Helligdage 2010
Fra : Jan Birk

Dato : 09-11-09 10:03

I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:

http://tast.nu/jb/kalendere/danish_holidays_2010.ics

/Jan

Fra : Thomas Jensen, Horse~

Dato : 09-11-09 23:21

Den Mon, 09 Nov 2009 10:03:10 +0100 skrev Jan Birk:

> I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:

joh, måske for nogen...

--
Thomas, der så gerne vil have en kalender

Fra : Leif Neland

Dato : 10-11-09 09:02

Jan Birk skrev:
> I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:
>
> http://tast.nu/jb/kalendere/danish_holidays_2010.ics
>
> /Jan

Authorization Required

This server could not verify that you are authorized to access the
document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad
password), or your browser doesn't understand how to supply the
credentials required.
Apache/2.2.8 (Ubuntu) DAV/2 PHP/5.2.4-2ubuntu5.7 with Suhosin-Patch
Server at tast.nu Port 80

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 10-11-09 10:53

Jan Birk wrote:
> I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:
>
> http://tast.nu/jb/kalendere/danish_holidays_2010.ics
>
> /Jan
NEJ, der er ikke noget til rådighed !!!

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-11-09 03:45

Jan Birk skrev:
> I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:
>
> http://tast.nu/jb/kalendere/danish_holidays_2010.ics
>
> /Jan

I lighed med andre kan jeg ikke få adgang til filen men lad nu det ligge.

Emnet fik mig til at genoptage mit forsøg på at finde en dansk
helligdagskalender på nettet. Og de er ikke til at finde. Der findes
skam kalendere, der hævder at være danske helligdagskalendere, men de er
ikke hvad de udgiver sig for.

De to jeg lige har prøvet påstår fx begge at i dag 11/11 er en helligdag
ved navn "Morten Bisps dag". Jeg ved ikke hvor mange der er klar over at
det er helligdag i dag og bliver hjemme fra arbejde af den grund? Hvis
man skal tro http://24.dk/group/overtroogfolkesagn/forum/thread/72185
blev "Morten Bisps dag" afskaffet som helligdag i 1770, så den har ingen
berettigelse i kalenderen. Kalenderne jeg er stødt på er også forurenet
med årsdage for historiske begivenheder og tilfældige personers fødselsdage.

Nu har jeg af gode grunde ikke set den aktuelt omtalte kalender, men
håber da at der findes en anvendelig dansk helligdagskalender et sted.
Jeg kan bare ikke se nogen grund til at begrænse den til et bestemt årstal.

Bare en efterlysning herfra.

Mvh. Lars

Fra : lejf jessen

Dato : 11-11-09 10:07

Lars Kongshøj skrev:
> [...]

Den fra sidste år gælder også i år, der er nemlig ingen helligdage, der
skifter dato, udover påske og pinse, - tror jeg nok

Kalenderen burde også hedde Mærke- og Helligdage! Selvfølgelig skal
Mortensdag med i en sådan kalender, ligesom Sønderjyllands
genforeningsdag med Danmark burde stå der, det gør den så i min
personlige udgave.

Hvis der er nogen, som er interresseret i en sådan kalen: danish
holidays.ics, så sen mig en email, så sender jeg en vedhæftet fil, den
fylder 270 kb.

De "Helligdage" man ikke vil have, dem kan man jo bare slette, og så
gemme filen igen

Mvh. Lejf

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-11-09 10:01

On Wed, 11 Nov 2009 03:45:08 +0100, Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> berettigelse i kalenderen. Kalenderne jeg er stødt på er også forurenet
> med årsdage for historiske begivenheder og tilfældige personers

Jamen det er jo en meget vigtig dag i dansk kultur. Den betyder at du
skulle have and i går aftes!

[Jaja, jeg HAR fattet din pointe!]

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 11-11-09 10:30

On Wed, 11 Nov 2009 10:06:46 +0100, lejf jessen wrote:

> Den fra sidste år gælder også i år, der er nemlig ingen helligdage, der
> skifter dato, udover påske og pinse, - tror jeg nok

Kr. Himmelfart og St.Bededag. (Førstævnte er 10 dage før pinse; Bededag
har jeg glemt, men det er en fredag så nok ikke samme dato!)

