gearkasse olie peugeot viva city
Fra : Holgersen

Dato : 28-11-09 12:22

Hej

Har lige købt en peugeot viva city scooter brugt , og vil gerne skifte
gearolien.

Jeg kan se en sekskantet skrue helt bagerst på motoren (oppe midt på
motorblokken).

Går ud fra at det er påfyldning og nivua hul, men hvor tapper man olien af.
syntes ikke jeg kan se/ mærke nogen skrue forneden.

Er der en der ved dette , måske enda ligefrem et link til et billede,

På forhånd tak

mvh

john

Fra : scootergrisen

Dato : 28-11-09 04:59

Prøv at se : http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/service_olie.html#skift_gearolie
og : http://www.youtube.com/watch?v=q2fSVNYZsSc

På nogle scootere skal man fylde op det nederste af hullet, altså lige
så det begynder og løbe ud.
På andre scootere skal der påfyldes en bestemt mængde. Check din
manual og se hvad der står hvis du fik den med.

Ellers såt der nogen gange for eksempel OIL 0,12 liter lige der ved
påfyldningsskruen på.

Olien kommer lettere/hurtigere ud hvis den er varm så hvis du gør det
lige efter du har kørt en god lang tur så får du mere af den gamle
olie ud.

Fra : Holgersen

Dato : 28-11-09 20:19

Tror jeg har fundet løsningen , der er kun det ene hul ,da man
tilsyneladende kun skal kontrollere, at der er olie, og opfylde hvis der
skulle mangle.

mvh

John

Fra : scootergrisen

Dato : 01-12-09 08:30

Jeg er næsten 100% sikker på at der er en drænskrue, alt andet ville
være åndsvagt.

Og olien bliver jo brugt/gammel så den skal jo skiftes engang
imellem... og hvordan skulle man så skifte den hvis der ikke var nogen
drænskrue forneden ?

På 4 takt scootere skal gearolien skiftes efter 300 km fra ny af. også
hver 5000 km derefter. og reduktionsgearet ved jo ikke om det sidder
på en 4 takt eller 2 takt scooter så jeg vil tror det samme gælder for
din scooter.

Og efter som du har købt en brugt scooter så det ikke sikkert du ved
hvornår den sidste har været skiftet så jeg ville da skifte gearolien
her snart så ved du at det er iorden.

Ellers kør da lige forbi et scooter værksted og spørg hvordan man
skifter olien også kan du jo købe olien der hvis du vil.

Fra : Holgersen

Dato : 01-12-09 20:02

Jeg fandt dette i en manual for peugeot viva city, mit engelsk er godt nok
ikke særligt godt , men mener at læse, at det ikke skal skiftes, men jeg vil
da ved lejlighed holde ind ved scooterforhandleren for lige at chekke .

28 Relay box oil level a

( . . 8

Note 1: Early models were fitted with a relay

box drain plug. For those models Peugeot

recommend changing the oil every 10,000 km.

For all models without a drain plug, it is

sufficient to check the oil level at 10,000 km as

described below.

Note 2: From mid-2002 the oil level plug was

deleted from the casing - it is not necessary to

change the oil during the life of the scooter,

except in the event of relay box overhaul. The

level can however be checked if desired when

the drive belt cover is removed for inspection

of the belt and rollers (see Section 24); with

the cover removed the relay box oil level plug

is accessible.

1 Support the machine in an upright position

on its stand on level ground. Raise the front

wheel, if necessary, so that the rear wheel is

touching the ground.

2 Clean the area around the oil level plug on

the back of the casing, then unscrew the plug

(see illustratio

mvh

john

Fra : scootergrisen

Dato : 02-12-09 04:30

>For all models without a drain plug, it is sufficient to check the oil level at 10,000 km as described below.

Hold da kæft du har sku ret.
Der lærte jeg noget nyt. De var da lige godt vildt at man ikke skal
skifte olien i hele scooterens liv.
Kan du eventuelt give et link til manualen eller uploade den her :
http://mentos.wep.dk/scooterhjemmeside/download.html