Læring og undervisning
Fra : Zeki

Dato : 21-10-09 12:53

Giver følgende sætning overhovedet mening?

"Læringen tilrettelægges som en vekselvirkning mellem faglige og tværfaglige
projektperioder, og perioder med fagopdelt undervisning,"

Fra : Carsten

Dato : 21-10-09 19:44

Ja gør den ikke?

Jeg foretrækker ofte Steen Larsens skelnen mellem sag og fag.

Er det ikke stort set samme opdeling, hvor 'sag'-perioderne ofte er
tværfaglige.

/Carsten

Fra : Zeki

Dato : 21-10-09 21:59

"Carsten" <cjng5_fjern@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja gør den ikke?

Undervisning er vel en ramme, hvor læring - som er en proces - kan finde
sted. Det er da hvad jeg troede jeg havde lært.

Man kan jo ikke "tilrettelægge en læring" på samme måde som man kan
tilrettelægge (sin) undervisning.

Fra : Carsten

Dato : 22-10-09 08:52

Hej Zeki

Nå undskyld, den fangede jeg ikke lige

Jeg er enig, der burde også i mine øjne have stået 'undervisningen'.

Fra : Carsten

Dato : 22-10-09 09:09

Hej Zeki

Nå undskyld, den fangede jeg ikke lige

Jeg er enig, der burde også i mine øjne have stået 'undervisningen'.

Ellers kunne der måske have stået 'Læringssituationen tilrettelægges...'

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 22-10-09 18:24

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen
> Giver følgende sætning overhovedet mening?
>
> "Læringen tilrettelægges som en vekselvirkning mellem faglige og
> tværfaglige projektperioder, og perioder med fagopdelt undervisning,"

Det er en gang ordskvalder - man tilrettelægger undervisningen. Læringen
er det der formodes at ske i eleven. Læring er en målrettet virksomhed
som eleven er i færd med når denne retter sin opmærksomhed mod det at
lære sig noget. Det er altså en sætning der er skrevet uden særlig
tankegang for hvad det egentlig er man siger. Men desværre er der en hel
del skred i begreberne. Fx "vidensdeling", hvor man for alvor diskuterer
om det hedder videndeling eller vidensdeling, som i virkeligheden ikke
er deling af viden, men deling af kundskaber. Viden er noget man
'fabrikerer' som følge af kundskaber man tilegner sig via fx
undervisning. Disse kundskaber bliver bearbejdet i individet og bliver
derpå til viden. Overgiver man denne "viden" er det i virkeligheden nye
kundskaber man overgiver, ikke "viden". Den kan ikke overgives i "ren
form", men kundskaberne (de nye) bliver via denne dialektiske proces til
viden inden i individet, som så bliver til nye kundskaber når man
formidler den som sådan. Disse kundskaber bliver atter til ny viden i
det nye individ (evt. det samme) inden /i/ individet. Hvis dette individ
formidler denne "viden" er det ikke viden han/hun formidler, men nye
kundskaber og så fremdeles.

Arne H. Wilstrup

Fra : Zeki

Dato : 23-10-09 19:31

"Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse
> "Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen

> Det er en gang ordskvalder - man tilrettelægger undervisningen.

Her er det svar jeg fik

"Vi er gået mere og mere bort fra at anvende begrebet undervisning, idet
"undervisning" ofte tolkes som en mere envejsorienteret kommunikation fra
lærer til elever, mens begrebet "læring" signalerer sammenhænge, hvor der
foregår en mere dynamisk kommunikation mellem lærer og elever og elever
imellem, herunder ögså et signal om, at eleven aktivt og medansvarligt er
del af processen."

Ovenstående er vel også noget sludder?

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-09 16:03

> [...]
> lærer og elever og elever imellem, herunder ögså et signal om, at
> eleven aktivt og medansvarligt er del af processen."

Nu forsømmer du jo at oplyse hvem "vi" er og det gør det lidt vanskeligt
at forsøge at forklare tingene uden videre. Du må forstå at der findes
massevis af teorier om læring, om hvad læring er, ligesom at forskellige
teoretikere benytter begrebet på forskellig vis, fx kan man hos Skinner
finde -omend sjældent -et læringsbegreb som er helt anderledes end det
som kan hentes ud fra den kulturhistoriske skoles begrebsdannelse, som
vi fx finder hos Regi Th. Enerstvedt, Mariane Hedegaard o.a.

