Overvågning af netværk?
Fra : Lars

Dato : 22-11-09 05:41

Hej

Jeg sidder med et lille netværk, hvor der er ca 12 bruger.

Internettet "kører" rigtig dårligt. - Har en ide om, at der er en
der down- eller uploader meget.

Er der nogen der kender et program der kan scanne/holde øje med
hvor meget den enkle clinet bruger. (real time evt.)

mvh.
Lars

Fra : Leif Neland

Dato : 22-11-09 14:16

Lars skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der kender et program der kan scanne/holde øje med
> hvor meget den enkle clinet bruger. (real time evt.)

Det kommer an på...

Hvis du kun har en/flere hubs, så ser alle de andres trafik, og et
program kan sniffe trafikken.

Har du en simpel switch, ser hver enkelt maskine kun den trafik, der
skal til/fra den, og du kan ikke sniffe.

Har du en avanceret switch, kan man enten sætte en port til at sende al
trafik, og på den kan der sættes et snifferprogram.

Eller switchen kan, via snmp, fortælle om trafikken på hver port, dog
oftest kun i bits, ikke delt op i protokoller eller adresser.
Det kan så vises med f.ex. mrtg.

Leif

Fra : Nicolai

Dato : 22-11-09 21:53

Hvad så med på wireless :)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-11-09 14:17

On 22 Nov., 13:40, Lars <lkj...@hotmail.com> wrote:
> Hej
>
> Jeg sidder med et lille netværk, hvor der er ca 12 bruger.
>
> Internettet "kører" rigtig dårligt. - Har en ide om, at der er en
> der down- eller uploader meget.

Start med at kikke på switchen,, er der en port der er aktivitet på
konstant... kunne det jo være der´!

men det er jo nok nemmere at skaffe noget hardware eller software til
at styre båndbredden.. men du siger jo ikke så meget om jeres netværk!

Fra : Lars

Dato : 23-11-09 02:19

> [...]
>
> men det er jo nok nemmere at skaffe noget hardware eller software til
> at styre båndbredden.. men du siger jo ikke så meget om jeres netværk!

Det er et meget simpelt netværk.
1 switch, hvor alle er sat til.
1 router med kabel til switchen.
Der er ikke noget man kan stille på switchen (knapper el. lign)

mvh
Lars

Fra : Christian 'CeeJay' J~

Dato : 07-12-09 21:04

Lars wrote:

> Det er et meget simpelt netværk.
> 1 switch, hvor alle er sat til.
> 1 router med kabel til switchen.
> Der er ikke noget man kan stille på switchen (knapper el. lign)

Hvilken router ?

Trådløse routere der er kompatible med enten Tomato eller DD-WRT firmwaren kan
flashes til disse.

http://www.polarcloud.com/tomato
http://www.dd-wrt.com

Begge giver mulighed for QOS trafficshaping som kan løse dit problem ved at
prioritere traffik og har muligheder for at overvåge hvem der bruger hvad,
hvor meget og hvornår.

Alternativt kan man også bygge en software-router på en linux pc (det er
faktisk også det firmwaren på en wifi-router gør) og bruge QOS og overvågning.

Eller evt gennem en Windows PC , sat op som router med cfosspeed (en QOS
trafficshaper , med statestik) installeret.

http://www.cfos.de/speed/cfosspeed_e.htm

Endeligt kan man også sætte en router til at bruge OpenDNS' dnsservere og så i
sit OpenDNS kontrolpanel udelukkede "skadelige" sites. Det er dog en styg måde
at begrænse folks net på og jeg anbefaler ikke at man spærrer for adgangen til
andet end malware, phishing og virus sites.

http://www.opendns.com/

Den ultimative løsning ville nok være at køre cfosspeed på alle windows pc'ere
i cooperative mode og sørge for at deres eventuelle bittorrentprogrammer
understøtter Local Peer Discovery (utorrent gør) - QOS på enten routeren eller
en linux/bsd pc samt en (transparent) proxy på linux/bsd pc'en.
Det kræver dog en vis IT erfaring at sætte en sådan løsning op.

Mvh
Christian

Fra : Kell Petersen

Dato : 23-01-10 13:18

Surt , Jeg har lige smidt en 48 ports Enterasys ud. fordi at den fyldte for
meget.
Kun været brugt til lan party.
Der var software med til at tjekke hvert stik.

Fra : dafb

Dato : 28-11-09 03:06

On 23 Nov., 10:19, Lars <lkj...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>  1 switch, hvor alle er sat til.
>  1 router med kabel til switchen.
> Der er ikke noget man kan stille på switchen (knapper el. lign)

Hvis økonomien tillader det, så kan du evt. købe en managed switch.
Det giver dig meget bedre kontrol med trafikken og en masse andre
muligheder, som bla. dem Leif beskrev.

/Danny

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-09 04:08

> Det er et meget simpelt netværk.
>  1 switch, hvor alle er sat til.
>  1 router med kabel til switchen.
> Der er ikke noget man kan stille på switchen (knapper el. lign)

Det er heller ikke så spændende at bruge en passe penge på en switch
for at finde ud af hvem der bruger båndbredde. Du/i skulle hellere
bruge nogle penge på en "shaper" løsning. en hardware eller software
løsning hvor der styres båndbredde
Smartshare systems er nævt tidligere, men koster vist ca. 5000,- for
StraightShaper 350..
En lille strømbesparende computer med fx ATOM processor med linux og
et passende shaper program burde vel også være løsningen.. Men kræver
selvfølgelig opsætning osv osv.

Uanset er det jo ikke særligt funktionelt at købe en dyr manage switch
for at finde ud af hvem der bruger båndbredde! For hvad skal man gøre
ved det??

Ingen ting!

Jo i kan sætte regler for at man ikke må download eller bruge
båndbredde... hvis de vil det må de finde andet internet.. og så må du
koble dem fra, er det det du er ude i?

Fra : N/A

Dato : 07-12-09 21:04