Samsung CLX-3175N
Fra : Thomas Jensen

Dato : 24-11-09 16:56

Jeg har lige købt en farvelaser-multifunktionsmaskine - en Samsung
CLX-3175N - og jeg kan fortælle interesserede, at den virker fint med
Linux (Ubuntu 9.10). Den fås både med og uden netkort (min er med).

Først brugte jeg den driver der bliver foreslået af Ubuntu - Foomatic/
foo2qpdl - hvilket ikke var noget at skrive hjem om. Temmelig skuffende
resultat. Scanneren skulle også virke via nettet, men xsane fandt den
ikke umiddelbart, muligvis fordi man skal tilrette /etc/sane.d/net.conf.

Jeg kom dog aldrig så langt, for jeg hentede driver og programmer fra
Samsung's hjemmeside, og installerede dem.

Og nu virker det hele tilfredsstillende. Printeren skriver pænt, farverne
er måske lidt for kraftige, men okay, og scanneren virker via nettet.

I brugervejledningen er der i øvrigt et helt kapitel om installation og
opsætning af Linux-driver og software! Det er jo ikke noget vi Linux-folk
er vant til, så hatten af for det...

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : jk

Dato : 25-11-09 10:11

On 24 Nov 2009 15:55:58 GMT, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> [...]
>
>I brugervejledningen er der i øvrigt et helt kapitel om installation og
>opsætning af Linux-driver og software! Det er jo ikke noget vi Linux-folk

Takker for tippet. Jeg går videre med det. Checker prisen og sådan.

John

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-11-09 10:44

Den Wed, 25 Nov 2009 10:10:35 +0100 skrev jk:

> Takker for tippet. Jeg går videre med det. Checker prisen og sådan.

Uden netkort er den direkte billlig:

http://old.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=306&Soegeord=clx-3175

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : jk

Dato : 25-11-09 10:52

On 25 Nov 2009 09:44:17 GMT, Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

>Uden netkort er den direkte billlig:
>
>http://old.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=306&Soegeord=clx-3175

Ja, og min router har usb. Så jeg skal have den billige.

Har checket at et komplet tonersæt løber op i 1100 kr, og dækker 1500
sider s/h og 1000 farve sider.

Man hører ellers, at det er brother og hp, man skal gå efter.

Jeg printer dog ikke ret meget, og klarer mig med en canon i865
vlækprinter. Den er fra chip-sikringen kom, og uoriginale blæksæt
løber kun op i ialt 120 kr.
Hvor mange sider mon så det er ? regnestykket går op, hvis jeg kun har
til 100 sider farve. Hmmm ..

mvh

John

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-11-09 16:14

Den Wed, 25 Nov 2009 10:52:12 +0100 skrev jk:

> Har checket at et komplet tonersæt løber op i 1100 kr, og dækker 1500
> sider s/h og 1000 farve sider.

Min erfaring er, at med laserprintere kan du nogenlunde regne med
sideantallet. Faktisk kan man ofte printe mere end det antal sider
producenten lover. Selvfølgelig, hvis man printer mange billeder, ryger
der en del toner, og så bliver antallet af sider noget mindre.

Min erfaring med blækprintere er lige det modsatte. Senest har vi haft en
billig HP multifunktionsprinter, og ca. hver gang vi har skulle bruge
den, var patronerne været tørret ind eller en farve brugt op. Og er bare
en farve brugt op, så er det en ny patron. Se, DET var dyrt...

> Man hører ellers, at det er brother og hp, man skal gå efter.

Jeg har en S/H Brother HL-2030 laserprinter. Ud over at den er et rent
støjhelvede når den kører, så kan den Linux-driver Brother leverer ikke
udskrive med samme opløsning som deres windowsdriver.

Jeg overvejede længe en HP farvelaser multifunktionsmaskine - CM1312 MFP
- fordi den kan udskrive med PostScript 3, PCL 6 og PCL 5c, hvilket jeg
vil forvente der er ret god understøttelse af til Linux. Men den er på
papiret noget dårligere - printer i maks 600x600. I gamle dage var HP
synonym med kvalitet, men jeg ved ikke om den holder mere, så jeg turde
ikke stole på at den, trods de dårligere data, skulle være bedre end
Samsung.

> [...]
> kun op i ialt 120 kr.
> Hvor mange sider mon så det er ? regnestykket går op, hvis jeg kun har

Hvis du ikke har brug for scanner og kopi-funktion, men kun print, så vil
jeg mene der er er flere gode bud på en farvelaser. Jeg kan ikke anbefale
nogen bestemt, men jeg vil tro kvaliteten af driveren er vigtigere end
selve hardwaren. Der er jo ingen fidus i at den kan printe i 1200x1200,
hvis den driver der følger med til Linux kun tillader 600x600 (som min
Brother) eller at udskrifterne ligner noget der er løgn (som Foomatic/
foo2qpdl til min nye Samsung). At Samsung så laver en driver der faktisk
er helt udemærket, er jo bare et held.

Hvordan gode de frie drivere til fx. PostScript 3, PCL 6 og PCL 5c er,
det ved jeg ikke, men det er da noget mere gennemprøvede printersprog, så
mon ikke kvaliteten er i orden? Det vil i hvertfald være det jeg ville
kigge efter, hvis jeg stod og skulle finde en printer med god
understøttelse under Linux.

Men hvad siger i andre? Hvilket printere/sprog er bedst under Linux?

--
Thomas Jensen, Horsens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-09 18:35

On 25 Nov 2009 15:14:25 GMT
Thomas Jensen <tj@fabel.dk> wrote:

> Men hvad siger i andre? Hvilket printere/sprog er bedst under Linux?

PostScript er til enhver tid at foretrække, da PostScript er native
udskriftformat på Unix/Linux. Så understøtter printeren PostScript, er
der i realiteten ikke behov for en printerdriver.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 26-11-09 09:55

On 24 Nov., 16:55, Thomas Jensen <t...@fabel.dk> wrote:
> [...]
>
> I brugervejledningen er der i øvrigt et helt kapitel om installation og
> opsætning af Linux-driver og software! Det er jo ikke noget vi Linux-folk

Tak Thomas, for din rapport,
Jeg har selv en Epson DX4400.
Jeg vurderer, jeg ligger omkring 50 kr pr. printet side,
Samsung CLX-3175N er nu under overvejelse,
mvh
jhp