Når jeg taler om læring, så handler det altså om læring som en
menneskelig universel akt, det vil sige at læring foregår gennem hele
individualhistorien, helt til mennesket dør. Min indtil et vist niveau i
virksomhedsprocessen er nået hos det enkelte individ, almindeligvis til
det får et sprog og en grad af selvbevidsthed som kan udtrykkes i ordet
"jeg", så er dette den eneste læring som forekommer.

Der er forskel på at sige at et lille barn lærer at sutte på mors bryst
og at lære sig at sutte på mors bryst. Det første antager en ubevidst
karakter -altså her ses læringen som en universel akt, ikke en bevidst
handling. Men når der opstår nye og højere læringsformer som ikke har
sit udgangspunkt i betingede reflekser.
Kort tid efter fødslen, hvor jeg med det vil sige at barnet er 1-2
måneder gammelt, er barnet blevet et subjekt som iagttager (percepierer)
genstande og hvor det tilegner sig evner og færdigheder gennem
manipulering med genstande. Barnet begynder da at kommunikere med andre
subjekter og fra da af lærer det også kommunikationen. Barnet lærer sig
stadigvæk ikke disse ting bevidst, men allerede her - efter nogle fåør
måneder - har barnet relativt højt udviklede læreformer.
Fra læringen opstår hos det menneskelige foster er den særegent
menneskelig. Der er ikke noget mystificeret menneskligt ved dette, fordi
fosteret har en særegent menneskelig anatomi og fysiologi.Og fra fødslen
indgår spædbarnet i et særegent menneskeligt virksomhedsforhold som gør
dannelsen af særegne menneskelige læreformer mulige og i det normale
udviklingsforløb også virkelige. Før barnet begynder at kommunikere, er
det vanskeligt at bevise dette. Men den kommunikation det indgår i fra
få månedersalderen med fx at smile, kan observeres direkte, og ingen
spekulativ tolkning eller teori er nødvendig for at hævde at en sådan
kommunikation er særegent menneskeligt.
Men hvornår begynder et barn at lære SIG noget, dvs. med en egen hensigt
at lære, med eget motiv for at lære? Det kan først gøre det når det får
en egen motivation. Først da kan barnet få egen lærevirksomhed.

På baggrund af en lang række andre forfattere og forskere, som det vil
føre for vidt at komme ind på her, så er læringsbegrebet eksplicit
udtrykt ved det enkelte individs tilegnelsesproces, dets aktive
målrettede virksomhed og har meget lidt at gøre med den aktivitet som
læreren udfører.
NÅr vi har et begreb som læring som viser at læring er en bestemt type
selvforandring, kan vi også studere denne i dens udvikling. Hos
mennesket opstår et nyt trin i læringen når den bliver bevidst. I den
læring sker der ikke en ren og skær selvforandring, målet for bestemte
handlinger -eller efterhånden en bestemt virksomhed - bliver
selvforandringen. Og for at sådan et mål kan opstå, må der være dannet
et motiv("Jeg må binde snørebåndene for at være ude").
Den bevidste læring er til at begynde med ikke nogen egen virksomhed.
Den opstår først inden andre aktiviteter hos barnet. Fx kan der inden
lærevirksomheden opstå et læremotiv. Barnet lærer sig bevidst noget for
at kunne udføre legehandlinger. Først senere bliver det muligt at
adskille læring som en egen virksomhed. Så kalder vi denne virksomhed
for lærevirksomhed. Når vi har et begreb om læring, så vil den korteste
og enkelste definition af lærevirksomhed være: "Lærevirksomheden er
motiveret læring".

Så i al sin enkelthed (der naturligvis rummer fare for at blive
misfortolket), er læring det der sker i barnet enten som en ubevidst
menneskelig funktion, eller som en bevidst motiveret virksomhed, medens
den dynamik der har at gøre med undervisning og læring -forholdet mellem
lærer og elev, har at gøre med læringsvirksomhed.

Det er på den baggrund jeg mener at det er noget sludder at kalde læring
for både det der sker i barnet og det der sker i forhold til lærerens
undervisning. Det korrekte må i stedet være at kalde den dynamik for
læringsvirksomhed.

At kalde det hele "læring" er imho at forfladige begrebet, at gøre det
intetsigende.

Det er klart at der naturligvis også i det dialektiske felt mellem barn
og voksen finder en læring sted. Læreren lærer naturligvis også noget
ved refleksionen af hvordan barnet tilsyneladende tilegner sig stoffet.
Her sker der også en læring hos læreren hvis denne er opmærksom på det
ved sin refleksion af det der undervises i og den virkning det har på
eleverne.
Men læringsbegrebet er på vej mod en glidebane hvis man forsøger at
udviske lærevirksomheden -altså det forhold at der sker en læring hos
både barn og voksen - til entydigt at blive forklaret med begrebet
"læring".

