Netbook med Linux
Fra : Henry Vest

Dato : 28-10-09 19:57

Jeg overvejer at købe en netbook. Men jeg vil jo gerne have Linux på den, så
derfor:

1) Er der nogen speciel model der kan anbefales? En skærmstørrelse på
omkring 10 tommer vil være passende for mig.

2) Findes der steder i Danmark (Storkøbenhavn eller via nettet) hvor man kan
købe en netbook med præinstalleret Linux?

3) Hvis jeg ikke kan få en netbook med Linux installeret, er der så nogle
problemer i selv at installere Linux på den?

På forhånd tak for svar.

--
Henry Vest

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-09 20:18

On Wed, 28 Oct 2009 19:57:15 +0100, Henry wrote:

> 1) Er der nogen speciel model der kan anbefales?

Jeg kan desværre _ikke_ anbefale Acer Aspire One 751H, da den er bygget
over Intels GMA500 chipset, som de i deres visdom har valgt _ikke_ at
lave en fri driver til :-/

Grafik er besværligt at få til at virke på den (alt andet virker fint):

* http://koldfront.dk/archive/2009/07/06-202210.html

Så: Gå uden om Intel GMA500 (Poulsbo) baserede maskiner, er mit råd.

Mvh.

Adam

--
"I wonder if you can refuse to inherit the world." Adam Sjøgren
"I think if you're born, it's too late." asjo@koldfront.dk

Fra : Martin [6000]

Dato : 28-10-09 21:11

> Så: Gå uden om Intel GMA500 (Poulsbo) baserede maskiner, er mit råd.

Hmm, Macbook med GMA500 virker uden problemer ud af boksen (med Ubuntu
ihvertfald).

Er der forskellige revisioner af chipsættet mon?

--
Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-10-09 21:51

On 28 Oct 2009 20:10:54 GMT, Martin wrote:

> Hmm, Macbook med GMA500 virker uden problemer ud af boksen (med Ubuntu
> ihvertfald).

Hvilken Macbook har GMA500? Plejer de ikke at have nVidia eller ATI
chips?

Jeg kan ikke huske at have set en Mac med Intel grafik, men så grundigt
har jeg heller ikke kigget

Mvh.

Adam

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-10-09 22:38

Henry Vest wrote:

> 2) Findes der steder i Danmark (Storkøbenhavn eller via nettet) hvor man
> kan købe en netbook med præinstalleret Linux?

Muligvis Dell, men ellers ikke. M$ har haft held med at drive Linux
varianterne ud af markedet ved at dumpe XP licensprisen til næsten 0.

> 3) Hvis jeg ikke kan få en netbook med Linux installeret, er der så
> nogle problemer i selv at installere Linux på den?

Der er enkelte modeller (hardwarekomponenter) som man bør undgå, som Adam
nævner, men ellers bør der ikke være problemer. Det er ikke værre end at
købe almindelige computere eller hardwarekomponenter. Jeg har gjort det
til en vane altid at checke Linux kompatibiliteten med en Google søgning
inden jeg bruger mit kreditkort.

Ubuntu har en "positiv" liste for netbooks til UNR versionen (netbook
remix), og den opdateres givetvis i morgen når Karmic kommer. Hvis jeg
skulle købe en netbook i morgen, ville det nok blive Asus Eee 1005HA-H.
Den har visse problemer med Jaunty (som kan løses med håndkraft), men
Karmic skulle løse disse ting.

--
Jesper Lund

Fra : Martin [TMM]

Dato : 28-10-09 22:47

Hej
Jesper Lund wrote:
> Muligvis Dell, men ellers ikke. M$ har haft held med at drive Linux
> varianterne ud af markedet ved at dumpe XP licensprisen til næsten 0.

Det er da også let nok, når de nu op til flere gange har "truet" med at
udfase supporten på/til netop Windows XP. Så er der jo ikke så mange
udgifter forbundet til det. :)

Mvh
Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-10-09 23:09

Martin [TMM] wrote:

> Det er da også let nok, når de nu op til flere gange har "truet" med at
> udfase supporten på/til netop Windows XP. Så er der jo ikke så mange
> udgifter forbundet til det. :)

Hvad giver størst indtjening: 100% markedsandel med 25 kr indtjening per
enhed (XP licens), eller 75% markedandel med 250 kr per enhed (tallene er
fiktive, men næppe helt skæve). M$ taber penge på deres netbook strategi.

Det er jeg personligt ligeglad med, men det irriterer mig at M$ samtidig
har held med at diktere hardware krav overfor netbook producenter. Max
1GB RAM (du kan selv montere 2GB og smide 1GB klodsen ud), skærmopløsning
må ikke være højere end 1024x600, og der må ikke være både SSD og
harddisk (OS på SSD kunne ellers give hurtig boot, tænkte MSI men de blev
hurtigt klogere da M$ klagede). Det er kravene for de billige XP
licenser, og vi får samme cirkus med Windows 7 starter edition på
netbooks.

--
Jesper Lund

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 28-10-09 23:32

Den Wed, 28 Oct 2009 22:08:42 +0000 skrev Jesper Lund:

> [...]
> MSI men de blev hurtigt klogere da M$ klagede). Det er kravene for de
> billige XP licenser, og vi får samme cirkus med Windows 7 starter

Enhver producent der har udstyr til at fabrikere år 2000 modellen, vil da
sælge den så længe der er købere.
Det er tankevækkende at folk modtog de små netbooks med begejstring, men
nu forventer laptop egenskaber af dem.

--
Karl Erik.

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-09 06:02

> Hvilken Macbook har GMA500? Plejer de ikke at have nVidia eller ATI
> chips?

Min gamle havde, men det er ved at være længe siden jeg havde den :)

--
Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-10-09 17:04

On 29 Oct 2009 05:02:10 GMT, Martin wrote:

> Min gamle havde, men det er ved at være længe siden jeg havde den :)

Er du sikker på at det ikke var et andet chipset? F.ex. GMA950? Jvnf.:

* http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#Mac_OS_X

Så vidt jeg har forstået er GMA500 (Poulsbo) ret nyt - og desværre uden
frie drivere/oplysninger.

Mvh.

Fra : Martin [6000]

Dato : 29-10-09 17:09

> Er du sikker på at det ikke var et andet chipset? F.ex. GMA950? Jvnf.:

UNDSKYLD! Ja... selvfølgelig er det 950'eren og ikke 500.

Det er ikke sådan med den hukommelse...

--
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-10-09 16:38

Henry Vest skrev:
> [...]
>
> 3) Hvis jeg ikke kan få en netbook med Linux installeret, er der så nogle
> problemer i selv at installere Linux på den?

Jeg har puslet noget med Ubuntu Netbook Remix og det er faktisk ret fint
at arbejde med. Især hvis du har en berøringsfølsom skærm.

Det har jeg lagt ind på en Acer Aspire A150 (var det vist). Den kører
rigtigt fint :)