Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Variablerente realkreditlån
Fra : T Jansen

Dato : 10-10-09 06:16

Hej,

Vi står overfor at skulle købe hus. Jeg har derfor overvejet en teknik
til at låne med.

Hvis nu jeg låner, de penge vi skal bruge i f.eks. et f1 lån (1 årig
flex realkredit lån). Men sætter til side som om, det var et
fastforrentet lån. Hvert år når lånet skal tilpasse, afdrager jeg alt
det, som jeg har sat til side, som ekstra.

Som jeg ser det er min største risiko, jeg ikke har råd til at betale
lånet tilbage. Det kan ske af to årsager. Et, renten stiger, her
forventer jeg de ekstra afdrag hurtigt vil nedbringe lånet og minimere
risikoen eller vil kunne kompensere ved jeg sætter mindre til side.

Den anden årsag kunne være jeg mistede mit arbejde, hvor jeg med et
fastforrentet lån ville skulle stå med hatten i hånden nede i banken
for at få nedsat eller midlertidig stoppet afdragene. Der vil jeg med
min løsning kunne stoppe de ekstra afdrag, uden at skulle spørge
nogen.

Det jeg selv ser som den største risiko ved denne model er hvis jeg
har disciplin som en regnorm, og ikke får sat til side.

Men hvad siger i? er det en model som er helt i skoven?

Med venlig hilsen
T Jansen

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 10-10-09 18:56

"T Jansen" skrev i en meddelelse

[...]

********
Det er ikke så nemt bare at afdrage ekstra på et kreditforeningslån - det
koster penge af afvikle udover det aftalte, modsat et banklån, som du bare
kan sætte ind på.Spørg hos kreditforeningen hvad ekstraordinære afdrag
koster.Der er jo tinglyst et pantebrev som nøje beskriver den aftalte
afvikling.

Hvis det er første gang du køber hus og økonomien måske kun lige kan hænge
sammen, så køb ikke dyrere end at du har råd til at betale renterne
(=afdragsfrihed) i "worst case" - arbejdsløshed osv. og sørg for at få en
fast rente de næste 30 år. I tilfælde af evt. hyperinflation kan den "korte"
(1 årige) rente stige til uanede højder inden du når at reagere og omlægge
til en fast rente.

Så .... har du en skrøbelig økonomi - vælg fast rente. Har du friværdi og
råd til at spille, så tag F1, som vitterlig er historisk lav - men uden
garanti for at den fortsat er det fremover

Bare min mening.

--
/Jens S.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 10-10-09 21:20

Jens S., Esbjerg wrote:
[...]
> [...]
> råd til at spille, så tag F1, som vitterlig er historisk lav - men uden
> garanti for at den fortsat er det fremover

Nu har jeg aldrig været boligejer, men kan man ikke få en art renteloft
på mange af de dér flexlån?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-09 22:48

T Jansen wrote:

> [...]
> fastforrentet lån. Hvert år når lånet skal tilpasse, afdrager jeg alt
> det, som jeg har sat til side, som ekstra.
[klip]
> Men hvad siger i? er det en model som er helt i skoven?

Dette låneprodukt findes allerede, i hvert fald hos RD (og muligvis andre
steder).

--
Jesper Lund

Fra : René

Dato : 15-10-09 10:11

Hvis ellers din øknonomi ser fornuftig ud.

- Tjek hvad dine lån ville koste som fastforrentet lån, og noter dig dette.

- Tjek hvad ville samme lån koste dig i f1 ydelsen.

Jeg ville så vælge F1

OG:

Spare differencen op (kræver diciplin!)
hvert år du får tilpasning tilretter du differencen til din opsparing så den
forhåbentligt bliver større og større, på et tidspunkt stiger F1 ydelsen
måske et år eller 2 hvor regnestykket så går den modsatte vej hvor du måske
skal hente lidt hver måned fra din opsparing.. MEN statistisk set ville du
efter 5 år stå med en langt mindre restgæld ved F1 lån end fastforrentet (og
måske endda en lille opsparing kva den lavere ydelse)... NÅR dette så er
sagt... er der ikke ret meget der kører efter statistikkerne pt og vi må
derfor påregne os at F1 renten vil komme til at stige i forhold til nu...
men omvendt så er det også mange år siden den har været så lav som nu.

Men dit udgangspunkt er at du allerede fra start ikke har et kurstab ved
optagelse af lånet (det er ihvertfald meget begrænset), dvs kan du køre med
dette lån 5-6 år ud i fremtiden og har du afdraget på lanet har du altså
mulighed for at lægge lånet om i årsudløb til et nyt f1 lån med længere
løbetid og derved sænke din ydelse såfremt renten er steget og din opsparing
+ økonomi ikke kan bære den ekstra rente.

