Multimedie beskatning
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 12-11-09 11:42

Hejsa i økonomi

Nu den 1 jan starter jo som bekendt den såkaldte multimedie
beskatning.

Jeg er elektriker og laver kabeltv. Vi har fået afvide fra firmaet
side at vi alle skal have en PC.. Det er endnu nogle personer der
mangler at få en pc, inkl mig. Når men det er en simpel "netbook" vi
for stillet til rådighed til at lave elektroniske ugesedler og for at
tjekke mail og dokumentation på igangværende arbejdsopgaver og
afslutning af sager... samt et mobil bredbånds modem

Vi har så fået af vide ledelsen at vi højt sansynligt bliver beskattet
pga den nye multimediebeskatning... Men det mener jeg simpelhen ikke
kan være rigtigt.. vi har også skrevet under på at vi udelukkende må
bruge vores firmamobil i forbindelse med arbejdet.. Det samme med
servicebilen og pc´en er jo samme politik..

Så jeg kan da virkelig ikke se man skal blive beskattet fordi man skal
have sådan en pc på arbejdet, og internet opkoblingen er jo bare en
mobil bredbånd ikke noget fast...

Den eneste grund jeg kan se at firmaet vil have os beskattet, er at så
slipper de at kontrolere at pc´en bliver brugt til andre ting end
firma opgaver.

Har jeg ret eller uret?

Mvh. Bjarke

Fra : Peter Holm

Dato : 26-11-09 22:21

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Den eneste grund jeg kan se at firmaet vil have os beskattet, er at så
> slipper de at kontrolere at pc´en bliver brugt til andre ting end

SKAT har netop udgivet en vildledning for den nye multimediekat.
http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=62010

Efter gennemlæsning kan jeg konstatere, at den er så selvmodsigende
adskillige steder, at den må siges at være helt ubrugelig.

Forsøg selv at sammenholde disse 3 paragraffer hentet i dokumentet:

"Har du bærbare multimedier til rådighed på arbejdspladsen, er det relevant,
at du aftaler med din
arbejdsgiver, om de må tages med hjem fra arbejdspladsen eller ej. Tager du
ikke bærbare
multimedier med hjem fra arbejdspladsen, multimediebeskattes du ikke."

"Har du aftalt med din arbejdsgiver, at et multimedie kan tages med hjem,
betyder
rådighedsbegrebet, at du har et multimedie til rådighed for privat brug,
uanset om du rent faktisk
tager det med hjem, og du skal da multimediebeskattes."

"Det forhold, at en arbejdstager har dette medie på arbejdspladsen og har
mulighed for at tage det med hjem, udløser ikke i sig selv
multimediebeskatning. Men tages det med hjem eller er det aftalt med
arbejdsgiveren, at det kan tages med hjem, er der er stærk formodning for,
at
der er privat rådighed over mediet, og det vil anses for omfattet af
multimediebeskatning."

Selv har jeg en bærbar pc som jeg MÅ tage med hjem, men som IKKE må bruges
til noget privat. Jeg tager den ALDRIG med hjem.
Ud fra ovenstående 3 paragraffer, skal jeg så betale multimedieskatten? Jeg
kan simpelthen ikke gennemskue det!
Kristian Jensen er i dag ude og sige, at man bare skal sætte sig ind i
reglerne, så siger det hele sig selv. Men umiddelbart lyder det ikke til, at
han selv har læst denne vejledning,
for så burde han kunne konstatere at der er flere modsigelser en svar at
finde i den.

Peter

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-11-09 23:18

Peter Holm skrev:

> [...]
> han selv har læst denne vejledning,
> for så burde han kunne konstatere at der er flere modsigelser en svar at

Multimediebeskatningen er et meget diskuteret emne.

Vi har på det revisionskontor, hvor jeg er ansat, den opfattelse, at det
som udgangspunkt er svært at undgå at blive multimediebeskattet, hvis
man har et multimediegode til rådighed. Det kan vi kalde hovedreglen.

Den nye multimediebeskatning er en "rådighedsbeskatning". Det er således
ikke afgørende, om man faktusk benytter udstyret til privat brug for at
blive omfattet. Alene rådigheden (dvs. blot muligheden for privat
benyttelse af udstyret - uden ofr arbejdsstedet) er nok til, at der sker
multimediebeskatning. Tages udstyret med hjem blot en gang (uanset om
det er i forbindelse med overarbejde, hjemmearbejde m.m.) sker der som
udgangspunkt beskatning.

Det er ligeså vores opfattelse, at det dels kræves, at man skriver under
på en tro- og loveerklæring om, at godet ikke tages med hjem eller
bruges privat. Endvidere er det en forudsætning for at undgå beskatning,
at ar4bejdsgiveren fører kontrol med, at udstyret kun anvendes
erhvervsmæssigt og det vil som eksempel i denne forbindelse ikke som
hidtil være lovligt at foretage enkeltstående private opkald fra
mobiltelefon.

Det sidste krav gør, at mange vælger at sige, at kontrollen med om
udstyret anvendes privat eller ej overstiger multimediebeskatningen. Jeg
ved, at hos os vælger man ikke at kontrollere telefonregninger og fysisk
kontrol af, om udstyret nu også er på sin plads på kontoret, når der er
fyraften osv.

Man skal også huske på, at man med skattepakken sparer væsentligt i skat
i forhold til det beløb, som an bliver beskattet for mht.
multimediebeskatningen. Det er i den henseende unfair overfor
forårspakken at plukke en enkeltstående skatteændring ud - her
multimediebeskatningen - af den grund, at den giver negativ fortegn for
individet, når man samtidig er imødekommende overfor en endnu større
plus på skattesiden i de andre punkter i pakken.

I stedet for skal man fokusere på i lønforhandlingen at få så mange
multimediegoder flyttet over i sin løn. Man bliver ikke beskattet
hverken mere eller mindre ved at have så meget som muligt i posen, fx PC
stillet til rådighed, betalt internet, telefon osv.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen