Opdatering af Linux Ubuntu 9.04 til 9.10?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 30-10-09 16:44

Jeg har Linux Ubuntu 9.04 installeret på min pc og vil nu gerne have
Linux Ubuntu 9.10. Er det nødvendigt at afinstallere 9.04 og derefter
installere 9.10 eller kan det klares med en update. Hvis JA til update,
hvordan gør man så det?

Claus

Fra : Frank Damgaard

Dato : 30-10-09 19:41

Claus E Beyer wrote:
> [...]
> Linux Ubuntu 9.10. Er det nødvendigt at afinstallere 9.04 og derefter
> installere 9.10 eller kan det klares med en update. Hvis JA til update,

...så fik vi spørgsmålet hele 4 gange :)

Gå ind i system->administration->opdateringshåndtering
lav evt. en "kontroller" først

Der skulle så gerne være en "Ny distributionsudgivelse 9.10 er tilgængelig"
og en "oprader" knap.

hvis ikke, så kald fra konsol :

sudo update-manager -d

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-10-09 08:48

"Frank Damgaard" <> skrev i meddelelsen ...

[...]

Æv. Set i bagklogskabens ulidelige klarsyn skulle jeg have læst denne
post først. Jeg blankede min gamle installation, fordi jeg ikke havde styr

det her opgradering fra 8.04 og den nye intallation faldt ikke heldigt ud.

Kan ikke overbevise Ubuntu om at bruge den partition, der er ledig. Nænej
vil kun gøre Windows partitionen mindre.

Har installeret Ubuntu på en gammel harddisk jeg havde liggende. Den har så
fejl. Men det kan jeg dog ikke skylde Ubuntu for.

mvh
Henning

Fra : Frank Damgaard

Dato : 31-10-09 16:20

Henning Præstegaard wrote:
> [...]
> styr på
> det her opgradering fra 8.04 og den nye intallation faldt ikke heldigt ud.

Fra 8.04 skal man opgradere til 8.10, så 9.04 og så 9.10
dvs. det skal gøres i 3 omgange, lidt omstændelig og langsomt
men det virker.

> Kan ikke overbevise Ubuntu om at bruge den partition, der er ledig. Nænej
> vil kun gøre Windows partitionen mindre.

mystisk, jeg har ikke haft problemer med at installere ubuntu på
ønsket partition, senest et par gange med ubuntu 9,10 beta.
man skal så vidt jeg husker ind i manuel paritionering
ved installation, det sker så grafisk.

> Har installeret Ubuntu på en gammel harddisk jeg havde liggende. Den har så
> fejl. Men det kan jeg dog ikke skylde Ubuntu for.

ikke så godt med bad sektors... ;(
evt. overvej en ny disk.

I øvrigt så kan man nemt installere en ny version og beholde
gammel brugerfiler og opsætning:

gem/backup af hele /home med tar eller lignende , dette
skal gøres som root.

noter brugernavn og numre , se evt i /etc/passwd.
Dvs. bruger "frank" med uid=1000 skal oprettes som første bruger
i den ny installation osv.

logud grafisk, og login i konsol med CTRL-ALT-F1 og skift til root med
"sudo bash"

hent backup og kopier ind til /home
og man skulle være kørende.

PS.
Outlook Express og Vista Mail brugere: Anvend OE Quotefix
så disse programmer kan citere korrekt:
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 31-10-09 21:45

"Frank Damgaard" <> skrev i meddelelsen ...
> Fra 8.04 skal man opgradere til 8.10, så 9.04 og så 9.10
> dvs. det skal gøres i 3 omgange, lidt omstændelig og langsomt
> men det virker.

Havde jeg på fornemmelsen.

> mystisk, jeg har ikke haft problemer med at installere ubuntu på
> ønsket partition, senest et par gange med ubuntu 9,10 beta.
> man skal så vidt jeg husker ind i manuel paritionering
> ved installation, det sker så grafisk.

Var inde i maanuel partitionering. Har aldrig helt forstået hvordan det
virker.
Har ikke lyst til at rode med den disk med windows installationene.
At geninstaller windows er for bøvlet

> ikke så godt med bad sektors... ;(
> evt. overvej en ny disk.

Der er kommet en ny disk i. Livet er for kort til dårlige harddiske.
Nu er der blot opstået et nyt probem her. Ved boot står commandprompten
længe og melder Grub før boot menuen kommer frem. Og hvordan retter
man i bootmenuen? Såvidt jeg kan se er det noget grub i beta. Savner den
gamle grub.

> [...]
> i den ny installation osv.
>
> logud grafisk, og login i konsol med CTRL-ALT-F1 og skift til root med

Gemmer ikke noget i Ubuntu. Mister ikke noget i en geninstallering.
Fordi jeg ikke endnu har fået Ubuntu til at virke 100% og erstatte
Windows. Arbejder på sagen når der tid lyst og lejlighed.

