Efter operation
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-11-09 18:55

Hej -

Vores tæve (Parson Russell Terrier) blev steriliseret i mandags. Siden
hjemkomsten har hun opført sig underligt.

Hvor hun før "fulgte os i røven", ligger hun nu dagen lang på sofaen i
gæsteværelset på førstesalen. Når hun endelig er nede, går hun og småpiver.

Ind imellem er hun frisk og frejdig - og kan stadig jage fuglene i haven.

Er det en midlertidig naturlig adfærd - eller er det noget, vi skal bekymre
os om?

- Jensby

Fra : Pwh

Dato : 05-11-09 19:12

Jan Bang Jensby, skrev:
> [...]
> haven.
> Er det en midlertidig naturlig adfærd - eller er det noget, vi skal

Humøret skal jeg ikke kunne udtale mig om, mindes ikke at min tæve
ændrede adfærd efter hun var blevet stereliceret.
Men pas på med at lade hende rende for meget rundt før hun har
fået taget stingene, de sprang nemlig op igen hos min tæve på 4 dagen
så hun måtte lukkes op igen og syes sammen en gang mere akut.

/Jens

Fra : Lene Nielsen

Dato : 06-11-09 00:17

On 5 Nov., 18:54, "Jan Bang Jensby" <janFJ...@FJERNbang-jensby.dk>
wrote:
> [...]
>
> Er det en midlertidig naturlig adfærd - eller er det noget, vi skal bekymre

Blev hun steriliseret pga. livmoderbetændelse eller bare som et
valg ?

Livmoderbetændelse opstår ofte kort efter en løbetid, og sterilisering
på det tidspunkt kan give en ordentlig hormonel kolbøtte.
Jeg har haft en tæve, der vågnede fra narkosen efter en sterilisation
fuldt overbevist om, at hun var mor til mit kuld 3 uger gamle hvalpe.
Hun var helt fanatisk med dem, sprang over lågen på over 1 meter ind
til dem med krave, sting og det hele, lå og hyggede med dem, tilbød
sig som amme, dog uden mælk, og havde lidt svært ved at forstå, at
deres mor altså også skulle være sammen med dem. Det varede ca. en
uge, så var hun normal igen.

Jeg tænkte på, om Jeres tæves opførelse kunne være en gang indbildsk
drægtighed, netop hvis hun er steriliseret kort efter løbetid. Hvis
det er tilfældet vil det formentlig være en engangsforeteelse.

Lene

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-09 02:12

On Nov 5, 6:54 pm, "Jan Bang Jensby" <janFJ...@FJERNbang-jensby.dk>
wrote:
> [...]
>
> Er det en midlertidig naturlig adfærd - eller er det noget, vi skal bekymre

Det er helt sikkert bare fordi hun har det lidt skidt efter
operationen.
Hormonelle forandringer kommer ikke så hurtigt.
Vi har 2 tæver, begge steriliserede og ingen har ændret adfærd.

--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 06-11-09 15:43

>Hormonelle forandringer kommer ikke så hurtigt.
>Vi har 2 tæver, begge steriliserede og ingen har ændret adfærd.

Jo, der kan være gang i hormonerne, lige efter en neutralisering.
Havde en hanhund engang, der stod hele første dag og hoppede ud i luften-
det samme gjorde vores ene kanin, da vi fornyligt fik dem kastreret.

Det forsvinder som regel i løbet af et par dage igen...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-11-09 02:13

On Nov 5, 7:11 pm, "Pwh" <kkk...@email.dk> wrote:

> [...]
> fået taget stingene, de sprang nemlig op igen hos min tæve på 4 dagen
> så hun måtte lukkes op igen og syes sammen en gang mere akut.

Vores dyrlæge sage at hun måtte kun luftes i snor indtil stingene var
taget.

--
Christian

Fra : Pwh

Dato : 06-11-09 20:21

Christian B. Andresen, skrev:

> Vores dyrlæge sage at hun måtte kun luftes i snor indtil stingene var
> taget.

Min var lidt mere fri i den retning, men tog også omoperationen
på sig med halv betaling, forsikringen åd resten.
Men ikke sjovt at se indvoldene begynde at komme ud igennem
trådene i maven på sin hund, fik ret travlt med at komme til doktoren igen

/Jens (hvis Angel er groet fint sammen nu)

Fra : Lene Nielsen

Dato : 06-11-09 07:29

On 6 Nov., 10:11, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> Hormonelle forandringer kommer ikke så hurtigt.
> Vi har 2 tæver, begge steriliserede og ingen har ændret adfærd.

Christian,
Jo hvis sterilisationen sker i en periode, hvor hunden allerede er
hormonelt påvirker: f.eks. før, under og efter løbetid, så kan
ændringen være der med det samme efter operationen. Jeg har prøvet det
og, da jeg i den forb. skrev om det på en anden debatliste, var der
andre, der havde været ud for det samme.

Jeg har fået 4 andre tæver steriliseret, og ingen af dem har ændret
adfærd. Så det er noget, der kan ske, ikke noget, der nødvendigvis
sker.