Hjælp til samba på ubuntu server
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 22-11-09 16:17

Hej,

Er lidt (læs: meget) ny indenfor linux servere, men jeg har installeret Ubuntu server 9.04, og er ved at sætte samba op.

I windows explore kan jeg se serveren, jeg kan også se en mappe der hedder "homes", men jeg kan ikke umiddelbart få adgang til den.
Hvis jeg derimod tilgår \\server\user bliver jeg bedt om brugernavn og password, og så får jeg fint adgang til denne mappe, men også
til \\server\homes , som bare er samme mappe. Hvorfor det?

Andet problem:
Jeg ville gerne oprette en delt mappe til billeder, musik o.l. Til dette har jeg fulgt
https://help.ubuntu.com/9.10/serverguide/C/samba-fileserver.html. dog med 'path = /homes/share' (er det dumt? Jeg har lavet en stor
partition til /homes, derfor vil jeg gerne have alt der fylder til at ligge det) Jeg kan fint se indholdet i mappen \\server\share
men jeg kan ikke oprette en ny mappe i den. Rettighederne er 755. Hvad gør jeg galt?

mvh Frank

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 01-12-09 09:00

On Nov 22, 4:16 pm, "Frank K. Jensen" <frank1234-slet-dette-
samt-...@indbakke.com> wrote:
> [...]
> men jeg kan ikke oprette en ny mappe i den. Rettighederne er 755. Hvad gør jeg galt?

Begge maskiner ska have samme gruppe navn i windows gruppen som
default hedder home , hvis du har samme brugernavn og password på
begge maskiner skal password kun skrives en enkelt gang. i samba kører
jeg selv med "bruger-deling" i servertypen. mabberne i samba kan du
dele som du definerer.

Mhv
Ole Michael Clemmensen