Har prøvet. Virker ikke.

mvh
Henning

Fra : Claus E Beyer

Dato : 31-10-09 10:48

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse

> ...så fik vi spørgsmålet hele 4 gange :)

Jeg beklager, men de første tre gange kom der en fejlmeddelelse i
forbindelse med forsøget på afsendelse. Først fjerde gang fra en anden pc,
så meddelelsen ud til at være afsendt.

Claus

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 31-10-09 12:03

"Claus E Beyer" <ceb.news@gmail.com> wrote in news:4aeb09b3$0$282$14726298
@news.sunsite.dk:

> [...]
> Linux Ubuntu 9.10. Er det nødvendigt at afinstallere 9.04 og derefter
> installere 9.10 eller kan det klares med en update. Hvis JA til update,

Jeg kunne opdatere uden mindste problem ved at bruge "update manager". Det
tog lang tid, men alt virker tilsyneladende efter update til 9.10.

Mvh. NKJensen

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-09 08:47

Niels Kristian Jensen wrote:
> Jeg kunne opdatere uden mindste problem ved at bruge "update manager". Det
> tog lang tid, men alt virker tilsyneladende efter update til 9.10.

Så har du været heldig. Rigtig mange har haft problemer med upgrade til
9.10, så jeg er begyndt at fraråde det til folk.

/Martin

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-11-09 15:45

Den Tue, 10 Nov 2009 08:47:19 +0100 skrev Martin Møller Skarbiniks
Pedersen:

> Så har du været heldig. Rigtig mange har haft problemer med upgrade til
> 9.10, så jeg er begyndt at fraråde det til folk.
>
> /Martin

Hvorfor dog det?
Hvis der var så mange problemer ville denne gruppe da være fuld af nødråb
- men det er den jo ikke, vel?

Men fejlen er nok, at mange Windows brugere er skiftet.
Siden 6.04 har jeg opgraderet hver gang, med ganske få problemer, bla.
wireless og skærmopløsning, men hvis man sætter sig bare en smule ind i
tingene, kan disse problemer løses nemt og smertefrit. Og jeg siger dig,
min Ubuntu installation er bestemt ikke simpel.

--
Karl Erik.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 10-11-09 16:35

Karl Erik Christensen <none@none.invalid.com> writes:

> [...]
>tingene, kan disse problemer løses nemt og smertefrit. Og jeg siger dig,
>min Ubuntu installation er bestemt ikke simpel.

Der er nu mange veldokumenterede hardware-problemer i 9.10, og
en relativt kritisk pakke som ttf-mscorefonts-installer virker
decideret ikke halvdelen af tiden (den er baseret på en wget).

Det har især været bøvlet at få maskiner med ældre ATI-kort
(min Thinkpad R40 crasher for eksempel), visse nyere Intel-kort
går bogstaveligt talt i sort, og i hvert fald visse Thinkpad T60
har haft gevaldige WiFi-problemer (sløvt net, højt CPU-forbrug).

Sjovt nok har mange af problemerne (grafikdriverne undtaget) i
de fleste tilfælde kun vist sig ved nyinstallationer.

Ubuntu 9.10 kan vist godt kaldes det åbnes svar på Vista

Mvh.
   Klaus, der nu altså har løst alle problemerne.

Fra : N/A

Dato : 10-11-09 16:35

Fra : N/A

Dato : 10-11-09 16:35

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 10-11-09 17:13

Den Tue, 10 Nov 2009 15:35:00 +0000 skrev Klaus Ellegaard:

> Ubuntu 9.10 kan vist godt kaldes det åbnes svar på Vista
>
> Mvh.
>    Klaus, der nu altsÃ¥ har løst alle problemerne.

Nå nå, spis nu brø te

Det fjollede ved 9.10 er, at den ikke default accepterer 3'parts og non-
free, så er man uheldig kan der være en opgave i at fixe tingene.

Linux kernen skal jo understøtte snart sagt alt, hvor i mod der jo
udvikles Windows drivere til alt hardware.

Jeg synes det er fantastisk at Linux og Ubuntu kan fungere så godt som
det rent faktisk gør - på de betingelser.

Min gamle Windows XP maskine har stået ubrugt i flere år, kun min datter
bruger den af og til - hendes bærbare kører med Vista, og den er hun godt
træt af.
Jeg havde min Windows XP startet den anden dag - shit, den var befængt
med malware - noget jeg ikke har behøvet at tænke på i flere år.

--
Karl Erik.

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 10-11-09 17:27

Karl Erik Christensen <none@none.invalid.com> wrote:

> Det fjollede ved 9.10 er, at den ikke default accepterer 3'parts og non-
> free, så er man uheldig kan der være en opgave i at fixe tingene.

Dét er i hvert fald ikke problemet med Intel grafik- og netværkskort.

--
Allan Willems Joergensen, OnDemand: http://www.nowhere.dk

"Ivanova to Medlab: Priority One Alert." - Ivanova

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-11-09 19:51

On 10 Nov 2009 16:26:53 GMT, Allan wrote:

> Dét er i hvert fald ikke problemet med Intel grafik- og netværkskort.

Undtagen GMA500 (Poulsbo) grafik...

Mvh.

Adam, stadig bitter.

--