Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Mere lavrente gæld vs. mindre højrente gæl~
Fra : Renor

Dato : 06-09-09 03:25

Hej

Vi overvejer at omlægge et X5 (5%) til X1(2%).

Formålet er at bruge det månedlige overskud (2.500 efter skat) til at
betale af på forbrugs- og boliglån.
Ulempen er en 90.000 kr højere restgæld - fra 1.7 til 1.8.

Lyder det som en god idé ?

Hvad skal vi vægte her, restgæld eller mindre høj-rente gæld ?

Jeg kan regne ud at de 90.000 er "flyttet" fra forbrugsgæld til
realkredit efter (90.000 / 2500) 36 måneder.

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-09-09 13:27

Renor wrote:

> Vi overvejer at omlægge et X5 (5%) til X1(2%).

Nu ved jeg ikke hvad X5 er (er det Totalkredit lån?), men hvis det er et
fastforrentet inkonverterbart 5-årigt lån (som kaldes F5 alle andre
steder), er der ingen økonomisk fordel ved at omlægge. Du har fastlagt
din rente for en periode, og det skal du betale uanset hvad. Jo, du kan i
princippet godt omlægge men så realiserer du et kurstab på lånet som ikke
er fradragsberettigede (modsat de høje renter som skal betales i de
kommende par år).

--
Jesper Lund