Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Andelsboliglån / dårlig økonomi i Alm. Bra~
Fra : John Hastesag

Dato : 24-09-09 14:10

Har x-postet i 2 grupper, sorry.

Ok, jeg læste i Berlingeren igår at Alm. Brand bank har modtaget et statslån
på 856 millioner kr. som skal batales med en rente på 11%.

Jeg har et andelsboliglån hos samme bank , kan man forvente en rentestigning
pgra dette ?

Fra : Lars

Dato : 24-09-09 14:22

On Thu, 24 Sep 2009 15:09:49 +0200, "John Hastesag" <jh@txa.com>
wrote:

> [...]
>på 856 millioner kr. som skal batales med en rente på 11%.
>
>Jeg har et andelsboliglån hos samme bank , kan man forvente en rentestigning

Et eller andet sted skal de jo hive pengene hjem hos kunderne. Det kan
ske via højere renter, højere gebyrer eller noget helt tredje. Men en
ting kan du være sikker på og det er at kunderne betaler.

--
Lars

Fra : alexbo

Dato : 24-09-09 15:49

"John Hastesag" skrev

> [...]
> statslån på 856 millioner kr. som skal batales med en rente på 11%.
> Jeg har et andelsboliglån hos samme bank , kan man forvente en

Næh, ikke nødvendigvis.
Disse statslån er garantikapital, så med dem i ryggen kan banken låne 12
gange så meget ud.

Hvis vi så siger at bankens indskydere får 3% i rente på 10 Milliarder og
staten 11% på 1 Milliard, så er bankens rentebetaling 3,75 på hele beløbet.

Det kan teoretisk føre til en rentesænkning for jer, hvis banken i forvejen
betalte indskyderne denne rente men ikke måtte låne dem videre ud, så vil
banken få et pænt overskud, det sender de videre til deres kunder.
Højere indlånsrente og lavere udlånsrente, det får dig nok til at falde ned
af stolen, men det er den dybere mening med bankpakke 2.

Grunden til den meget lave rente nu er jo at det vælter ind med penge i
bankerne, folk bruger ingenting de sparer op,
men dem der gerne vil låne kan ikke fordi de store tab i bankerne betyder at
banken har mindre reserver, og med mindre reserver må de låne mindre ud.

En længere smøre og måske ikke helt rigtigt sådan teknisk men det er
grundideen.

mvh
Alex Christensen

Fra : John Hastesag

Dato : 25-09-09 17:38

> [...]
> ud.
>
> En længere smøre og måske ikke helt rigtigt sådan teknisk men det er

Mange tak for grundigt og seriøst svar. Jeg er absolut ikke det store
finansgeni, så noget af det du skriver fanger jeg ikke helt men basis gør
jeg : at jeg ikke behøver skynde mig at flytte lånet over til en anden bank.

Fra : alexbo

Dato : 26-09-09 12:15

"John Hastesag" skrev

> [...]
> finansgeni, så noget af det du skriver fanger jeg ikke helt men basis gør
> jeg : at jeg ikke behøver skynde mig at flytte lånet over til en anden

Nej der er ingen grund til panik eller hastværk, jeg vil ikke sige at alt er
som det skal være, men disse bankpakker er for at undgå en paniksituation
hvor kunderne står i en lang række ude på gaden for at hæve deres penge
eller flytte deres lån til et mere sikkert sted.
Nedenstående sparekasse kunne også godt tænke sig noget mere garantikapital,
men i stedet for at låne af Natioanlbanken, forsøger de at låne af deres
kunder, de giver 5% oveni den normale indlånsrente, det er billigere end
Nationalbankens 11% og så kommer det kunderne til gode og ikke
Nationalbanken.
http://www.djs.dk/page674.aspx

Garantikapital er ikke dækket af indskydergaranti så det er en risiko ved at
tage imod tilbuddet, og det gør det svært at hive en Milliard ud af
kunderne.
Det vil også tage tid, selv om 20 kunder hver dag tegnede sig for 50.000 kr,
vil det tage 4 år før pengene er hjemme.
Nationalbanken kommer med dem i morgen.

Sydbank udvider aktiekapitalen.
http://www.business.dk/article/20090915/finans/90915016/0/.o/

Det lyder måske sundere men grunden er den samme, man mangler ansvarlig
kapital.
Den kan man låne i nationalbanken, man kan låne den af kunderne, eller sælge
nogle aktier.

Nu er jeg ikke bange for at Alm. Brand. bank går ned, men jeg synes egentlig
at det er mere ansvarligt at låne dem af nationalbanken, end at "lokke" alm.
mennesker til at købe aktier eller oprette garantikonto.

De mange penge folk tabte i Roskilde Bank skyldes at banken aggressivt
markedsførte deres garantikonti og aktier.
At låne en kunde 1 million med sikkerhed i kundens hus for at kunden kan
oprette en garantikonto, er uansvarligt og disse bankfolk burde
retsforfølges.
Banken er gået ned garantikontoen værdiløs, men millionen skal betales.

I Løkken gik det ikke bedre.
http://www.nordjyske.dk/hjoerring/forside.aspx?ctrl=10&data=12%2C3110374%2C5%2C3

Køber man aktier opretter garantkonti eller kautionerer for andre, så regn
pengene for tabt de skal kunne undværes, hvis ikke de kan det så lad være.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-09-09 14:09

alexbo wrote:

> [...]
> at låne af deres kunder, de giver 5% oveni den normale indlånsrente, det
> er billigere end Nationalbankens 11% og så kommer det kunderne til gode

Kunderne er godt dumme hvis de tager i mod dette tilbud.

Sparekassen undlader meget bekvemt at skrive at
indskydergarantiordningen, eller den midlertidige statslige garanti, ikke
dækker. Det er næppe foreneligt med kravene til "god skik" o.lign.

--
Jesper Lund