Uden om Stofanet-logon
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 25-10-09 12:27

Sorry, hvis dette er en gal gruppe - om jeg så må sige.

To gode venner, som begge anvender Stofanet, skal logge sig på med
password for at kunne åbne internettet. En tredje har fået sin
(bortrejste) søn til at "fikse" det sådan, at logon ikke er nødvendigt.
Altså således at denne ven kan komme direkte på nettet, når han klikker
på IE-ikonet. På samme måde som jeg selv altid har kunnet gøre det via
YouSee/TDC.

Spørgsmål: Hvordan får vi de to førstnævntes maskiner indstillet til
ikke at kræve logon hver gang nettet skal bruges?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : *Sune*

Dato : 25-10-09 12:29

On Sun, 25 Oct 2009 12:26:39 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
wrote:

>Spørgsmål: Hvordan får vi de to førstnævntes maskiner indstillet til
>ikke at kræve logon hver gang nettet skal bruges?

http://www.eksperten.dk/spm/817450 ?

"Jeg vil anbefale dig at benytte dig af deres allways on service. Så
slipper du for at logge ind hver gang. Du kan læse mere om det på "mine
sider" når du er logget ind."

Mvh
Sune

Fra : TAP

Dato : 26-10-09 06:04

"*Sune*" <2009jan@*tdc*adsl*dk*> skrev i meddelelsen
> On Sun, 25 Oct 2009 12:26:39 +0100, Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk>
> wrote:

2>>Spørgsmål: Hvordan får vi de to førstnævntes maskiner indstillet til
> [...]

Hej Jørgen.

Min far har haft Stofa i mange år, hvor han skulle foretage log-in hvergang.
Jeg fandt ud af at man på Stofas egem hjemmeside, hvor man kan rette egne
data (Selfcare?) kan ændre dette.
Så det er ikke den enkelte maskine, men kontoen man ændrer.

Mvh. Thomas

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-10-09 10:12

"TAP" skrev bl.a.:

> Så det er ikke den enkelte maskine, men kontoen man ændrer.

Tak til begge de herrer.

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 26-10-09 18:16

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Spørgsmål: Hvordan får vi de to førstnævntes maskiner indstillet til ikke
> at kræve logon hver gang nettet skal bruges?

Lige et tip til stofa brugere, det er allerede nævnt at løsningen, uden
login, er at man via mine sider vælger always on, som login type, nu kommer
tippet
hvis man ønsker en router på for at få flere pc'er på nette samtidigt, så
skal man klone mac adressen fra den "primære" pc ind i routeren for at det
fungere uden problemmer.
mvh tp

Fra : Ole C

Dato : 26-10-09 18:55

Tonny Poulsen skrev blandt andet:

> [...]
> samtidigt, så skal man klone mac adressen fra den "primære" pc ind i
> routeren for at det fungere uden problemmer.

Stofa "ser" kun routerens MAC-adresse - og medmindre routeren er sat op med
MAC-filtrering, er den ligeglad med de enkelte computeres MAC-adresser.
Så det....

--
vh
Ole C

Fra : Tonny Poulsen

Dato : 27-10-09 19:13

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen
> Stofa "ser" kun routerens MAC-adresse ...

Det har du sikkert ret i, men da der er begrænsning på hvor mange ip,er man
kan tilmelde always on , er der god fidus i at få stofa til at tro at
routeren er = "den gode gamle pc" og ikke en hel bunke pc'er.
mvh tp

Fra : Ole C

Dato : 27-10-09 21:01

> [...]

> ip,er man kan tilmelde always on , er der god fidus i at få stofa til
> at tro at routeren er = "den gode gamle pc" og ikke en hel bunke

Det er altså noget vrøvl du skriver.
Stofa skal kun uddele én IP-adresse - nemlig til routeren, som så uddeler
IP-adresser til de andre computere.
Stofa er dermed aldeles uvidende om hvor mange computere der hægtes efter
routeren - og om disses IP- og MAC-adresser.

--
vh
Ole C

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 26-10-09 23:27

Tonny Poulsen wrote:

> [...]
> hvis man ønsker en router på for at få flere pc'er på nette samtidigt,
> så skal man klone mac adressen fra den "primære" pc ind i routeren for

Det er kun nødvendigt, hvis man havde sat sin PC direkte på da man
loggede ind og satte den til altid at være på, og har ikke nogen
betydning hvis man har sat den til at være altid på, mens routeren var
sat til...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-10-09 00:03

Tonny Poulsen skrev:

> hvis man ønsker en router på for at få flere pc'er på nette samtidigt, så
> skal man klone mac adressen fra den "primære" pc ind i routeren for at det
> fungere uden problemmer.

Det er forkert.

Den sikre fremgangsmåde hvis man skifter det apparat der er
direkte forbundet med kabelmodemmet, er at logge af Stofanet,
skifte apparat, og så logge på igen. Det er problemfrit.

Hvis man derefter vil lave always on, skal man afmelde den gamle
og registrere det nye apparats MAC-adresse - uanset om det er en
pc eller et netværksapparat (f.eks. en router).

Hvis man kører med samme MAC på to apparater i samme net, beder
man om problemer. De der ikke ved bedre, kan risikere at klone
den forkerte MAC-adresse i routeren.

--
Bertel