Omvendt får du ikke kursgevinst ved omlægning af lån, men i princippet skal
din motivation for omlægning også kun være lavere ydelse eller større
afdrag, ellers skal du ikke lægge om, for på den lange bane er det bedst at
undgå for mange konverteringer, det går bare op i omkostninger og kurstab..
og er i sidste ende nok mest en god forretning for bankerne og
kreditforeningerne.

Som ekstra buffer kunne du vælge at få et lån med mulighed for afdragsfrihed
såfremt du endda står uden job i en periode, men HVIS du kan bør du afdrage
på dit lån fra dag 1.. det kan altid svare sig.. de gode år hvor du afdrager
vil kun være en gevist i de dårlige år hvor du måske har behov for at trække
lidt på afdragsfrihed.. afdragsfrie lån kan være en bombe under ens økonomi
hvis man misbruger dem til at købe dyrere end man reelt har råd til.

For 7 år siden havde jeg et fastforrentet lån på 1,7 mio kr, dette delte jeg
op i 2 lige store puljer det ene lån F1 det andet 5% obligation
fastforrentet (med dertil hørende kurstab) begge startede med samme ydelse,
hvor jeg havde lavet F1lånet med kortere løbetid (sådan ydelsen var identisk
pr mdr for begge lån) da jeg satsede på lavere rente, jeg oplevede at alle
år på nær 2009 var ydelsen noget lavere ca. 1000,- kr i kvartalet pga.
rentefald, det var kun i 2009 at ydelsen faktisk blev lidt højere end 5%
obligationen (med ca. 500,- kr i kvartalet) MEN grundet mere afdrag pga.
kortere løbetid på F1 lånet samt mindre kurstab fra start af på F1 lånet,
endte de 2 lån med jeg iår skyldte 90.000,- kr mindre på halvdelen på F1
lånet end på 5% obligationen hvilket er mere end 10% af restgælden på det
enkelte lån efter 7år.

Jeg har derfor taget konsekvensen og indfriet begge lån til et nyt F1 lån og
da jeg har afdraget så meget har jeg fået bidragssatsen ned på totalbeløbet
på 0,3% som er laveste sats hos nordeakredit (det krævede en samlet
konvertering for at få bidragssatsen ned, og da jeg ønskede at slippe af med
5% obligationen så var der motivation for en konvertering.

Håber dette har givet dig lidt brugbar inspiration af mine erfaringer, alt
skal jo tages med udgangspunkt i din egen økonomi, og det er også lidt en
temperamentsspørgsmål, vi vil gerne gå med livrem og seler, men vil helst
ikke betale for det.. så måske vi selv kan påtage os noget af risikoen mod
ansvarlighed og opsparing, så man er på forkant hele tiden.

Hilsen
René

Fra : T Jansen

Dato : 20-10-09 03:32

Hej Rene,

Tak for dit super svar, jeg er helt enig i at det kræver disciplin at
spare op. Men at resultat bliver bedre i længden.

Jeg nævnte min ide for banken den anden dag, han fortalte mig at
ekstra ordinært afdrag på et F1 lån krævede så store omkostninger at
de ikke anbefalede det med mindre man kunne afdrage mindst 100.000kr.
Dog er jeg så i den situation jeg også kommer til at stå med et
banklån (til de sidste 20%), jeg vil derfor "spare op" ved at afdrage
alle pengene på den.

Min plan var også at skifte mellem f1, f2 og f3 lån. For selvfølgelige
er det umulig at forudsige hvad renten er imorgen, men når renten er i
bund, er det nok mest sandsynligt at den stiger og omvendt (kræver man
tror på der i praksis er et loft for renten).

Jeg har tit snakket med venner (som har købt hus) om hvilken lån de
skal vælge. Det bedste råd er netop at man skal vælge det man har
temperament til, eller sagt på en anden måde "man skal sove godt om
natten" når man har taget sit valgt. Jeg er så i den situation at jeg
alligevel ikke sover godt om natten (tænker på hvad der ellers kan gå
galt i mit liv)

Igen tak for svaret.

Med venlig hilsen
T Jansen

Fra : Anders Majland

Dato : 20-10-09 17:52

> Dog er jeg så i den situation jeg også kommer til at stå med et
> banklån (til de sidste 20%), jeg vil derfor "spare op" ved at afdrage
> alle pengene på den.

Det er jo så et noget andet scenarie end det første du stillede op ...

Så gør du bare som de fleste. Tager et F1 på de 80%.