Fra : Jan Birk

Dato : 11-11-09 12:59

Sorry, prøver igen:

http://tast.nu/kalender/danish_holidays_2010.ics

... og det er rigtigt at en helligdagskalender ikke er hvad ordet siger
Denne kalender er danne på baggrund af en kendt papirkalender.

/Jan

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-11-09 13:04

Jan Birk skrev:
> .. og det er rigtigt at en helligdagskalender ikke er hvad ordet siger
> Denne kalender er danne på baggrund af en kendt papirkalender.

Så er det vel mere korrekt at kalde det en mærkedagskalender?

Morten Bisps dag og Sønderjyllands genforening er næppe markeret med
rødt i papirkalenderen?

/Lars

Fra : Jan Birk

Dato : 11-11-09 13:34

> Så er det vel mere korrekt at kalde det en mærkedagskalender?

Du har sikkert ret..., især da hele den royale klubs fødselsdato'er også
er med.

> Morten Bisps dag og Sønderjyllands genforening er næppe markeret med
> rødt i papirkalenderen?

Det var en sort/hvid kalender og jeg tror ikke at Sønderjylland var
omtalt.

/Jan

Fra : Kurt

Dato : 12-12-09 09:14

Jan Birk skrev:
> I lighed med sidste år er der en iCal tilrådighed her:
>
> http://tast.nu/jb/kalendere/danish_holidays_2010.ics

Tillad en newbie at spørge hvordan man installerer sådan en fætter. Jeg
kører på den nyeste Ubuntu og med en frisk installation af Sunbird.

Jeg har hentet http://tast.nu/kalender/danish_holidays_2010.ics og
http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics,
smidt dem på skrivebordet og brugt "Import" i Fil-menuen, men der kommer
ingen helligdage i min kalender.

Fra : lejf jessen

Dato : 12-12-09 09:18

Kurt skrev:

> [...]
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics,
> smidt dem på skrivebordet og brugt "Import" i Fil-menuen, men der kommer
Hej Kurt!

Ved hjælp af : Import calender, så giver du den navnet Helligdage eller
det engelske ord.

Mvh. Lejf

Fra : lejf jessen

Dato : 12-12-09 09:22

Kurt skrev:

> [...]
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics,
> smidt dem på skrivebordet og brugt "Import" i Fil-menuen, men der kommer
Hej Igen! Man skal læse indenad først Du skal muligvis oprette:
Create new calender først, og gi den navnet, du vil have.

Mvh. Lejf

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-12-09 12:19

Kurt skrev:

> [...]
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics,
> smidt dem på skrivebordet og brugt "Import" i Fil-menuen, men der kommer

Prøv dig lidt frem* - i min Sunbird kan jeg vælge mellem Åbn, Importer
og Abonner - det er vist den sidste jeg bruger.

*: eller læs dokumentationen

Og være opmærksom på hvilken kaldender du får fat i. Jeg tror ikke den
du har fat i er helligdagskalenderen, men mærkedagskalenderen. Prøv at
finde helligdagskalenderen andetsteds i tråden.

/Lars

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 12-12-09 16:08

Den Sat, 12 Dec 2009 09:13:45 +0100 skrev Kurt:

> [...]
> http://www.mozilla.org/projects/calendar/caldata/DanishHolidays.ics,
> smidt dem på skrivebordet og brugt "Import" i Fil-menuen, men der kommer

Jeg blev nysgerrig og installerede Sunbird vha. Ubuntu Softwarecenter.
Derefter ville jeg downloade danish_holidays fra tast.nu, men da det
krævede log in, tog jeg i stedet DanishHolidays fra mozilla.org.
Derefter som du beskriver, file-import. Blev spurgt hvilken kalender den
skulle importeres ind i. Valgte "Home", og alt forløb som det skulle.
I hvert fald er alle søndage i advent, Lucia og alle juledage og nytår nu
i min kalender.

--
Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~