Newbie spørgsmål
Fra : P_A

Dato : 23-11-09 16:02

Jeg er lige begyndt at lære PHP og det første jeg ville lave var en lille
quiz med et spørgsmål og 3 svar muligheder. Det vil så sige at de 2 svar
muligheder er falske og man får en fejl hvis man svare forkert.
Mit spørgsmål lyder om koderne er ok at bruge? Jeg tænker på om jeg har
grebet det rigtigt eller forkert an og om alle vil kunne bruge quizen - og
her tænker jeg på folk med skiftende IP adresser og brug af proxy server.
Her er koderne:
main.php
<?php
session_start();
?>
(Et eller andet spørgsmål)

page1_1.php
<?php
session_start();
$_SESSION['var1'] = $_SESSION['var1'] + 1;
?>

page1_2.php
<?php
session_start();
?>

(nyt spørgsmål)

page1_3.php
<?php
session_start();
$_SESSION['var1'] = $_SESSION['var1'] + 1;
?>

--
PA

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-09 16:25

P_A skrev:

> [...]
> her tænker jeg på folk med skiftende IP adresser og brug af proxy server.

Du husker vel at pakke hver fil ind i det rigtige HTML-skelet?
Men det ser rigtigt ud. I dit sted ville jeg blot forenkle det
ved kun at lave to svarsider, en for rigtigt svar, og en for
forkert. De to fejlfiler du har, er jo ens.

Det ville både forenkle og komplicere sagen hvis du kun lader
main.php stille spørgsmål og så kalder den igen fra filen med
"rigtig". Det kan klares med en sessionsvarabel der tælles op.

--
Bertel

Fra : P_A

Dato : 23-11-09 17:13

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen
> Du husker vel at pakke hver fil ind i det rigtige HTML-skelet?

Jo HTML tags kommer. PHP'en skulle lige være på plads før jeg begynder på
design.

> Det ville både forenkle og komplicere sagen hvis du kun lader
> main.php stille spørgsmål og så kalder den igen fra filen med
> "rigtig". Det kan klares med en sessionsvarabel der tælles op.

Du mener ligge spørgsmålene ind i variabler?
Så er det vel "If " og "Then" jeg skal til at kigge på efter lige at have
kigget lidt i "PHP-bogen"?

Tak for svaret.
--
PA

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-11-09 19:23

P_A skrev:

> Du mener ligge spørgsmålene ind i variabler?

F.eks.

> Så er det vel "If " og "Then" jeg skal til at kigge på efter lige at have
> kigget lidt i "PHP-bogen"?

Ja, det kan sagtens klare problemet.

Til visse if-then-grupper findes der en anden og mere overskuelig
opstilling som i PHP hedder en switch-case-konstruktion. Den er
ike svær at forstå og bruge, men *husk* at hver case skal
afsluttes med break;. Her er et skema:

switch ($_SESSION['opgave']) {
   case 1: echo "Hvad er 2+2?"; break;
   case 2: echo "Hvad er 4+4?"; break;
   case 3: echo "Hvad er 6+6?"; break;
   default: echo "Nu kan jeg ikke hitte på mere!"; break;
}

Der er andre måder at lave det på. Hvis du synes det bliver for
meget på én gang, så blot hold dig til if-then. Det er den
vigtigste konstruktion at få lært.

--
Bertel