Derfor - siger jeg igen - at ud fra min forståelse af den
kulturhistoriske skole - at det svar du har fået er noget sludder, i
mildeste forstand misforstået. Men jeg har jo ikke patent på sandheden,
og lader mig gerne overbevise hvis de pågældende du har fået svar fra,
kan argumentere for at man bør afskaffe lærevirksomheden som begreb og
så i stedet indføre læring som det overordnede begreb som du allerede
har fået at vide er det sagen drejer sig om.
Imho er det at gøre forvirringen større end den allerede er.

Fra : Zeki

Dato : 27-10-09 22:38

> "Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen

> Nu forsømmer du jo at oplyse hvem "vi" er og det gør det lidt vanskeligt
> at forsøge at forklare tingene uden videre.

Synes nu det gik udemærket. "Vi" er en ledelse (eller rettere sagt en
repræsentant for en ledelse) på en skole i Kbh som bruger ordet "vi" om
skolen generelt.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-09 00:06

> [...]
>
> Synes nu det gik udemærket. "Vi" er en ledelse (eller rettere sagt en
> repræsentant for en ledelse) på en skole i Kbh som bruger ordet "vi"

Det forklarer stadig ikke hvilken person der er tale om. Når du åbenbart
har fået et svar fra en skoleleder i København, så forstår jeg ikke
hvorfor du så ikke oplyser det.
Er det en autoritet i pædagogik der har udtalt sig, en med en
forskerrolle bag sig, er det Maren i Kæret, er det en politiker eller
hvad?

Jeg har forsøgt at forklare hvorfor jeg mener at svaret ikke er korrekt,
at det faktisk er noget sludder, men jeg har svært ved at forholde mig
til det uden at vide på hvilket grundlag vedkommende udtaler sig, med
hvilken pædaogisk styrke det sker og naturligvis i relation til hvilken
pædagogisk strømning der er tale om.

Fra : Zeki

Dato : 28-10-09 17:24

> Det forklarer stadig ikke hvilken person der er tale om. Når du åbenbart
> har fået et svar fra en skoleleder i København, så forstår jeg ikke
> hvorfor du så ikke oplyser det.

Hmm... troede egentlig at budskabet var mere interessant end afsenderen, men
et eller andet sted hænger det naturligvis sammen.

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-09 18:13

> "Arne H. Wilstrup" <ahw> skrev i en meddelelse

> Hmm... troede egentlig at budskabet var mere interessant end
> afsenderen, men et eller andet sted hænger det naturligvis sammen.

Mange skoleledere udtaler sig om ting de kun har et sporadisk kendskab
til eller noget som de har læst i overskrifter og så formulerer de noget
som ikke hænger sammen. Det er dog ikke alle - andre har en god solid
teoretisk baggrund for det de siger og udtaler sig derfor på rimelig
sikker grund - men da der er mange opfattelser af begrebernes
definitioner, kunne det være rart at vide om den pågældende skoleleder
er kendt for sine opfattelser ved fx skriverier i KK og andre medier og
med hvilken baggrund han/hun udtaler sig.
Det kunne jo være at det fx var Lise Egholm, min gamle kollega og nu
skoleleder på Rådmandsgades skole. Hun har mange meninger -ikke alle er
lige godt teoretisk funderet, men sine meningers mod har hun da.

Fra : Zeki

Dato : 28-10-09 18:24

> "Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen

> Mange skoleledere

Tror ikke det er skolelederen der er forfatteren, selvom han er
"medunderskriver." Det er et ledelsesbrev jeg har opsnappet, så det kan også
være forfattet af viceren eller souschefen.

Fra : Marianne

Dato : 23-10-09 04:43

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen
> Giver følgende sætning overhovedet mening?
>
> "Læringen tilrettelægges som en vekselvirkning mellem faglige og
> tværfaglige projektperioder, og perioder med fagopdelt undervisning,"

Nej - læring er en betegnelse for en subjektiv proces. Om en person lærer i
et klasserum, i en bus eller - for den sags skyld - mens vedkommende sover,
er umuligt at vide. Man kan m.a.o. ikke tilrette læring.

Det bør stå 'undervisningen' eller 'kursusforløbet'

mvh
Marianne