Opgave på distance
Fra : Carsten Cox

Dato : 18-11-09 07:45

Har en opgave.
Blå bil accelerer fra 0-100 km/t på 10 sek.
Rød bil accelerer fra 0-100 km/t på 12 sek.
..
Man antager at hastigheden er proportionel stigende dvs støt opad.
..
Spørgsmål 1:
Hvor mange meter har rød bil tilbagelagt på 12 sekunder ?
Ønsker gerne svaret i meter, samt hvis der er en formel.

Spørgsmål 2:
Hvor mange meter har blå bil tilbagelagt på 12 sekunder.
Ønsker gerne svaret i meter, samt hvis der er en formel.

Fra : Carsten

Dato : 19-11-09 10:31

Det er nogen år siden jeg har regnet fysk

Rød bils acc. (a) er hastighed (v) / tiden (t). Dvs. a=v/t. Det giver 27,78
m/s*s

Derefter kan afstanden findes via formlen for en retliniet bevægelse med
konstant acc. :

s=0,5 * a * t * t (se http://www2002159.thinkquest.dk/mekanik.php)

Ved udregning findes 2000 m

- Hvis jeg har regnet forkert er der nok nogen der retter mig

Carsten

Fra : Carsten Cox

Dato : 19-11-09 04:51

On 19 Nov., 10:30, "Carsten" <cjng5_fj...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Ved udregning findes 2000 m
>
> - Hvis jeg har regnet forkert er der nok nogen der retter mig

Hej Carsten

Jeg ved ikke om du har ret

Når en bil med konstant acceleration kan accelerer fra 0 - 100 km/t på
12 sek, så er den gennemsnitlige fart 50 km/t. (mit gæt).
Dvs. 50 km/t : 60 = 0,83 km/minuttet. (afrundet)
0,83 km/m : 60 = 0,01 km/sekundet (afrundet)
0,01 km/s = 10 meter i sekundet
10 m/s x 12 sekunder = 120 meter.

Mit problem er så at få set den blå bil ind i opgaven, hvis min
udregning holder stik.

Fra : Carsten

Dato : 19-11-09 14:15

Hej Carsten Cox

Ja, der er jo en vis forskel på 120 m og så 2000 m.

Dengang jeg gik i gymnasiet og regnede den slags (fysik-)opgaver hvor jeg
ikke var helt sikker på resultatet, var det lige før jeg prøvede tingene af
i praksis

Nu har jeg ikke en bil der kan accellerere med fra 0-100 på 10 sek., men man
kan jo forestille sig at man tog løbesko på og løb derudaf i 12 sekunder.
Jeg tror jeg ville komme ud omkring 120 m.

Og en bil kan jo køre noget stærkere...

Din første forudsætning er problematisk: Hvorfor lige 50 km i gennemsnit ?
Havde den samme gennemsnitsfart hvis den brugte 20 sek. på 0-100 ?

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 19-11-09 14:36

Hej Carsten Cox

Ja, der er jo en vis forskel på 120 m og så 2000 m.

De nævnte formler er rigtige nok, men til gengæld har jeg jo lavet en
kommafejl

a=v/t skal være:

a=27,78 / 10 = 2,78 m/s*s

Bilen kan altså accellerere med 2,78 m/s*s

og derefter:

s=0,5 * a * t * t= 0,5 * 2,78 *12* 12= 200 m

Lyder det ikke rigtigt ?

/Carsten

Fra : Carsten

Dato : 19-11-09 15:19

Hej Carsten Cox

[...]

Det lyder vist mere rigtigt

/Carsten

/Carsten

Fra : Henning Sørensen

Dato : 18-01-10 00:00

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Bilen kan altså accellerere med 2,78 m/s*s
>
> og derefter:
>
> s=0,5 * a * t * t= 0,5 * 2,78 *12* 12= 200 m

Selvom det er fra sidste år, må jeg da lige påpege en lille fejl i
beregningen:)

Blå bil:
t= 10 sec (=> dt=10 sec pga jævn acceleration)
v=100 km/t = 100/3.6 m/s (=> dv=100/3.6 m/s pga jævn acceleration)
a= dv / dt = 100/36 m/s*s (2,78 m/s*s)

s_blå = 1/2 * a * t * t
s_blå = 1/2 * 100/36 * 10 * 10 (det var her fejlen havde sneget sig ind -
der blev blandet sammen på de to tider :)
s_blå = 10^4 / 72 = 138.9 m

Rød bil:
t=12 sec, v=100/3.6 => a = 1000/432 m/s*s
s_rød = 1/2*1000/432 *12*12
s_rød =1.44*10^5 / 864 = 166.7 m

Flere af den slags :)

/Henning.

Fra : Carsten Cox

Dato : 20-11-09 02:44

On 19 Nov., 15:19, "Carsten" <cjng5_fj...@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Bilen kan altså accellerere med 2,78 m/s*s
>
> og derefter:
>
> s=0,5 * a * t * t= 0,5 * 2,78 *12* 12= 200 m

Ja, det lyder rigtig. Særligt når man tænker på verdensrekorden på 100
m er ca. 9.5 sek.
Nu skal jeg bare regne den blå bil ind i opgaven...?

Fra : Carsten

Dato : 20-11-09 18:47

Hej Carsten Cox

Da opgaven jo er magen til opgave 1, blot med blå bil, der accellererer lidt
langsommere kan opgaven løses med de samme to formler:

For at finde bilens accelleration:

a=v/t

og derefter, for at beregne afstanden:

s=0.5*a*t*t

hvor a er den fundne acceleration og t tiden, altså 12 sekunder.

- Resultatet skulle jo gerne blive at den ikke kommer lige så langt som den
røde bil

/Carsten

Fra : Carsten Cox

Dato : 20-11-09 03:38

On 19 Nov., 14:35, "Carsten" <cjng5_fj...@mail.tele.dk> wrote:

> Din første forudsætning er problematisk: Hvorfor lige 50 km i gennemsnit ?
> Havde den samme gennemsnitsfart hvis den brugte 20 sek. på 0-100 ?
>
> Carsten

Jeg antager:
..
Når en en bil accelerere proportionel fra 0 - 100 km/t på 12 sekunder
så må gennemsnitsfarten være 100/2=50 km/t.
..
Hvis en bil accelerere proportionel lineær så vil farten måske efter 1
sekund være 10 km/t, og så 90 km/t ved 11 sekunder, ligesom farten ved
0 sekunder er = 0 km/t og efter 12 sekunder vil farten være 100 km/t.
Ellers vil det jo ikke være en proportionel lineær acceleration, som
jeg har forstået det.
..
Hilsen Carsten.