Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Indkøb i firmaregi
Fra : Optimus Prime

Dato : 20-11-09 12:47

Hvordan er reglerne i forbindelse med indkøb til et personligt ejet firma.

Altså kan man indkøbe fx et fladskærmstv til firmaet (som er privat ejet
og ligger på samme adresse som personen) eller er der nogle former for
krav til indkøb?

Og hvad hvis man efterfølgende lukker firmaet (med en positiv saldo på
få tusinde kroner), så skal ejeren selvfølgelig betale skat af
overskuddet men hvad så med aktiverne som fx det tv?

Fra : KT

Dato : 20-11-09 16:51

Du kan i princippet købe hvad du vil, men har indkøbet ingen relevans i
forhold til firmaet eller 'lugter' langt væk af privatindkøb får du ingen
mulighed for at fratrække moms eller afskrive/sttraksafskive ydelsen i
virksomhedens regnsskab.

Knud

Fra : Michael Sørensen

Dato : 21-11-09 12:20

Optimus Prime skrev:
> [...]
>
> Altså kan man indkøbe fx et fladskærmstv til firmaet (som er privat ejet
> og ligger på samme adresse som personen) eller er der nogle former for

Umiddelbart ud fra de sparsomme oplysninger, der er givet, skal du diske
op med rigtig gode argumenter for at få det godkendt som
erhvervsmæssigt. Ikke fordi det er så farligt at købe et fladskærms TV,
men fordi det placeres på din bopælsadresse.

> Og hvad hvis man efterfølgende lukker firmaet (med en positiv saldo på
> få tusinde kroner), så skal ejeren selvfølgelig betale skat af
> overskuddet men hvad så med aktiverne som fx det tv?

Hvis virksomheden ophører, skal det oparbejdede overskud beskattes i
ophørsåret. Varelager, driftsmidler m.v. indgår i den personlige
indkomst. Og indgår driftsmidler, blandet anvendlese (dvs. delvis
erhverv og delvis privat, som er afskrevet efter reglerne herom) med
100% i den personlige indkomst, mens driftsmidler, der 100% er anvendt
og afskrevet erhvervsmæssigt kun indgår med 90% i den personlige
indkomst. Det er selvfølgelig kun den skattemæssige saldo og ikek den
regnskabsmæssige saldo, der indgår. Sker der et salg af varelager,
aktiver osv, er det provenuet herfra evt. fratrukket skattemæssige
afskrivninger.

Så er der momsen. Den nemme forklaringer, at der skal beregnes moms ved
udtagning af aktiver, men man kan fratrække 20% af momsen for hvert
påbegyndt år aktivet har været i virksomheden.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-11-09 15:26

Optimus Prime wrote:
> Hvordan er reglerne i forbindelse med indkøb til et personligt ejet firma.
[...]

Jeg tror dit spørgsmål passer bedre i < news:dk.erhverv >.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org