt
kan se routeren.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-11-09 20:53

On Sun, 29 Nov 2009 20:47:31 +0100
Michael Rasmussen <mir@miras.org> wrote:

> Jeg mener, du skal konfigurere den aktuelle maskine til at anvende dit
> netværk; den tilslutter sig ikke automatisk et netværk, selvom den godt
> kan se routeren.

Måske det også kan skyldes en af følgende fejl:
http://support.microsoft.com/default.aspx/kb/928233
http://support.microsoft.com/kb/299357

--
Hilsen/Regards