grafikkort kan ikke vise fladskærm i rigti~
Fra : uh

Dato : 29-10-09 21:41

.....altså i 16:10 hedder det vist. Har forgæves søgt at finde en opdatering
til driveren. Det drejer sig om et kort som hedder:

S3 GRAPHICS PROSAVAGE DDR (Microsoft Corporation)
producent: S3 Grapics, Inc.
driverdato 26-05-2003
driver ver. 6.14.10.12

Det skal bruges til en skærm fra Aldi, nemlig:

Medion MD 30999 S22, som er en fladskærm. Alle de muligheder der er
tilgængelige i grafikkortets liste passer til formatet på de skærme, hvor
forholdet vist hedder 4:3 og kan altså ikke vise de rigtige proportioner.

Kan det lade sig gøre at få skærmen til at vise det rigtige
størrelsesforhold så de 19" udnyttes uden at billedet "strækkes"? Nogen som
kan hjælpe mig videre?

mvh uh

Fra : jk

Dato : 30-10-09 09:00

On Thu, 29 Oct 2009 21:41:03 +0100, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>
>Kan det lade sig gøre at få skærmen til at vise det rigtige
>størrelsesforhold så de 19" udnyttes uden at billedet "strækkes"? Nogen som

Da wide formaterne 16:10 og 16:9 er noget forholdsvist nyt fra de
sidste par år, kan det ikke undre, at en driver fra 2003 ikke kan de
formater. Det naturligste er at få fat i et nyere grafikkort, som
højest er 2-3 år gammelt.
Med mindre du har onboard grafik og ingen grafikport (AGP) kan det
næppe være noget problem. Hvilket bundkort har du ? eller kan du på
anden vis (model nr.) specificere, hvad du har.
Engelske ebay: www.ebay.co.uk er et udmærket sted at købe agp-kort.
Man skal dog passe på med agp, fordi spændingerne er for nedadgående
for agp2x, agp4x og agp8x. Man skal derfor vide, hvad bundkortet kan
og købe et agp kort af den rigtige type. Ellers kan både bundkort og
grafikkort brænde af.

Den nye skærm kan måske også byttes til en 4:3. Men det er meget
begrænset, hvad der er på markedet, tror jeg.

mvh

John

Fra : uh

Dato : 30-10-09 14:11

"jk" <johnknuhtsenSP@Mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Den nye skærm kan måske også byttes til en 4:3. Men det er meget
> begrænset, hvad der er på markedet, tror jeg.

Hej John. Tak for svar og vejledninger. Det er en PC købt i Bilka mener
jeg -

Shuttle MV43/MV43NPentium 4/Celeron, 478-pin processor based DDR Mainbord.

Så vidt jeg forstår af den engelske manual for motherboardet er der
indbygget grafikkort. Om der er mulighed for at indsætte et andet kort har
jeg ikke forstand på, jeg har lagt en skitse af motherboardet her:

http://picasaweb.google.dk/lh/photo/KhcaxqBN9yGlwYU6gqYgOA?authkey=Gv1sRgCJ_vmoOegPbsogE&feat=directlink

Skærmen er ikke ny nok til at byttes, den er en foræring fra en som har fået
bærbar og selv har brugt skærmen til en anden PC.
mvh uh

Fra : jk

Dato : 30-10-09 15:04

On Fri, 30 Oct 2009 14:11:02 +0100, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>
>Skærmen er ikke ny nok til at byttes, den er en foræring fra en som har fået
>bærbar og selv har brugt skærmen til en anden PC.

http://image.shuttle.com/ResourceCenter/download_file.jsp?file_id=5801

er beskrivelse nok. Du har agp 2x/4x, men ikke 8x.

Så er det bare at købe et agp 4x kort et eller andet sted. Evt. et agp
4x/8x kort.

Man kan få et nyt her:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?sp=all&pid=327904

der står endda at det KAN det nødvendige widescreen. Men ellers er du
ikke ret godt tjent med det til prisen, og med 32 Mb, og med
performance. Det er jo mx400, som er en forstening.