Og der hvor du så afviger fra mængden er ved at betale mest muligt /
hurtigst muligt af på banklånet. Hvis lånet laves som en kasse kredit vælger
du helt selv din afdragsprofil.

Men de fleste bankfolk vil nok hellere sælge dit et proiritetslån hvor låne
maks nedsættes med en afdragsprofil. Du kan så uden yderligere omkostninger
afdrage ektraordinært

Det vigtigste i ovenstående er nok ikke at købe et hus der er dyrere end at
i har råd til at blive boende når renten stiger igen...

Holder nuværende renteniveau ser det ud til at vores F1 bliver ca 2
procenpoint billigere det kommende år end i indeværende år.

Vores gæld var ved udgangen af 2008 placert i 4% obl, F1 og en
kassekredit/prioritetslån i forholdet 61%, 6%, 33%.

Og ved renteuroen i november 2008 var kassekredit/prioritetslånet oppe og
ringe med en rente på 8,35% men den er da heldigvis nede i 3,65% nu... Den
var noget hurtigere til at stige med nationalbankens rentestigninger end den
var til at følge med ned igen ... Krævede en snak med banken da automatikken
den vej "svigtede"

Pt er fordelingen 62%, 6%, 33% - hvilket blot indikerer at vi har betalt
marginalt mere af på kassekreditten end på obligationslånet ... Men på
kreditten er der store "sæsonudving". F.eks købte vi en flok nye vinduer i
jauaer og skifte en bil og en mc ud i foråret. (og ja pga afrunding giver
det ikek 100%)

Btw når du sammenligner med kreditforeningernes renter så huske lige deres
bidragssatser

/A

Fra : René

Dato : 23-10-09 08:32

Hej og velbekomme.

I din situation ville jeg holde fast i F1 men med en relativ hård
afdragspolitik, jeg ville ikke vælge f2-f3 for du kommer bare til at betale
for den forsikring... sagt med andre ord... dem som vil sælge dig
"forsikringen" (f3) har langt bedre forudsætninger for at spå om
fremtiden... derfor vil min påstand være at henover en længere periode så
vinder de altså... de kan godt enkelte år blive taget med bukserne nede...
men ikke på den lange bane... derfor er det bedre for dig at du bruger det
du sparer i rente på at afdrage eller spare om... dette vil aldrig skade dig
når du gør det i et langt træk...

Du skal for såvidt det er muligt så undgå konverteringer.. du skal kun gøre
det hvis der er helt særlige anledninger til det for det koster kroner.. dvs
både penge du kan se.. men også penge du måske ikke lige kan se... start evt
ud med et lån med afdrag f1 evt med lidt kortere løbetid feks 20år hvis din
økonomi kan bære det.. din afdragsprofil henover feks 5 år vil være markant
bedre og du står hurtigere meget bedre.. det er lidt hårdt i starten.. men
det indgyder respekt blandt udlånerne.

Sikkerhedventilen hvis renten stiger voldsomt eller man mister job, er at
man kan ændre løbetiden og derved få en lavere ydelse.

alle de fancy løsninger med renteloft og låsning af rente osv.. så kan du
lissågodt vælge en fast obligation så du kan spille lidt på kursdifferencen,
og lettere slippe ud af lånet i utide, på feks et f3 lån er det dyrere at
slippe ud af lånet i utide efter feks 1 år afhængig af markedsrenten.

så enten f1 eller en fast obligation.. glem de andre ting som
kreditforeningen rigtigt gerne vil sælge dig... (det er der jo en grund til
)

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-10-09 19:53

T Jansen wrote:

> [...]
> så i den situation jeg også kommer til at stå med et banklån (til de
> sidste 20%), jeg vil derfor "spare op" ved at afdrage alle pengene på

Hvis du har banklån efter realkreditlånet, skal du tage et afdragsfrit
realkreditlån og bruge dine afdragsbetalinger på banklånet. Banklån er
dyrere end realkreditlån i rente.

Det er korrekt at ekstraordinære afdrag på realkreditlån er forholdsvis
dyre i omkostninger, men der findes realkreditlån hvor afdraget reguleres
i takt med at renten stiger/falder. Hos RD hedder det flexlån med
variabel løbetid
<http://www.danskebank.dk/Flash/ePages/FlexLaan/index.html>

Ydelsen er i princippet fast, og jo lavere renten er, desto højere er dit
afdrag. Der er et lille forbehold hvis renten stiger meget. SÃ¥ vil
ydelsen stige fordi løbetiden ikke må overstige 30 år på et realkreditlån.

Jeg er ikke klar over om andre realkreditinstitutter udbyder det samme
produkt.

--
Jesper Lund