På ebay.co.uk kan man finde noget bedre:

http://cgi.ebay.co.uk/NVIDIA-QUADRO4-100NVS-64MB-AGP-4x-319957-003-328893-001_W0QQitemZ300340131150QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_Computer_Components_Graphics_Video_TV_Cards_TW?hash=item45edaab54e

http://cgi.ebay.co.uk/ATI-RADEON-9800-SE-256MB-AGP-4x-8x-9800se_W0QQitemZ310150194407QQcmdZViewItemQQptZUK_Computing_Computer_Components_Graphics_Video_TV_Cards_TW?hash=item48366464e7

speciel vil jeg anbefale sidstnævnte.

Du kan betale med paypal som kan oprettes for et visa kort eller
lignende. Porto fra UK er ligesom Danmark internt, og der er ingen
told.

mvh

John

Fra : uh

Dato : 31-10-09 16:00

> [...]
> ikke ret godt tjent med det til prisen, og med 32 Mb, og med
> performance. Det er jo mx400, som er en forstening.

)) ))

> [...]
>
> Du kan betale med paypal som kan oprettes for et visa kort eller
> lignende. Porto fra UK er ligesom Danmark internt, og der er ingen

Hej John. Tak for mange gode oplysninger - tænk hvis jeg vidste en brøkdel
af det du ved.....

Nå, men virkeligheden ser vist sådan ud at det ikke liiiiige kan svare sig
at ofre for meget nyt på forsteningen, der skal jo mere RAM i så, og det er
stadig en langsom oldsag går jeg ud fra. Mon ikke jeg bare skal gå tilbage
til den gamle skærm som jo stadig er brugbar, evt. lige se på den driver
Bjarke nævner i tråden.
Mvh og tak for hjælpen - uh.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 30-10-09 09:07

"uh" <uh@forum.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> opdatering til driveren. Det drejer sig om et kort som hedder:
>
> S3 GRAPHICS PROSAVAGE DDR (Microsoft Corporation)

Via har en driver der er en smule nyere. Men ellers må du ud i 3. parts
programmer som kan lave opløsningen du ønsker og hvis der er hukommelse nok
til grafikkortet.

--
Bjarke Andersen

Fra : uh

Dato : 31-10-09 16:58

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Via har en driver der er en smule nyere. Men ellers må du ud i 3. parts
> programmer som kan lave opløsningen du ønsker og hvis der er hukommelse

Hej Bjarke. Har forsøgt at finde den driver du nævner via Driverdetective,
men det ser ikke ud som om der er den rigtige, eller også er det mig som
ikke forstår det hele.

Er det ikke bundkortet som skal identificeres? Det drejer sig om en Shuttle,
og så vidt jeg kan bedømme må det være serie M...., jeg kan finde frem til
Shuttle, og der er kun tale om serie M10, så det er vel også udelukket mon
ikke?
mvh uh

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-11-09 08:14

> Hej Bjarke. Har forsøgt at finde den driver du nævner via
> Driverdetective, men det ser ikke ud som om der er den rigtige, eller
> også er det mig som ikke forstår det hele.

Jeg ved ikke hvorfor du vil via Driverdetective når jeg siger VIA.
www.via.com.tw -> Support osv.

--
Bjarke Andersen

Fra : uh

Dato : 03-11-09 19:56

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse >
> Jeg ved ikke hvorfor du vil via Driverdetective når jeg siger VIA.
> [...]

Jamen det er jo fordi jeg ikke ved bedre....sorry.

Jeg gik ind på VIA.com, klikkede på Driver Update og kom så frem til det,
jeg troede var det rigtige, nemlig Driverdetective osv. - altså åbenbart
ikke den direkte vej.....

Nu fik jeg så et link af dig og tak for det - så jeg forsøger igen lidt
senere. Mener du at jeg skal downloade driveren:

S3 Pro SavageDDR IGP (KM/KN/PM/P4M/P4N266) ??

mvh uh